• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandringskompis!

Är en tjej som vill vandra i lapplandsfjällen i augusti. Tyvärr kan varken pojkvännen eller någon kompis följa med så därför söker jag just Dig!
Är ledig fr.o.m. den 13:e och måste vara hemma senast söndagen därpå den 21:a augusti. Är sugen på Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk. Skulle gärna vilja stanna en extra natt i Aktse för att ta sig upp på Skierfetoppen.

Är 22 år och har väl medelkondition. Har tränat hela livet men de senaste tre åren inte lika regelbundet men har nu kommit igång igen med löpträning och cykling.

Intressen är frilutfsliv(såklart), träning, musik, litteratur m.m.

Kommer ursprungligen från Leksand men bor sedan 2 år tillbaks i Stockholm. Har haft lite svårt att aklimatisera mig till storstadslivet men har nu köpt lägenhet ute i Tullinge där jag stortrivs - mycket skog här

Jobbar just nu som vårdbiträde på ett gruppboende för dementa men ska till hösten börja studera till sjuksköterska.

Är väl glad, trevlig, öppensinnad!

Tveka inte - hör av dig!

mvh Anna
[Ändrat av ilisen 2005-06-13 kl 17:14]
 
Kungsleden i augusti

Hej Anna!

Jag söker också någon som vill fjällvandra i augusti. Pojkvännen (svensk) har börjat jobba i april så har han ingen semester i år, tyvärr.

Jag har redan varit 3 gånger i Lappland och gått upp på Kebnekaisetoppen med. Jag hade tänkt mig ta semester i augusti och jag kan ta det ledigt den veckan du skriver om utan problem.

Jag är en fransk tjej som bor i Paris (synd om mig : jag tycker inte om stora städer heller och här är det ännu värre än i Stockholm: stressade människor, dålig luft, mm). Jag har bott här i 10 månader men jag redan försöker flytta mitt jobb till ett annat (grönare) ställe.

Jag är 26 år gammal och kommer från Nantes som ligger på västkusten i Frankrike.

Jag har bara varit där börjar Kungsleden och gått lite där (bara för att promenera). Jag känner att det är dags att åka tillbaks och göra den på riktigt!

Jag tränar circa 3 gånger i veckan (spinning, löpning, lite styrketräning) och har bra kondition. Ditt förslag att ta sig upp på Skierfetoppen passar mig utmärkt.

Jag tycker mycket om att vara ute i naturen och jag har vandrat mest på korta perioder (helger - några dagar).

Det är lätt för mig att åka till Stockholm från Paris. Då blir det enkelt att åka vidare tillsammans till Kiruna (tåg eller SAS flyg).

Du skriver att du "Är väl glad, trevlig, öppensinnad!" --> jag säger att vi kan säkert omgås lätt för jag är likadan!!

Hör av dig om du tycker jag kan vara någon bra reskompis till dig på Kungsleden.

/Aurélie (TiLiLy)
 
Ah oui!

Hej! va kul att du svarade! För bra för att vara sant! Hade nästan lagt ner mina planer på fjällvandring i år och var lite ledsen över det.
Trodde det skulle vara näst intill omöjligt att hitta någon att vandra med eftersom jag är ganska sent ute, de flesta har ju redan planerat sin semester.

Jag har fjällvandrat fyra gånger, men bara några dagar åt gången. Har även varit på ett skidäventyr i vildmarken under några dagar. Har dock aldrig vandrat i Lappland - bara i Dalarna - där jag kommer ifrån.
En av mina största drömmar i livet är att vandra i Sarek. Har alltid varit fascinerad av landskapet och min farfar har varit där många gånger vilket har väckt mitt intresse.
Men innan jag ger mig in på några riktigt långa vandringar (ca 10 dagar), som man måste om man ska uppleva Sarek, så vill jag ha mer erfarenhet och få upp konditionen på topp.
Därför tänkte jag att den vandring jag gärna vill göra nu, Saltoluokta-Kvikkjokk, vore en bra "uppvärmning" och "aptitretare" inför kommande äventyr.
Det var två år sedan sist jag var ut på fjällvandring och det känns som jag måste ut i år igen eftersom jag längtar så mycket till norr.
Tittade på bilder för någon dag sedan och blev tårögd för att det var så vackert :)

Va spännande att du är från Frankrike! Var faktiskt där i en månad (Annecy) i januari på språkkurs - var meningen att jag skulle vara där fyra men av flera anledningar åkte jag hem tidigare. Har även varit i Paris och det var verkligen skillnad på tempo där emot Annecy. Ja, visst är det svårt att trivas i en storstad när man kommer från landet!

