Köptips: kanadensare

När man vänder på en standard kanadensare och paddlar baklänges kommer man närmare mitten på kanoten och det innebär en del nackdelar då man måste ha enkelpaddeln längre från mittlinjen och dessutom får svårare att styra då roderverkan med j-tag blir sämre än från aktertoften/tvärträt.

Men om du vill kunna paddla både ensam och med en medpaddlare så är det ändå troligen enklaste lösningen. Barlast framtill fungerar också men hur som helst blir det knepigt i sidvindar att hålla upp fören i färdriktningen på en 15-17 fotskanadensare som du paddlar ensam..

Thure

Det är sant det du säger, men i min mening blir nettot med att sitta närmre midskeppet bättre ändå.

Jag har som ensampaddlare aldrig lyckats ha så mycket packning att jag kunnat lasta ner fören tillräckligt. Inte ens om jag sitter på "fel" säte =)

Möjligheten att sitta off-center ökar ju närmare mitten man kommer (även om man sitter på sätet). Sitter man off-center kommer kanoten att lyfta stävarna ur vattnet och balansera på en kortare vattenlinje. Det gör farkosten mycket lättmanövrerad.
 
Kanadensarvirtuoser paddlar och svänger kanoten ensamma enklare genom att sitta alldeles intill relingen midskepps. Finns fina videos som demonstrerar tekniken t ex https://www.youtube.com/watch?v=cgfWoaJM2c0 https://www.youtube.com/watch?v=cyJHA_jrzaI

Men troligen inget att köra med om man paddlar med hund.

Thure

Mycket bra filmexempel på hur en kanot kan framföras, riktigt ögongodis!! Första filmen visar ju med all tydlighet att storleken på kanoten inte har någon betydelse för manövererbarhet.
Andra kanotikoner är Bill Mason och Math Layden.
 
Åtminstone kan man säga att bra paddelteknik gör att även stora och långa kanoter blir manövrerbara =)

En positiv aspekt med en position nära mitten av kanoten som jag vill slå ett slag för är att det gör det lättare att utföra styrtag nära fören. Det kan vara särskilt bra i strömmande vatten där man får stor effekt ur statiska styrtag.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
Det beror förstås lite på vad du vill ha för lastkapacitet, särskilt när ni är två, men jag skulle vilja slå ett slag för en kanot i 15fotsstorlek, sen kan du ju fundera på modell. Jag har en pakcanoe 150 som är besläktad med Allyn och därmed hopfällbar. Pakcanoen kan sättas ihop som enmans eller tvåmanskanot om man köper till extra delar för det. Som kanot funkar den ypperligt i båda utföranden, men det blev lite onödigt dyrt tycker jag själv, det är nog bara om man är hundra på att man uppskattar det som det är värt det. Jag hade nog kunnat vara nöjd med bara tandemversionen också.

Kort sagt skulle jag föreslå en symmetrisk kanot (som kan paddlas "baklänges" från den främre sitsen solo) som är runt 15 fot lång, men sen hänger det nog på vad du vill att det ska kosta.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Vad tycker du om pakcanoe? Vad fick dig att välja den istället för ally?
 
Vad tycker du om pakcanoe? Vad fick dig att välja den istället för ally?
Jag är i princip helt såld, jag tycker att de funkar kanonbra. De är helt funkis att paddla, bättre än trekölade glasfiberpråmar, de är lätta att bära och stryktåliga.

Jag paddlar rätt mycket i flod och tycker att nylonduken är väldigt bra på att absorbera lättare stötar, den känns på många sätt mer förtroendeingivande än både hårdplast (som skrapas upp och rispas) och glasfiber (som man är rädd för ska knäckas). Efter väldigt intensiv användning upptäckte jag för någon vecka sedan att jag hade ett hål ungefär lika stort som udden på en blyertspenna en bit upp på sidan. Lätt lappat med lim och lagningsbit.

Viktmässigt kvalar de ju in i ungefär samma härad som jämförbara glasfiberkanoter, oket är lite sådär dock, men det funkar.

Paddelmässigt känner jag att man får ungefär den respons man förväntar sig om man kantar den, den skär inte genom vattnet men den har någon form av skarpa kanter i form av aluminiumstängerna. Jag förmodar att det stämmer att fartegenskaperna är lite sämre än hårda kanoter, skrovformen är ju mer formad för manövrering än fart även om det är en kompromiss av bägge.

