Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Yxa som passar kniven.

Om man inte hittar en yxa som passar kniven får man tillverka.
Yxan på bilden är egen design, handsmidd från ett runt ämne av 440C. längden på yxa är 40 cm tjocklek 5 mm. ( Den är inte avsedd att klyva ved med utan att användas i köket för att klyva ett vitkålshuvud med eller krossa en hummerklo!).

Kniven är Casströms No 10 rostfri skandinavisk slipning.

Byttan är en Thomas Kartoffelpanna avsedd att baka potatis i. Byttan ställs på plattan på medelvärme i 55 minuter.

( Byttan kom på 60-talet och får aldrig diskas den blir förstörd av fukt, den blir bara bättre desto mer den används)
 

Bilagor

  • IMG_5333.jpg
    IMG_5333.jpg
    98.1 KB · Visningar: 803
Bordsknivar från 40-50 talet?

Bordsknivar obegagnade i originalkartong, 12 st Jernmanufaktur AB Eskilstuna.
Kan vara 40-50 talet? Kolstål med ädelträskaft ( Teak?) mycket vassa!
// Gustav
 

Bilagor

  • IMG_5337-copy.jpg
    IMG_5337-copy.jpg
    76.5 KB · Visningar: 749
  • IMG_5337.jpg
    IMG_5337.jpg
    82 KB · Visningar: 750
Senast ändrad:
Jag har också köpt och fått en. Den verkar kvalitetsmässigt helt ok och är hyfsat vass och fullt användbar redan i det skick den levereras. Inte som min Cold Steel SRK VG-1, men den är bättre än många andra knivar jag har stött på genom åren.

/Birger
 
Jag har också köpt och fått en. Den verkar kvalitetsmässigt helt ok och är hyfsat vass och fullt användbar redan i det skick den levereras. Inte som min Cold Steel SRK VG-1, men den är bättre än många andra knivar jag har stött på genom åren.

/Birger
Jag köpte en kniv på Naturkompaniet på rea för några månader sedan, bästa kniven jag har, grymt prisvärd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.