Less på Akto

Trailstar

Jag använder sedan några år ett Trailstar och för mig är det en bra kompromiss mellan flexibilitet och vindtålighet. En tarp är (troligen) än mer flexibel men jag har ännu inte modet att spänna upp en sådan i Sarek. Den går att sätta upp med 110 cm takhöjd, och långt mer än så om man vill. Jag har oftast staven i mitten av tältet på just runt 110 cm men med innertält blir upplevelsen ändå ganska likt den i ett tält så som Akto. Själv använde jag tidigare ett Tera Nova Laser Competition som anges ha 95 cm innerhöjd och trivdes precis som du i ditt Akto så där. I somras använde jag istället bivacksäck under mitt Trailstar vilket gav fantastiskt med utrymme. I kombination med ett myggnät kan två personer sitta skyddade när man äter eller bara hänger.

Det har en inlärningskurva och är inte lika lätt att hantera som ett (bra) tält. Sätter man upp det lågt så blir det en del ålande för att ta sig in. Som alltid: Allting är kompromisser,

Första bilden är tagen väster om Njulla i finväders-läge. Andra bilden är efter en stormig natt ovan Stor-Stensdalen

MLD Trailstar är den del av min utrustning som jag rekommenderar varmast!
 

Bilagor

  • P1010974.jpg
    P1010974.jpg
    33.5 KB · Visningar: 1,388
  • P1010655.jpg
    P1010655.jpg
    43.2 KB · Visningar: 1,401
På rekommendation från någon här efter mitt tidigare inlägg om tarptent scarp 2 så skickade jag frågan om vattenpelare (waterhead) vidare till just Tarptent. Svaret blev 1600 mm. Det är ju ingenting! Eller..? Tält som jag haft tidigare med liknande siffror har läckt som såll vid kraftiga regn. Men ändå verkar detta tält få bra recensioner på nätet av användare.
Jag var lite inställd på att köpa tältet då det verkar väldigt generöst utrymmesmässigt, lätt att sätta upp osv, men nu blev jag skeptisk igen. Inte lätt med alla dessa i-lands-problem ;)
 
Konstigt

Jag har haft mitt Scarp 2 på fjället i riktigt våldsamma åskskurar med tillhörande kraftiga vindbyar men det har inte läckt. Kan det ha blivit ett decimalfel i "översättningen" från tum till millimeter?
 
Enligt vad jag har lyckats läsa mig till räcker 1500 mm för att ett plagg/tält ska vara vattentätt "in real life".

Problemet är att de flesta tyger som ligger på 1500-2000 mm efter relativt kort tids användning ligger betydligt lägre, vilket är huvudanledningen att man gärna börjar >3000 mm.,

Det är möjligt att Tarptent anger slutvärdet de garanterar efter användning. I vilket fall skulle jag inte tveka ett ögonblick att köpa tält från Tarptent. De har ett grundmurat kvalitetsrykte och verkar mycket måna om att deras tält ska fungera i praktiken med. Mycket lovord på nätet och de få (två) jag träffat som haft ett har varit jättenöjda.
 
Fick ett tillägg i svaret ifrån tarptent:
"1,600 fly and 2,500 floor currently. The floor is going to 3,000 but probably not until early 2018."

Att de skall stärka golvet lite antyder väl att de möjligen fått lite klagomål - eller bara att det ser bättre ut i produktspecifikationen. Oavsett så har bl a ni skribenter ovan övertygat mig om att det är ett bra tält, köper förmodligen ett sånt i vår :)
 
Tack för alla tips.

Bra tips har jag fått här, stort tack. Jag vill helst ha ett "riktigt" tält, med dubbla väggar, så jag letar vidare. Kommer ni på något får ni hemskt gärna skriva igen.
 
Men tack!

Jag har detta tält från Naturehike och är väldigt nöjd med den. Har snöflaps på min så man får den tät om det blåser mycket. Med några stenar kan man enkelt sätta upp den på klippor. Är 1,85 lång och kan sitta bekvämt i den.

https://www.aliexpress.com/store/product/1-3KG-Naturehike-Tent-20D-Silicone-Fabric-Ultralight-1-Person-Double-Layers-Aluminum-Rod-Hiking-Tent/2878009_32799548549.html?spm=2114.12010612.0.0.261abbee0gfwsK

Tackar, det där var riktigt intressant. Bra färger dessutom.
Kan man fälla upp inner- och yttertält ihop? Vilken är innerhöjden, tror du? De anger ingen vikt - väger det mindre än två kilo?
 
Inner och yttertält hänger inte ihop, men man kan med footprinten som följer med sätta upp yttertältet först och senare hänga in innertältet, praktiskt när det är dåligt väder. Man kan även använda tältet utan innertält för att spara vikt eller få ett rymligare tält.
De anger 110 cm innehöjd, har inte kontrollerat det, men jag är 1,85 och kan sitta bekvämt i tältet.
Angiven vikt är 1,3 till 1,5 kg, det stämmer hyffsat.
Den finns i två olika tyg, 210T (blå och röd) som är lite billigare, eller i orange 20D silikoniserat . Sistnämnda är att föredra eftersom den är lättare och 4000mm vattenpelare.
Jag har snöflaps på min, då får man tältet dragfritt och det underlättar att ställa upp tältet på klippor, men det kräver att man tänker till med ventilationen för att undvika kondens.

Samma tält finns även som 2 pers tält om man vill ha det lite rymligare.
https://www.aliexpress.com/store/pr...410.html?spm=2114.12010612.0.0.79f1bf231a7PSz
 
Tält med sitthöjd

Hej.
Jag hade nästan samma krav som du när jag valde Helsport Reinsfjell som jag skrivit recension på här. Den har dock bara 105 i sitthöjd.
Då är Exped orion bättre, dock tyngre. Beror lite på vad du skall göra med tältet. Ska du på kajak eller cykeltur gör inte den extra tyngden så mycket. Då betyder kvaliteten på tältet mer.
Pris på prylar kan man diskutera hur länge som helst. Oftast får man vad man betalar för, exempelvis reklamationsrätt.
Mitt första fjälltält krävde 14 tältpinnar för att stå upp och var spännt :).
Mitt andra har inte vattentät botten!?. Ingen katastrof, det blir bara fuktigt under liggunderlaget men man får akta sig så inte det ligger några kläder som man skall använda på golvet. Men det var ju billigt :).
Reinsfjell är jag inte heller riktigt nöjd med, men det står i recensionen.
Lycka till
 
När jag skulle köpa tält för några år sedan så var jag sugen på Akto, men valde istället Helsport Ringstind som är typ tio centimeter högre. Finns även i tvåmansvariant.

Jag är väldigt nöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.