• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nepalresa - Hur gör man med pengarna??

Jag ska på en resa till Nepal den 3:e november
I vilken form ska man ta med pengar. Jag startar från katmandhu coh ska iväg på en treek som kommer att vara i ungefär 2-3 veckor.
Ska jag ta med enbart resecheckar ner och växla in eftersom jag behöver pengar?
Kan man använda ett svenskt visa för att ta ut pengar nånstans?
Ska jag ha med enbart kontanter på min treek?

Vore tacksam för svar
Om nån känner sej sugen på att följa med så får ni gärna kontakta mej
Mvh Tommy
 
Ta med dig lite av varje. När du trekkar är det självklart bara cash som gäller men du behöver knappt några pengar. Du kanske gör av med en tjuga om dagen om du inte häller i dig en massa läsk i Gorak Shep. Ett tips är hundradollarssedlar som du kan växla svart i Khatmandu och tjäna en liten slant om du är bra på att förhandla vill säga.
 
Det fanns bankomater i Katmandu (3) och Pokhara när jag var där 2001. Jag gjorde av med 2600 kr på en månad inkl trek på egen hand, fast jag ju rätt snål, då...
 
Växla i Kathmandu el Pokhara

Tommy82; sa:
I vilken form ska man ta med pengar. Jag startar från katmandhu coh ska iväg på en treek som kommer att vara i ungefär 2-3 veckor.

Dollar resecheckar är pålitligast. På vandringen måste du ta med dig kontanter, nepalesiska rupier. Det går i nödfall att växla resecheckar i Jomosom, i varje fall gick det senast jag var där och det kan hända att det även går i Namche. Men räkna med att det kan vara tidsödande o besvärligt, det är bättre att växla till dig det du behöver i förväg.

Per
http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm
 
Pengar

Ett litet tips är att de nepalesiska rupies du tar med ut på landsbygden är av små valörer. Det kan tyckas vara små summor för oss men det är ofta svårt att "knäcka" stora sedlar och då blir det ett högt pris på det man köper.

Ha en trevlig resa

//Uffe
 
Pengar

Besökte Nepal 2001. Mitt intryck av Nepal, är att det är mkt säkert att resa där. Kände aldrig mig osäker eller rädd. Nepaleserna är ett mkt vänligt folk. Vi hade ett par hundra dollar med oss i kontanter. Resten tog vi antingen ut i uttagsautomater eller så betalade vi med VISA. Förvånansvärt bra kurs. Vi hade ingenting ordnat innan. Ordnade allt på plats. Enkelt !
Vi gjorde Annapurna basecamp, rafting samt besökte Shitwan. Resor, boende o guide kostade oss ca 250 dollar. Vilket måste vara billigt.Äventyrsresor tar ca 11 000skr, enbart för trippen till Annapurna basecamp.
Lite avis blir jag allt...
Skall absolut tillbaks!
Jag vill lägga tid på kulturen i o kring Kathmandu.
Besökte den Hinduiska begravningsplatsen i Kathmandu(glömt vad den heter). Ett oförglömligt minne. Förmodligen en av de märkligaste , intressanta och skrämmande plats jag besökt?
Vill du så kan du kontakta vå guide.
Rajendra sapkota [rajendrasapkota@hotmail.com]
Ung kille som pratar mkt bra engelska.
Inget toppbetyg men en reko kille.
Lycka till !
Klas
 
Ja den hinduiska begravningplatsen är tuff. Där kan man sitta och andas in röken av bränt människokött. Askan slängdes sedan ned i en flod som är typ två meter bred. Jag kommer även ihåg en staty där som var typ 1000 år gammal. Den hängde dom tvätt på så den var i regnbågens färger. :)
 
Sajt med "säkra" länder?

Hej, jag börjar också bli sugen på att resa lite längre bort. Men jag är lite orolig över vilka länder som anses säkra och vilka som inte gör det. Har för mig att det skall finnas en amerikansk hemsida där olika länder bedöms. Någon som har adressen? Gustav.
 
UD

Hör efter med UD, de brukar ha koll på var det händer otrevliga saker som man bör undvika. Annars har väl CIA nåt liknande, har jag för mig (The World Factbook?), ur ett amerikanskt perspektiv, givetvis.
 
USD i små valörer

När jag skulle åka till Nepal för 2 år sedan frågade jag på Forex vad de rekomenderade. De har en lista med förslag på valutor, till Nepal rekomenderade de UDS i små valörer 1-20 dollar. Sedlarns skulle hellst vara väl cirkulerade och ju mindre valör destå bättre.

Det finns en bankomat i Thamel (turistkvarteren i Kathmandu).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa Kavat Singelpappor!! Vad gör ni?? Reskompis 5
kmsellin Hur tar man sig till Charmonix? Reskompis 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.