• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nepal nu, väldigt snart...hjälp

Hej och hallå alla
Jag har till nästan hundra procent bestämt mej för att resa till Nepal redan nu i november.
De låter hastigt påkommet och är väl de i mer eller mindre mängd, treeking säsongen tar snart slut (okt-nov) och har inte lust att vänta till i mars -04.

Vill ha tips, råd, sällskap??, allt som ni kan tro vara till hjälp vill jag samla på mej, för jag vill och ska göra detta om så solo allena

Tacksam för snabba svar...//Tommy

email: terrent82@spray.se
 
Halloj!


Är du riktigt säker på att du inte vill fara i svinkalla januari eller februari? =)
Visst står det i böcker och på nätet att okt-dec är bäst för trekking, men du har ju andra faktorer som kan vara störande mer än bara temperaturen.
Under högsäsongen är det cirkus 10 ggr mer trekkers i farten än i jan-feb.

Om nu resan blir av så råder jag dig att köpa boken "Trekking in the everest region"(ISBN 1873756607). En väldigt nyttig bok för den som ska vandra och klättra.

Kan beställas genom http://www.adlibris.se


För att hålla dig informerad om den det rådande läget i landet ska du checka sidan http://www.nepalnews.com





MVH Morgan
 
Hallå

Har redan "Treeking in the Nepal Himalayans" från LP, som jag lusläser sida till sida, har även koll på nepalnews. Försöker att suga i mej all möjlig info om landet som jag kan komma över..
Har du några tips i utrustnings väg??
Har lite bekymmer att mental packa, vad behöver man osv.
Stay in touch//Tommy
 
Vilken rutt skall du gå då?

Du behöver inte oroa dig över utrustning å dylikt. Allt går att få tag i kathmandu. Vill man köpa kopior så betalar man en spotstyver.

Fråga något mer specifikt så kan jag ge dig tips.
 
Nepal

Rutten jag tänkt gå e den traditionella från Lukla upp till Gorak Shep. Och om inge annat fångar mitt öga så går jag samma rutt tilbax.
Har dock ca 1.5 vacka extra och då kan man ju tänka sej att ta en extra sväng när man ändå e där uppe och springer.
Om du har lust så skulle jag uppskatta om du kunde plinta ner en hyfsad utrustnings lista, kommer nog att försöka ta med mej de mesta från Sverige. E de nåt speciellt man bör tänka på, medicin el dylikt?
Mvh Tommy
 
Det finns ju ganska många etablerade trek i Nepal så det är värt att undersöka dessa som komplement.

Jag vet inte exakt hur vädret är under denna årstid då jag var där i Maj. Då snöade det några gånger och det var ganska tufft klimat med regn och rusk. Vädret skiftar mycket från lågland till högland så låt dig inte luras av värmen i Kathmandu.

Boende gör man i stugor/sovsalar så inget tält är nödvändigt. En bra sovsäck är nödvändig.

Försök minimera packning då leden är tuff med många höjdmetrar och något tuffa passager. Ett par bra skor som INTE är hala är ett måste. Ibland går man på utsprängda stigar med en dropp off på ett par hundra meter vid sidan om sig. Då vill man inte halka. Så höjdrädsla är något man måste kunna hantera.

Vattenreningstabletter eller dylikt är ett måste. Eftersom jag inte vet exakt vad det är för väder så är det svårt att säga något om det med en viss vinterklädsel behöver man.

Köp med dig godis innan du går upp. Maten kan bli trälig så ta med dig mat hemifrån som komplement.

Om du inte är en erfaren bergsvandrare så rekomenderar jag inte att man går ifrån huvudleden längre sträckor. Lär dig om höjdsjuka och gå upp långsamt och acklimatisera dig till höjden.

Om du stannar i Lukla tänk på att de försöker lura folk där att betala kraftiga överpriser för mat och dylikt. Man betalar normalt endast några kronor för en säng eller ett mål mat.

Är det någe mer du undrar över så är det bara att fråga.

Ha en god tur!
 
En bok som är bättre och mer utförlig än LP är Stephen Bezruhka "Trekking in Nepal: A Travelers Guide". http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_result&ISBN=0898865352
Bezruhka är även läkare så den innehåller ett bra kapitel om hälsoproblem man kan råka ut för och vilka mediciner han rekommenderar att man har med sig.
På den här sidan kan du även hitta lite information: http://www.sanctuarytreks.com/nepal/nepal.php
Själv har jag inte gått den rutt du tänkt gå utan Annapurna circuit, en fantastisk tur mellan tre 8000 meters berg, Annapurna, Manaslu och Dhaulagiri.
Kolla även upp aktiviteten hos den maoistiska gerillan i det område du tänkt besöka. Det har ju varit ganska oroligt på sina håll ganska nyligen.

Lycka till!
/David
 
morgan_lejon; sa:
Är du riktigt säker på att du inte vill fara i svinkalla januari eller februari? =)
Visst står det i böcker och på nätet att okt-dec är bäst för trekking, men du har ju andra faktorer som kan vara störande mer än bara temperaturen.
Under högsäsongen är det cirkus 10 ggr mer trekkers i farten än i jan-feb.