Har du bott i Sverige? Du skriver på väldigt bra svenska! Eller är det din pojkvän som lärt dig?

Jobbar eller studerar du?

Det vore jätteroligt att vandra med dig! Jag tvekar inte! Roligt att lära känna lite nya människor!

Med vänlig hälsning

Anna
 
Hej igen!

Tänkte beskriva vandringen lite som jag planerat (säg gärna till om du har några andra förslag!) samt tider och priser för buss/tåg/båt.

Hade alltså tänkt att ta mig från Saltoluokta till Kvikkjokk. Alternativ:
Ankomst saltoluokta fjällstation den 14.e och vi vandrar samma dag vidare till Sitojaure fjällstuga där vi övernattar. den 15:e vandrar vi vidare till Aktse fjällstuga och sover en natt. Den 16.e tar vi oss upp på Skierfetoppen (finns guide om man vill) och sover en natt till i Aktse. Den 17.e vandrar vi vidare till Pårte fjällstuga. Den 18.e till kvikkjokk fjällstation och tar bussen samma eller nästa dag till Murjek där tåget går ifrån tillbaks till Stockholm.


Eftersom det inte är så lång tid kvar till augusti så har jag tittat på tåg- och busstider. Lite mycket information på samma gång kanske, hoppas du förstår vad jag skrivit, kanske blev lite rörigt :)

Skulle passa bra för mig att åka den 13:e augusti, vad sägs om det?
isådanafall finns dessa avgångar:

Stockholm - Gällivare
17:58 - 09:56 pris 560-750 vuxen i liggplats
18:30 - 09:56 pris 1631-1821 vuxen
21:22 - 14:16 pris 750
23:57 - 18:45 pris929-1336

Vore bra för mig att åka med någon billig avgång eftersom jag snart är fattig student:) De priser jag tittat på är för liggplats och då sover man ca 4 pers i samma kupé. Det finns ju även sovplats som är lite dyrare och då sover man 2 i samma kupé. Men det är ju inget som hindrar att vi tar olika typ av biljett.

De tider som skulle passa bäst för att hinna med bussen till båten från Kebnats till Saltoluokta är
avgångarna 17:58 samt 18:30.
Bussen kostar 162 kr och tar ca 1,5 timme.
Bussen är framme vid Kebnats 12.10 och båten går 12:25.
Tänkte då att man kunde gå de första ca 2 milen till Sitojaure fjällstuga samma dag.
Båten kostar ca 100 kr

Alternativt kan vi åka med tåget kl. 21:22 och hinna med nästa båt som går 17:25 och då sova första natten på Saltoluokta Fjällstation.


Hemresa:

Från Kvikkjokk till Murjek järnvägsstation går det buss
kl.05 på morgonen samt 17.15 varje dag.

Om vi åker från stockholm den 13:e kl. 17:58 eller 18:30 skulle det passa bra att åka hem från Kvikkjokk den 18:e kl.17.15 med buss vidare till Murjek järnvägsstation. Bussen kostar 139 kronor och tar cirka 3 timmar. Tåget därifrån går kl. 20.48 och är framme i stockholm kl.11.15.
Alternativt att vi åker med den tidiga bussen från kvikkjokk kl 05 på morgonen den 19.e och tar tåget kl. 16:17 till stockholm. Då har vi en extra natt på oss och har lite mer tid till vandringen. Men vi får i och för sig vänta cirka 9 timmar i murjek på tåget. Så det kanske blir lite jobbigt?

Murjek - Stockholm

18/8
20:48 - 11.15

19/8
16:17 - 7.44
20:48 - 11.15

All information om tågen hittade jag på http://www.connex.se
Det finns ett tjugotal platser kvar på varje avgång i liggplats så man kanske inte ska vänta för länge med att boka. Biljetterna är återköpbara.

Ett tips är att gå in på http://www.stfturist.se där det finns massa info om fjällvandring som leder, fjällstationer och packning.
Har du förresten STF-kort? Det blir då billigare att bo i fjällstugorna/fjällstationerna.

puh, det var mycket information på en gång :)

Vet ju inte hur flygen går från Paris till Stockholm men det lär väl finnas nåt som passar?!

