• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Elbrus sommaren 2005

Hej!

Jag tänkte ta mig till Elbrus sommaren 2005 för en bestigning. Vore kul att få lite sällskap.

Hör av er så berättar jag mer.

Vänligen
Hampus Lind
 
jag följer gärna med...

Skämt å sido. Vill bara tillägga att det går lika bra med killar som tjejer. Vore kul med en blandning.

Vänligen
Hampus Lind
 
Ny medlem till Elbrus

Jag följer med!

Hur ser planerna ut? Jag har en del sponsorkontakter och stor klättervana. Maila mig mer, jag är sugen!!

Mvh, Per.
 
Jag har planer på att antingen åka till Elbrus eller Mont Blanc sommaren-05. Skulle gärna vilja veta mer hur ni hade tänkt genomföra det hela? När hade ni tänkt åka?

Skicka gärna ett mail! Eller svara här om möjligt.

Hej
 
AndreasBlomquist; sa:
goransson; sa:
Swedish Ascents har startat upp resor till Elbrus.
Tänkte själv hänga på.

http://www.swedishascents.com/

Mvh/Fredrik

14900 spänn för en resa med Swedish Ascents. Som allt som säljs i Sverige har det ju ett överpris som heter duga. Gillar inte heller deras upplägg på resan. Alltför snabbt uppåt...


Andreas, du har vissa poänger i det du skriver. Naturligtvis är det billigare att göra allt i egen regi. Men dock har vi alla olika förutsättningar när vi reser och dessutom kan dessa förutsättningar variera från resa till resa. Personligen har jag valt att åka med en svensk researrangör denna gång bland annat för:

Att jag förhoppningsvis kan knyta kontakter med andra trevliga svenskar för nya resor i framtiden.

Att jag själv ska slippa så mycket av "pappersarbetet" (visum,tillstånd,biljetter etc)som möjligt.

Att jag till viss del vill känna den "trygghet" en guide och en reseledare ger mig, dels genom att jag aldrig varit i Ryssland och delvis eftersom mina egna alpina erfarenheter är något begränsade.

Att researangören använder sig av lokala guider, vilket, enligt min egen erfarenhet, nästan alltid ger en djupare förståelse av resemålet.

Slutligen vill jag bara kort kommentera tidsaspekten. 2003 var jag nere i Afrika och besteg Kilimanjaro (som är något högre än Elbrus) på betydligt kortare tid än den tid Swedish Ascents planerar i sitt program om Elbrus. Om man bortser från toppdagen på Kilimandjaro (som var för jävlig), hade jag en underbar vandring upp mot "Afrikas tak". Därför är jag övertygad om att en 12 dagars resa till Elbrus kommer visa sig minst lika bra, trots att tiden även där är något tight.

Ps:Det var en häftig hemsida du hade Andreas. Hoppas du uppdaterar den snart. Lycka till med ditt 7-summits projekt!

Mvh/Fredrik
 
För snabbt uppåt? Jag kommer inte redigt ihåg, men brukar inte de som reser dit på egen hand göra det ännu snabbare?

Det är klart att 15 000 är en hel del pengar. Men man får ju som sagt allt på en tallrik och slipper göra något själv. Plus att man inte behöver leta efter sällskap om man är själv.
Nja, det tål helt klart att funderas på det hela. Synd bara att avresan är i Aug. Slutet av juni hade jag planerat. Men som sagt, vi får se. Det är fortfarande lite tid kvar :)
/
 
goransson; sa:
Andreas, du har vissa poänger i det du skriver. Naturligtvis är det billigare att göra allt i egen regi. Men dock har vi alla olika förutsättningar när vi reser och dessutom kan dessa förutsättningar variera från resa till resa. Personligen har jag valt att åka med en svensk researrangör denna gång bland annat för:

Att jag förhoppningsvis kan knyta kontakter med andra trevliga svenskar för nya resor i framtiden.

Att jag själv ska slippa så mycket av "pappersarbetet" (visum,tillstånd,biljetter etc)som möjligt.

Att jag till viss del vill känna den "trygghet" en guide och en reseledare ger mig, dels genom att jag aldrig varit i Ryssland och delvis eftersom mina egna alpina erfarenheter är något begränsade.

Att researangören använder sig av lokala guider, vilket, enligt min egen erfarenhet, nästan alltid ger en djupare förståelse av resemålet.

