Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag gjorde mig en egen variant baserat på idéer snodda lite varstans. Vanligtvis slipar jag för hand på slipstenar. Tanken var att få lite koll på slip vinklarna. Sen om det gör nån meningsfull skillnad vet jag inte än.
 

Bilagor

  • _1000095.jpg
    _1000095.jpg
    23 KB · Visningar: 1,186
Konvex egg

Enligt konstruktören av Edgepal är det bara hans verktyg och kanske KME:s som kan slipa en konvex egg korrekt. Innebär detta att konvex egg egentligen inte kan slipas i Edge Pro Apex, Lansky m.fl. andra kända slipverktyg?

Fällkniven har väl konvex egg på flera av sina knivar.
 
Enligt konstruktören av Edgepal är det bara hans verktyg och kanske KME:s som kan slipa en konvex egg korrekt. Innebär detta att konvex egg egentligen inte kan slipas i Edge Pro Apex, Lansky m.fl. andra kända slipverktyg?

Fällkniven har väl konvex egg på flera av sina knivar.
Det går att få fram en konvex egg på i princip alla slipsystem. Den vanligaste metoden är att använda stigande slipvinkel med några svep på varje och avsluta med strigling.

En annan populär metod är den s k musmattemetoden, dvs en metod fint våtslippapper liggandes på ett mjukare underlag. Den här metoden fungerar med allt som är lagom mjukt.

Avslutningen kan ske genom strigling på ett bälte som vilar på ett mjukare underlag och kanske är mättat med fin pasta/diamantaerosol eller liknande, gärna med ett korn på under sub-micronnivå (är ofta märkta med olika färger), om man vill vara riktigt anal ;). Beställes från diverse webshoppar som säljer raktillbehör/utrustning.

Observera att det mest optimala sättet att slipa/bryna fram en bra egg är genom att köra moteggs! Om man vet detta så kan man eliminera en del slipsystem som kanske inte har denna möjlighet.

Är man speciellt intresserad så kan man läsa vad Professon Emeritus Paul Verhoeven skriver i ämnet: http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/knifeshexps.pdf

~Paul~
 
illustration!

Så här kan det gå till förenklat, jag har inte förstått idén med konvex slipning på knivar, på yxor är det en annan sak.
 

Bilagor

  • Konv..jpg
    Konv..jpg
    108.7 KB · Visningar: 1,223
Kritiskt tänkande!

Jag drivs av kritiskt tänkande och sväljer inte allt jag läser med hull och hår.
När man slipar med bandslip utan mothåll så blir det konvex egg vare sig man vill eller ej.

Tänk om det är så enkelt att "Reklamgubbarna" har vänt en nackdel till en fördel? Japanska knivar läser man sällan om att de skulle ha konvex egg, kanske beror på att de har andra slipmetoder eller inte föredrar den sortens egg? Bara en fundering!
 

Bilagor

  • Bandslip.jpg
    Bandslip.jpg
    60.2 KB · Visningar: 2,025
All slipning som utförs för hand resulterar de facto i en konvex egg.

Argumentet för konvexeggar brukar vara att de är hållbarare eftersom de har mer material bakom eggapexen.

Detta stämmer förstås bara om man utgår från ett ämne med samma övriga geometriska mått som ett annat, dvs samma bladbredd, tjocklek över ryggen och samma bladlängd. Stålet bör förstås vara det samma och värmebehandlingen likaså.

När det gäller Fällknivens många konvexslipade modeller så är det dessutom fråga om praktikalitet. Det är enklare att få fram ett laminerat blad om det är konvexslipat. Det är så att säga mer material som får fäste runt kärnan nära själva eggapexen och bladet kan göras tjockare i sin helhet.

Tack bbmojje för att du i bilder åskådliggjorde "etappmetoden" som jag tog upp i mitt förra inlägg :).

~Paul~
 
På tal om Fällknivens alster.

Hade modellen U2 sett ut något åt det här hållet så hade jag omedelbart kastat mig över den :).
 

Bilagor

  • Min moddade Fällkniven U2.jpg
    Min moddade Fällkniven U2.jpg
    7.8 KB · Visningar: 1,029
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,032
Frågan är vilken knivslip man ska införskaffa för att underhålla eggen i den givna vinkeln. Jag avser ej att samla på knivslipar och vill samtidigt inte spendera en förmögenhet på en knivslip.
 
Frågan är vilken knivslip man ska införskaffa för att underhålla eggen i den givna vinkeln. Jag avser ej att samla på knivslipar och vill samtidigt inte spendera en förmögenhet på en knivslip.

En omöjlig fråga att besvara eftersom den till största delen har att göra med egna preferenser. Själv kör jag oftast på frihand i kombination med Spyderco Sharpmaker med avslutning på strigel.

~Paul~
 
SEKI - två knivar.
Till höger: Spyderco Delica 4, Zome Green. Tillverkad i Japan, "Seki City".
Till vänster: Toollogic, Seki, Japan. Notera medföljande eldstål.
Spyderco är visserligen en (givet företaget) amerikansk kniv, men visst finns likheterna med den andra, äldre Seki-kniven?
 

Bilagor

  • IMG_0534.jpg
    IMG_0534.jpg
    65.5 KB · Visningar: 966
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.