Nu måste jag åka till min syster,
men vi hörs snart igen hoppas jag!

med vänlig hälsning Anna
 
hej Aurélie!
här kommer ett till alternativ till hemresa den 19/8.
Vi tar bussen från Kvikkjokk till Murjek järnvägsstation kl. 17.15 och tar tåget till stockholm kl. 20.48. Glömde i all hast av att det gick en buss 17.15 och tänkte bara på bussen kl. 05 på morgonen.

Då finns även möjligheten att ta tåget från stockholm den 13:e kl. 21.22 då vi är framme i gällivare kl. 14.16 nästa dag. Sen vidare med buss till Kebnatsbryggan och Saltoluokta.

Vi hörs!

mvh Anna
 
Alors c'est parti!

Hej Anna!

Vad trevligt att hitta en tjej som vill fjällvandra! De är inte så många tjejer som vill göra det i vår ålder. Det mesta orkar inte så mycket faktiskt och verkar inte det minsta intresserade av att uppleva vår vackra naturen. Jag vill göra det och det är trevligt att hitta dig som tycker likadant.

Jag hade 2 planer på gång och varje gång blev omöjligt att åka p.g.a tjejerna hade plötsligt insett att de inte kunde åka iväg (p.g.a. sommarjobb eller nåt annat). Det är jobbigt att börja jobba på nåt resprojet och lägga ner när folk inte är riktigt motiverade.

Du verkar vara mycket motiverad i alla fall och det låter bra. Jag ser också att du redan skaffat mycket information inför resan och det känns lite skamligt för mig om det är du som kollar allt (skämtar) ;-)

Svenska har jag lärt när jag bodde i Sverige i 2,5 år. Jag pluggade i Halmstad som utbytesstudent på Högskolan i Halmstad (ekonomprogrammet) och sen jobbade jag 1,5 år i Göteborg och Eskilstuna för samma företag jag jobbar för nu. Jag fortfarande övar på svenska, först med Markus min kille (4,5 år tillsammans) men också men några svenska leverantörer jag har i Sverige, i England och Belgien.

Jag ska lita på restider du kollat på och jag kan faktiskt anpassa mig lätt till när du vill åka för jag kan ta semester efter dagarna du sagt. Jag ska kolla flygtider och återkommer med när vi kan ta tåget vidare till Lappland. Liggplats låter bra.

Jag har det inte tight med pengar men jag vill gärna att vi gör det smart med pengar, jag menar att vi ska inte slösa med pengar och ha en viss budget att leva på. Det blir roligare att tänka ut innan vi betalar för saker och ting i onödan.

Det vi ska titta på också är vad vi ska ta för utrustning med oss. Vi kan tänka ut en lista av det vi tycker själva är bra att ha med sig och sen ska jag fråga rutinerade kompisar (2 av min killes bästa polare) om vi gör det rätt och om vi inte glömmer nåt.

Jag måste sluta skriva nu för jag måste jobba lite ikväll inför en redovisning framför stora chefen imorgon!! Jag jobbar som inköpare av rå material för ett stort företag.

Jag ser fram emot ta åka med dig Anna! Jag återkommer med resmöjligheter till Sverige jag hittat.

/Aurélie
 
Hej!
Jag det är verkligen inte många som är så intresserade av friluftsliv – synd med tanke på hur vackert det är i Sverige bland annat.

Ja, jag är verkligen motiverad. Dessutom tycker jag om att planera och speciellt inför sådana här resor, det är ju en rolig del att se fram emot resan och leta information. Om du har några förslag får du gärna komma med dem – har ju inte tänkt att vara någon diktator J

Då förstår jag att du kan så bra svenska. Min franska är dock inte så bra så du får väl lära mig lite på resan, nej då.

Var har du vandrat tidigare?

Håller helt klart med om att vi ska vara sparsamma med pengar.
Vill du sova i tält eller stuga? Min pojkvän har ett Hilleberg-tält (3-manna) som väger cirka tre kilo i sådana fall. Man kan betala en serviceavgift för att få använda fjällstugornas kök etc. 2 timmar per dag (högst 2 dagar i rad) mellan 9-20. Men det kan ju vara skönt att bo i stuga om det skulle regna och man är trött efter en hel dags vandring.
Åker vi upp den 13:e så att vi är framme vid Saltoluokta kl. 12.30 och då klarar vi oss med tre övernattningar om vi åker hem den 18.e från Kvikkjokk med bussen som går 17.15. Det kostar 255 kr/natt för medlemmar i svenska turistföreningen (STF-kort).
Vad tycker du?

