Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Delad glädje!

Blir jag glad av att ha med en kniv är det motiv nog för mig.

Jag har alltid kniv och känner mig nöjd och glad med det. Men skall man klara sig vid ett eventuellt ifrågasättande av "lagens långa arm" så får man nog hävda ett behov av att använda kniven - inte av att hävda att man blir glad! Förmodligen är man lagbrytare om det är enda skälet.
 
Behov av kniv kan uppkomma närhelst i vardagen, hemma och på jobbet. T.ex. för att öppna ett paket, sprätta upp ett kuvert, kapa ett snöre, rensa frukt, skiva rökt korv eller lök, bre på smör, etc. En liten fällkniv är bra att ha med sig.

Är det lagligt? Området är en gråzon med diffusa rättsfall.

Polisens hemsida:

"Exempel på farliga föremål
Butterflyknivar
Sablar
Springknivar
Stiletter
Svärd
Karatepinnar
Kaststjärnor
Knogjärn

Det finns undantag från förbudet
Militär som bär kniv till uniform
Hantverkare som använder kniv i arbetet
Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg"

"Normalt bruk" (vad kan det vara?) av" fickkniv eller multiverktyg" är OK, tycker polisen. Och sedan kan "svampplockare" bära med sig "ändamålsenlig kniv" "under vandring".

Ja, vi är väl alla svampplockare...
Lagstiftningen har en vidare formulering: om "innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat".

I denna tråd har jag tagit fasta på att definiera det behovet.

I den mån man bestrider att detta behov finns förefaller det som om knivförbudet flyttat in i huvudet på anföraren.
 
Hur har du definierat?

Förstår inte riktigt vad du menar. Skall du göra en definition av ditt behov så kan du nog inte hänvisa till en tråd på utsidan, du får nog precisera dig. Jag tror inte att lagstiftarna avsåg ett "möjligen uppkommande" behov när dom skrev lagen.
 
Förstår inte riktigt vad du menar. Skall du göra en definition av ditt behov så kan du nog inte hänvisa till en tråd på utsidan, du får nog precisera dig. Jag tror inte att lagstiftarna avsåg ett "möjligen uppkommande" behov när dom skrev lagen.

Tor inte att det hjälper någon att hänvisa till en tråd på utsidan om denne är och spatserar ute på stan med en kniv.

Och om man är ute i skogen för att plocka svamp, för att tälja spån till en brasa eller för att ha en picknick i Hagaparken så behövs det förmodligen inte hänvisas någon annanstans än till den som skrivit lagen (du får bara se till att ha en lämplig kniv för ändamålet).

http://data.riksdagen.se/dokument/GB0398

Där hittar du syftet som lagtexten ska uppfylla, du kan läsa från sidan 15 och framåt.
 
Om kniven ska vara "för att den eventuellt kan behövas" så kan man väl ha den nerpackad i ryggsäcken. Då får man inte så stora problem med knivlagen, för den handlar såvitt jag förstått om tillgängligheten (det var ju t.ex. ok att ha kniv i bagageutrymmen men inte i dörrfacket).

Knivlagen finns ju där för att folk inte ska gå omkring med en kniv som ett lättåtkomligt vapen.
 
Det kan ju vara bra, då slipper man (och jag den gången jag har en kniv med mig) fundera över och försöka göra alltför avancerade tolkningar av knivlagen.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Jag tror den springande punkten i hela regelverket är "behovet" av kniven.

Jag har vid ett tillfälle, när "behovet" därav var tillräckligt och motiver-
bart, passerat röntgenkontrollen in på ett kärnkraftsområde med inte 1
utan 32 stycken Mora Basic! Visst blev det lite liv och rörelse hos vakterna
(bara 1 fullstor kniv är normalt No-No! där) men när jag förklarat transport-
anledningen (dom ingår i haveriberedskapsutrustningen och det var dags
för omsättning) så sades det bara "Okej då..." :)
 
Knivlagen skapar en gråzon som är som gjord för förvirring och för att sysselsätta viktigpettrar - även hos lagens väktare.

Ta t.ex. det rättsfall där en kvinna drogs inför skranket eftersom hon transporterat hem sin exklusiva fällkniv efter ett kalas.

Vad domen i HD klargjorde (där kvinnan friades) var att transporter av kniv i en förvaringsform som försvårar våldsanvändning är förenligt med knivlagens syfte. T.ex. förvaring under transport i ryggsäck eller väska (i rättsfallet var kniven förvarad i en handväska).

Domen klargjorde även följande:

"Att jägare och annat friluftsfolk har med sig kniv ska godtas om knivinnehavet framstår som naturligt. När kniv ingår i scouters utrustning har de rätt att ha med sig denna på sådana sammankomster där de brukar ha scoututrustning. Självfallet ska även innehav av en kniv i samband med slöjdundervisning på en skola godtas."

"I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet. Också en mindre slidkniv, t. ex. en morakniv, kan godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning."

Med "speciella omständigheter" kan t.ex. avses när Herr Kriminell ("känd av polis", som det heter) har med sig Morakniv eller pennkniv - även när vederbörande har picknick i stadsparken. Domen gör en stor skillnad på kreti och pleti.

Se http://www.dagensjuridik.se/2016/02...-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras

Likväl är det ett faktum att knivlagen skapar en gråzon, som per automatik får viktigpettern att bli brydd.
 

Bilagor

  • Brillsmurfen.png
    Brillsmurfen.png
    27.4 KB · Visningar: 741
Har är en bild från Tore Abrahamssons fantastiskt fina bok Detta är Vindelfjällen. Som synes: ved med upp på toppen. Så även denne synnerligen erfarne fjällvandrare förstod poängen som artikulerats i denna tråd. Uteliv och egen härd är guld värd. Och så även egen kniv vid härden... och här har jag tidigare åberopat Svante Lundgren. Kniven är ett redskap i den kontemplation man kan försjunka i framför härden, med någon enkel syssla i händerna.
 

Bilagor

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    52.3 KB · Visningar: 646
Har är en bild från Tore Abrahamssons fantastiskt fina bok Detta är Vindelfjällen. Som synes: ved med upp på toppen. Så även denne synnerligen erfarne fjällvandrare förstod poängen som artikulerats i denna tråd. Uteliv och egen härd är guld värd. Och så även egen kniv vid härden... och här har jag tidigare åberopat Svante Lundgren. Kniven är ett redskap i den kontemplation man kan försjunka i framför härden, med någon enkel syssla i händerna.

Inte vet jag, men det fanns kanske inte så mycket mer att välja på?
 
Datumet ovanför bilden är 14 sept 1982. På den tiden fanns givetvis både Trangia och även någorlunda portabla Primuskök.

Ur det fossila perspektivet är det givetvis obegripligt att elda med ved i det läget. Men det är ju precis det som är min poäng i denna tråd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.