MVH Morgan

Och hur har du tänkt dig att han skall ta sig fram? Skall han pulsa fram i meterdjup snö? Vissa områden är helt isolerade däruppe.
 
När jag var nere och vandrade i okt 2001 så började jag ifrån Jiri och jag måste säga att det är den sträckan som jag uppskattade mest. När man väl kommer till Lukla blir det väldigt trångt med många vandrare som fortfarande luktar gott:).
Hade jag varit i din sits så hade jag alltså tagit de där extra dagarna du hade till förfogande till att värma upp med Jiri-Lukla. I mitten av november blir det mindre och mindre folk men vädret kan vara rätt kyligt så en varm sovsäck är nästintill ett måste.

Trevlig tur
 
Jiri-Lukla??

Jag måste säga att jag verkligen uppskattar att ni tar er tid att hjälpa mej med min resa.
Sen, hur tar man sej från katmandu till Jiri? E buss de enda alternativet?
Vilken klass ska jag ha på sovsäcken, funderar på en
-10/-15, de borde väl va lagomt.
Samma med ryggsäck, har en 40+10, men är rädd att den e för liten, borde kanske satsa en slant på en 60liter istället.
Bör man ha med en mindre ryggsäck för att ha på dagsturer, har nån nåt tips på en bra som man kanske kan pula ner i den stora.

Tacksam för svar//Tommy
 
Sovsäck

Du klarar dig nog med en sovsäck som går ner mot 0 grader. Blir det/När det blir för kallt kan man alltid låna en filt eller två. En -10/-15 sovsäck kommer hålla dig varm, men troligen för varm största delen av turen och i Kathmandu.

Jag skulle också rösta för en 60+ liters säck plus en dagsryggsäck.

Angående transport till Jiri är det nog buss som gäller. (Taxi kanske är ett alternativ om man är ett par stycken, vet dock inte hur mycket det kostar)

Ha det så kul!

/ Fredrik

ps. Gokyo dalen och en bestigning av Gokyo Ri är ett tips! Kortet nedan är taget från toppen av Gokyo Ri - (nov 2001) http://tinyurl.com/ojof/GokyoRi.jpg
ps2. jag körde alltså med en +5 graders sovsäck, inner sovsäck, sockar, mössa, t-shirt + filt när kylan blev allt för påtaglig och vattnet frös till is inomhus.
 
Du kan nog ta bussen. Du märker allt när du kommer fram.Thamel där de flesta handlat är som ett turistgetto där allt går att få tag på.
Prata med andra på plats så kan du få ovärdelig info.

Jag gick upp till Everest som en liten del av en långresa och bestämmde mig för det i Kathmandu. Förberedelserna tog bara några dagar.

Jag kan rekomendera att flyga ned då det nog är träligt att gå samma väg tillbaka.

Jag hade ingen dagpack tror jag. Jag gick inte på många dagsturer. Det var nog att bara traska runt däruppe i typ fyra veckor för att ta sig från a till b.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hnilzen Nepal 2013 Reskompis 2
JohanKris Vandra i Nepal Reskompis 3
robinji Nepal & Indien Reskompis 3
mabmab Nepal vandring Reskompis 1
Harry47 Nepal - Everestvandring Reskompis 2
andyyy Nepal i vår Reskompis 1
Harry47 Nepal-Everest i april Reskompis 0
Magnus H Cykla i Indien, Nepal, Tibet... Reskompis 0
Onedge Nepal Nu i Mars! Reskompis 1
vagabonden Tibet och Nepal Reskompis 2
Matcho Vandring (samt WWOOFing) i Nepal/Himalaya Reskompis 4
Storm-Stina Reskompis Nepal Reskompis 1
tovalova Nepal borta ifrån UDs svarta lista Reskompis 1
annacs Nepal och Indien i oktober Reskompis 1
böris Resekompis till himalaya i indien och nepal! Reskompis 0
ellet Trekking i nepal Reskompis 1
LillDylan vandra i nepal Reskompis 0
Scanjock reskompis till tibet,nepal,norraindien,bhutan Reskompis 0
majken75 Nepal & Tibet i Höst Reskompis 1
adboy Nepal Reskompis 2
eleonorruth Trekking i Nepal Reskompis 0
Vinter123 Nepal/Everest till hösten Reskompis 11
OsbeckAD Nepal Feb-Mars , trekking och kanske en top.. Reskompis 1
tibloc Resekompis till Nepal hösten 2002 Reskompis 0
tibloc Resekompis till Nepal hösten 2002 Reskompis 0
Vertical Nepal Reskompis 5
cim95pt4 Nepal Nov/Dec 2001 Reskompis 6
e-magnus Snart semester... Reskompis 1
capman Snart vinter, säsongskamrat sökes! Reskompis 0
Tylemo Mount Blanc snart! Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...