I Saltoluokta, Aktse och Kvikkjokk finns kiosk där man kan köpa pasta, konserver, godis osv. Det är ju bra om man slipper bära all mat hela vägen!


Bra att du har lite kontakter du kan fråga om packning!

Ja, titta upp flygen så hörs vi snart igen! Nu ska jag ut och springa i ett varmt Stockholm!

/anna
 
Re: Ah oui!

Annecy vad kul! där var jag i höstas och pluggade på IFALPES som alla andra svenskar... väldigt trevlig stad med fin klättring och nära till diverse äventyr! c´est tres jolie! et tu connais Fred Hasselkvist?

ilisen; sa:
Hej! va kul att du svarade! För bra för att vara sant! Hade nästan lagt ner mina planer på fjällvandring i år och var lite ledsen över det.
Trodde det skulle vara näst intill omöjligt att hitta någon att vandra med eftersom jag är ganska sent ute, de flesta har ju redan planerat sin semester.

Jag har fjällvandrat fyra gånger, men bara några dagar åt gången. Har även varit på ett skidäventyr i vildmarken under några dagar. Har dock aldrig vandrat i Lappland - bara i Dalarna - där jag kommer ifrån.
En av mina största drömmar i livet är att vandra i Sarek. Har alltid varit fascinerad av landskapet och min farfar har varit där många gånger vilket har väckt mitt intresse.
Men innan jag ger mig in på några riktigt långa vandringar (ca 10 dagar), som man måste om man ska uppleva Sarek, så vill jag ha mer erfarenhet och få upp konditionen på topp.
Därför tänkte jag att den vandring jag gärna vill göra nu, Saltoluokta-Kvikkjokk, vore en bra "uppvärmning" och "aptitretare" inför kommande äventyr.
Det var två år sedan sist jag var ut på fjällvandring och det känns som jag måste ut i år igen eftersom jag längtar så mycket till norr.
Tittade på bilder för någon dag sedan och blev tårögd för att det var så vackert :)

Va spännande att du är från Frankrike! Var faktiskt där i en månad (Annecy) i januari på språkkurs - var meningen att jag skulle vara där fyra men av flera anledningar åkte jag hem tidigare. Har även varit i Paris och det var verkligen skillnad på tempo där emot Annecy. Ja, visst är det svårt att trivas i en storstad när man kommer från landet!

Har du bott i Sverige? Du skriver på väldigt bra svenska! Eller är det din pojkvän som lärt dig?

Jobbar eller studerar du?

Det vore jätteroligt att vandra med dig! Jag tvekar inte! Roligt att lära känna lite nya människor!

Med vänlig hälsning

Anna
 
hej! skämtar du eller haha ja jag känner fred! Hur känner du honom? världen är liten...
I Annecy gick jag på CILFA - där nästan INGA studenter alls gick. Rätt misslyckat. Åkte hem efter en månad, sen gjorde det ju inte saken bättre att jag och Andreas precis hade blivit väldigt steady :)
Vad tyckte du om Annecy då? Det hade nog varit roligare att gå på "din" skola. Vi var bara 7 ungdomar i klassen och ingen skulle stanna lika länge som jag och Elinor som jag lärde känna där. Hon bytte till Chamonix.
Tycker Annecy var rätt trist faktiskt. Eller vad säger du?
 
hejsan, tack för tipset. har du vandrat där tidigare? några fler tips kanske? :) Har aldrig varit där så det kan behövas.
 
jo jag och fred gjorde den så kallade lumpen ihop... mejlade en del med fred i höstas och då sa han nått om en kompis som hade eller varit i annecy. staden var för övrig riktigt kul! mycket fest och vin och ost och baguetter....
skolan annordnande utflykter varje hleg så trist blev det aldrig. häsa fred om du träffar han.

Kaj

ilisen; sa:
hej! skämtar du eller haha ja jag känner fred! Hur känner du honom? världen är liten...
I Annecy gick jag på CILFA - där nästan INGA studenter alls gick. Rätt misslyckat. Åkte hem efter en månad, sen gjorde det ju inte saken bättre att jag och Andreas precis hade blivit väldigt steady :)
Vad tyckte du om Annecy då? Det hade nog varit roligare att gå på "din" skola. Vi var bara 7 ungdomar i klassen och ingen skulle stanna lika länge som jag och Elinor som jag lärde känna där. Hon bytte till Chamonix.
Tycker Annecy var rätt trist faktiskt. Eller vad säger du?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.