Jag har i princip slutat att ta isär och sätta ihop kanoten om jag inte tänker låta bli att använda den på ett tag. Den är rätt trist att hantera i ihoprullat skick också, så har jag möjlighet att köra den på biltak så gör jag det. Jag köpte kanoten i USA så det var därför det blev en pakcanoe och inte en Ally. Jag uppskattar att den inte är knöligare att sätta ihop än vad den är, så jag är nog glad att det blev en med luftkanalerna på sidan.
 
Du vill köpa? För spontant, du får en mycket bättre kanot om du bygger en strip. Shallow arc, 75-80 bred (möjligen 85), längd minst 450. Lite lagom språng (böjen i kölen, avgör hur lätt den svänger). Här vill du nog inte ha för mycket, det blir bara jobbigt när man paddlar solo. Köper du blir vikten nog det du måste kompromissa med, min strip väger 18kg. En strip flyter på luften i träet, mellan glasfiberskalen, så den behöver inga tunga lufttankar ed. Den är faktiskt lätt att bygga! Det svåraste är att hitta en lokal...
 
Jag är i princip helt såld, jag tycker att de funkar kanonbra. De är helt funkis att paddla, bättre än trekölade glasfiberpråmar, de är lätta att bära och stryktåliga.

Jag paddlar rätt mycket i flod och tycker att nylonduken är väldigt bra på att absorbera lättare stötar, den känns på många sätt mer förtroendeingivande än både hårdplast (som skrapas upp och rispas) och glasfiber (som man är rädd för ska knäckas). Efter väldigt intensiv användning upptäckte jag för någon vecka sedan att jag hade ett hål ungefär lika stort som udden på en blyertspenna en bit upp på sidan. Lätt lappat med lim och lagningsbit.

Viktmässigt kvalar de ju in i ungefär samma härad som jämförbara glasfiberkanoter, oket är lite sådär dock, men det funkar.

Paddelmässigt känner jag att man får ungefär den respons man förväntar sig om man kantar den, den skär inte genom vattnet men den har någon form av skarpa kanter i form av aluminiumstängerna. Jag förmodar att det stämmer att fartegenskaperna är lite sämre än hårda kanoter, skrovformen är ju mer formad för manövrering än fart även om det är en kompromiss av bägge.

Jag har i princip slutat att ta isär och sätta ihop kanoten om jag inte tänker låta bli att använda den på ett tag. Den är rätt trist att hantera i ihoprullat skick också, så har jag möjlighet att köra den på biltak så gör jag det. Jag köpte kanoten i USA så det var därför det blev en pakcanoe och inte en Ally. Jag uppskattar att den inte är knöligare att sätta ihop än vad den är, så jag är nog glad att det blev en med luftkanalerna på sidan.

Av vad man kan se på produktbilder så verkar pakcanoe ha lite mer rock än ally, är det något du reflekterat över? Eller är kanoten så mjuk att alla former "blir vad de blir" när den hamnar i vattnet och belastas?

Menar du att luftkanalerna gör den lättare att sätta ihop?

Du vill köpa? För spontant, du får en mycket bättre kanot om du bygger en strip. Shallow arc, 75-80 bred (möjligen 85), längd minst 450. Lite lagom språng (böjen i kölen, avgör hur lätt den svänger). Här vill du nog inte ha för mycket, det blir bara jobbigt när man paddlar solo. Köper du blir vikten nog det du måste kompromissa med, min strip väger 18kg. En strip flyter på luften i träet, mellan glasfiberskalen, så den behöver inga tunga lufttankar ed. Den är faktiskt lätt att bygga! Det svåraste är att hitta en lokal...
Jag kan se mig själv stå och snickra på en strippa om 10 år när jag lever under lite mer kontrollerade former, men så länge jag bor i lägenhet i Göteborgs centrum så är det inte ett alternativ... nu får det bli packraft eller hopfällbart
 
Av vad man kan se på produktbilder så verkar pakcanoe ha lite mer rock än ally, är det något du reflekterat över? Eller är kanoten så mjuk att alla former "blir vad de blir" när den hamnar i vattnet och belastas?

Menar du att luftkanalerna gör den lättare att sätta ihop?
Nej, jag har inte gått in på de skillnaderna så mycket, men jag vet att Ally har eller har haft modeller som varit avsedda för floder (modellnamn som slutar med DR för downriver) och modeller med mindre rocker för sjöpaddling. Det finns definitivt ett drag av att det blir den rocker det blir beroende på hur kanoten är lastad. Det kan man förstås använda till sin fördel genom att tynga ner för och akter för sjöpaddling och mitten för fors. Är man två paddlare i en kortare modell så blir inte den effekten så stor eftersom paddlarnas vikt tar över, men för solopaddlare kan man påverka en del. Jag vill inte ge sken av att det blir rena bananbåten heller, men rockern varierar en del beroende på hur vikten är fördelad.