Slutligen vill jag bara kort kommentera tidsaspekten. 2003 var jag nere i Afrika och besteg Kilimanjaro (som är något högre än Elbrus) på betydligt kortare tid än den tid Swedish Ascents planerar i sitt program om Elbrus. Om man bortser från toppdagen på Kilimandjaro (som var för jävlig), hade jag en underbar vandring upp mot "Afrikas tak". Därför är jag övertygad om att en 12 dagars resa till Elbrus kommer visa sig minst lika bra, trots att tiden även där är något tight.

Ps:Det var en häftig hemsida du hade Andreas. Hoppas du uppdaterar den snart. Lycka till med ditt 7-summits projekt!

Mvh/Fredrik

Hej Fredrik,

Jag kollade igenom Swedish Ascents hemsida igen och får nog ändra mig lite i kostnadsfrågan. Såg att även flyget tur & retur Stockholm ingår så då är ju faktiskt priset inte så farligt högt ändå. Flygresan går ju om man kör privat på ungefär 5000 spänn inklusive inrikesflyget i Ryssland.

Ska du åka med på denna resan Fredrik eller funderar du fortfarande på den? När man tänker närmare så är det ju otroligt skönt att få alla papper och sånt fixade åt sig så man slipper tänka på det. Att man dessutom hikar i bergen runt omkring Elbrus innan man ger sig i kast med Elbrus gör ju saken bättre för det gör man inte med andra bolag så vitt jag vet.

Kan ju erkänna att det helt plötsligt börjar klia i mina fingrar att beställa denna resan istället för att åka "privat" som jag tänkt göra först. Som du sa, kanske kan man träffa lite trevligt folk som man kan klättra andra toppar med i framtiden?

Tack för komplimangerna förresten om hemsida. En designer håller på för närvarande att fixa till lite olika saker på sidan så förhoppningsvis blir den bra i slutet!

// Andreas
 
Hallå igen Andreas!

Jodå, jag har anmält mig till deras Elbrus resa. Pratade för några dagar sen lite kort med en av killarna som håller i resan. Han sa då att jag var den förste som anmält mig. Det finns gott om platser kvar med andra ord - än så länge kanske man ska tillägga. Om man ska döma av det som skrivs på Utsidan verkar det finnas ett visst intresse för berget här i Sverige.

Jag vill inte gå händelserna i förväg, men har också allvarliga planer på att bestiga Aconcagua om ett år. Hur jag lägger upp den resan får vara en öppen fråga tills vidare...

Mvh/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas J Elbrus sommaren 2003! Reskompis 14
IslandTraveller Spontanresa till Elbrus Reskompis 6
Polarnatt Elbrus Reskompis 2
Tidenztand Bestiga Mt Elbrus i sommar Reskompis 0
e6henke Elbrus 2004 Reskompis 6
IslandTraveller Klättar Elbrus under preioden 31/8 - 15/9 ? Reskompis 3
Anorb Sökes tursällskap inför sommaren 2015, Åre med omnejd. Reskompis 0
Lokesnoke Cykla genom Sverige till sommaren - häng med? Reskompis 0
Joakim Ambrosson Sommaren, fjällvandring? Reskompis 3
klykan Tanzania på cykel - sommaren 2011 Reskompis 4
Exanimo UCPA Resor sommaren 2009! Reskompis 30
monne Resesällskap i höst och helgturer under sommaren Reskompis 0
adventure_transport Pripyat (vid Tjernobyl) sommaren 2008! Reskompis 8
fiskpinnar Resekompis(ar) sommaren 2005 Reskompis 0
sica Sarek sommaren 2004 Reskompis 9
Freddie Fjällvandrara kompis sommaren 2004!?? Reskompis 5
Bjorn_e Sarek eller Abisko sommaren 2004 Reskompis 4
bpette Klätterresa till sommaren/hösten 2004! Reskompis 0
bj03 Mont Blanc sommaren 2004 Reskompis 15
nickelilltroll Cykla genom Europa sommaren 2003 Reskompis 2
valentin Mongoliet sommaren 2002 Reskompis 0
a98danwe Asien med Transibiriska sommaren 2002 Reskompis 0
montanaemma mount everest bc i höst 2005? Reskompis 0
Mattias71 Kanada & Alaska våren 2005 Reskompis 2
tinalina Bolivia, juli-aug. 2005 Reskompis 6
Mr Sarek Svalbard April 2005 Reskompis 0
Stoff Långresa 2005, vår-sommar Reskompis 0
dreamteam Thailand Encompassed -jan 2005 Reskompis 4
Mr Sarek Svalbard vår-vinter 2005 Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.