När det gäller luftkuddarna så är deras viktigaste funktion att se till att duken är ordentligt spänd över ramen så att den inte saggar. Jag har inte byggt en Ally själv, men jag killgissar att den är jobbigare eftersom man där har en bredare ram som ska tvingas spänna ut skinnet med hjälp av en gummiklubba. Är den väl byggd så går nog båda bra på vattnet. Jag vill gärna ha en sittoft som i en hård kanot men det tror jag finns till bägge.

En sista notis om luftkuddar: de är ju inte bara till för att kanoten inte ska sjunka till botten, paddlar man på forsande vatten vill man ju att en upp och nervänd (eller en rättvänd men vattenfylld) kanot ska flyta så högt i vattnet som möjligt så att risken för att den t.ex fastnar med mitten på en sten och viks runt den som en fällkniv minskar. Då vill man helst ha mer flytkraft än de luftkuddar som kommer till pak-kanoten ger, men någon liten nytta gör de.
 
Du vill köpa? För spontant, du får en mycket bättre kanot om du bygger en strip. Shallow arc, 75-80 bred (möjligen 85), längd minst 450. Lite lagom språng (böjen i kölen, avgör hur lätt den svänger). Här vill du nog inte ha för mycket, det blir bara jobbigt när man paddlar solo. Köper du blir vikten nog det du måste kompromissa med, min strip väger 18kg. En strip flyter på luften i träet, mellan glasfiberskalen, så den behöver inga tunga lufttankar ed. Den är faktiskt lätt att bygga! Det svåraste är att hitta en lokal...
Jag får passa på att skjuta in att jag håller med i stort, men det finns ju en del områden där glasfiber inte är optimalt, framför allt om man paddlar fors. De tål ju mer än man tror men styvheten i skrovet är inte alltid en fördel. Och de ihopfällbara modellerna är något sämre att paddla, men det är inte som med uppblåsbara farkoster, de är definitivt kanoter och beter sig så.
 
Du vill köpa? För spontant, du får en mycket bättre kanot om du bygger en strip. Shallow arc, 75-80 bred (möjligen 85), längd minst 450. Lite lagom språng (böjen i kölen, avgör hur lätt den svänger). Här vill du nog inte ha för mycket, det blir bara jobbigt när man paddlar solo. Köper du blir vikten nog det du måste kompromissa med, min strip väger 18kg. En strip flyter på luften i träet, mellan glasfiberskalen, så den behöver inga tunga lufttankar ed. Den är faktiskt lätt att bygga! Det svåraste är att hitta en lokal...
Det låter som en bra kanadensare. Vad heter modellen du har byggt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
moue Köptips. Andra kajak Paddling allmänt 0
Tobbe74 Köptips havskajak Paddling allmänt 2
highlandpark Köptips kajak Paddling allmänt 3
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Flaskhållare i kanadensare Paddling allmänt 3
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
iMartin Kanadensare med två barn Paddling allmänt 2
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
Fetknoppen Förvaring av Kanadensare Paddling allmänt 9
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
larsn1 Kanadensare 3-6 dagar rundtur Paddling allmänt 14
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
baldur1 forspaddling för kanadensare Paddling allmänt 3
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Sigi fran _Virihaure till Kutjaure i Ally-kanadensare? Paddling allmänt 0
Elin75 Paddla med kanadensare? Paddling allmänt 6
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
corabora Forspaddling med kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Platstips för långfärd i kanadensare Paddling allmänt 2
Jokkmokkguiderna Acron Solo kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Kurs i freestyle paddling med kanadensare? Paddling allmänt 3
Osagian Kanadensare på biltak Paddling allmänt 7
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
sofiah Kanadensare i juli Paddling allmänt 7
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
MonicaKa Kanadensare vann kanot-VM ;) Paddling allmänt 5
sparken Paddla kanadensare i Skärgård/Hav Paddling allmänt 9
Bellum Kanadensare i Götakanal?! Paddling allmänt 24
pysen78 Köl på kanadensare? Paddling allmänt 5
peter1959 Kanadensare, sitta hur tycker ni ? Paddling allmänt 7
fnöskticko solopaddling av kanadensare? Paddling allmänt 13
Binja Köp av kanadensare Paddling allmänt 5
curtan Forspaddling med öppna kanadensare Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...