2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv!

Hej! Jag är en ung kille som är nyligen utflyttad från storstan och som har som nyårslöfte att göra 2017 till det stora friluftsåret när jag äntligen kommer igång på riktigt. Det är främst vandring jag är intresserad av, men även annat som jag kommer till senare.
Har varit sugen under flera år på att på riktigt komma igång med detta men det har aldrig riktigt blivit av.
(började givetvis med att jag såg en rulle om en viss Supertramp som senare blev min favoritfilm ;) )
Att bo i storstan och inte ha tillgång till bil plus att jag jobbat hela de två senaste somrarna har gjort att det blivit något jag skjutit på, men i år ska jag få tummen ur då jag nu pluggar och har tillgång till egen bil!

Jag är ingen total nybörjare och har förhållandevis rätt gott om utrustning såsom triangakök, sovsäckar, liggunderlag, bra knivar, fiskegrejer, hyfsade vandringskängor och diverse prylar man fått som presenter osv. Har ändå periodvis vandrat en del under de senaste åren, dock nästan bara i form av diverse mindre utflykter och några enstaka heldagsvandringar.

Min närmsta plan är att investera i ett bättre tält då mitt nuvarande är ett 5-6 år gammalt rätt tungt och billigt tält från biltema eller motsvarande och som inte håller måttet. Efter lite runtsökande har jag kommit fram till att ett Arctic Alpine Veloce nog är det som passar mig bäst. Det verkar vara rejäl kvalitét för pengarna till ett rimligt pris och har bra betyg enligt folk på forumet. Det är alltså inte bara för vandringssäsongen detta året som jag tänkt köpa tältet, utan också för rejälare turer framöver, så det känns som en bra investering med ett rejälare tält. Vet dock inte hur pass nybörjarvänligt det är. Vad säger ni, låter detta som en klok idé?

Vad gäller mina vandringsplaner detta året har jag bra koll på de olika vandringsmålen i närheten (Bor nu i Värmland) och det finns ett bra antal som verkar mycket lovande, som glaskogen, silverleden, bergslagsleden med mycket mera! I och med att jag studerar kommer jag ha gott om tillfällen att bege mig ut i skogen under året!

För närvarande känner jag väl mest att det är tältning och flerdagsturer som jag behöver lära mig mest om, men är även intresserad av att lära mig mer om andra aktiviteter som jag gärna vill komma igång med i framtiden, såsom flugfiske, paddling med mera, men det är främst vandring och tältning jag tänkt fokusera på närmsta tiden för att inte ta mig vatten över huvudet. Känns bäst att först se till att få en stadig grund kring skogslivet i allmänhet innan jag fördjupar mig i andra aktiviteter.

Min tanke med denna tråden är, förutom åsikter om tältköpet, att efterfråga tips och råd av alla dess slag som ni tycker är bra till en person som mig. Både i största allmänhet vad som är bra att tänka på när man tänker sätta igång med längre skogsvandringar och så men även mer detaljerat vad gäller t.ex tältning, knopar, matlagning, packning, planering, ni fattar! :)

Tar även jättegärna emot länkar till bra vildmarksbloggar, hemsidor, videor och så vidare! Har även någon Lars Fältbok i bokhyllan som nog kan vara behjälplig. Jag är medlem i friluftsfrämjandet, men jag har inte hittat så mycket aktiviteter häromkring som verkar tilltalande hittils. Ska dock hålla ögonen på hemsidan framöver om det dyker upp något intressant!

Hoppas jag inte uttryckte mig alltför luddigt här och att ni förstod vad jag är ute efter med tråden! Såg att det fanns ett par andra nybörjartrådar men tyckte inte riktigt de besvarade mina frågor. Hoppas det inte gör något att jag skapade en till! :)
 
På mig låter det som du är väl förberedd för att helt enkelt sätta igång. Jag tror inte riktigt på taktiken att först läsa sig till alla knep och sen verkställa, utan det mest fruktbara är ett växelspel mellan teorin och praktiken. Ett rimligt mått av misstag måste man få lov att begå själv ;). Då blir även det teoretiska faktasamlandet mer riktat, meningsfullt och personanpassat.

Med det sagt, så tror jag att Staffan Sandbergs sidor kan vara rätt att botanisera runt i för en "halv-nybörjare" - där går han går igenom utrustnings- och andra frågor på ett konkret, begripligt och systematiskt sätt. Utan att hoppa över grundläggande saker, som kanske ändå inte är självklara för en nybörjare, men samtidigt utan att förenkla bortom användbarhetens gräns.

Det finns också en lååång tipstråd här på forum, men den kanske du redan ha hittat, och den är ju rätt svårplöjd av naturliga skäl.
 
Tack för svar! Jag uttryckte mig nog lite konstigt, håller helt med dig där angående inställningen. Min tanke är inte att plöja massa böcker/länkar och så utan precis som du säger koppla samman teori och praktik på det viset. Dock känns det inte så jätteaktuellt för mig att nu de närmsta veckorna dra ut i skogen på några övernattningsturer när det fortfarande är snö, hyfsade minusgrader och mörkt från fyra, så då kände jag att jag kunde passa på med läsning och förbereda mig mer. Verkar vara en bra väldigt sida, tack för länktipset! :)
 
Hej. Ska bli kul att följa din tråd. Känner igen entusiasmen kring att få komma igång med friluftsliv. För mig är det väl en trettio år sedan. Först lite om dina funderingar på utrustning. Eftersom att du har det andra du behöver så lägg dina pengar på ett så bra tält som möjligt. Jag skulle sikta på ett tvåmanstält. Lätt och med dokumenterad slitstyrka i en lämplig blandning. Själv köpte jag då för länge sedan ett hilleberg Stalon. Jag har det kvar, det väger 3 kg. Skulle inte köpa om ett tält på 3 kg i dagsläget Men jag är inte lättpackare så det får hänga med. Oftast är det ändå ett fyrmans hilleberg keron som följer med då hela familjen vill få plats. Fördelen med tvåmanstält är att man får bra med plats om man är ensam samt att man kan ta med en kompis eller om man har tur en go partner som tillika gillar friluftsliv. Gällande lite av det andra. Tycker du mycket om att gå kommer det att skänka glädje i sig själv. Känner du att det blir lite tråkigt så vi dra igång med flugfisket etc för att ge lite nerv åt utevistelsen.

Mitt friluftsliv började med fiske och jakt ihop med pappa. Vi bodde även på lantbruk så det blev mycket att vara ute. Därifrån utvecklades det genom att läsa utemagasinet till en längtan att uppleva fjället. gjorde det först som en vanlig Fjällturist längs kryss markerade leder. För drygt 15 år sedan träffade jag min fru som genom Guds försyn också Var i startläge att vara i naturen. Rätt snart ynglade vi av oss två pojkar. Detta gör att vi oftast varit i något av våra två små och spartanska fritidshus. Någon eller några månader per år utan bekvämligheter med mycket fiska en del bärplockning, vedhuggning och så vidare samt ge sig iväg på tur med tältet När fjällvädret lovar gott.
Det blev inte riktigt vad jag trodde då för 30 år sedan när jag läste om baslägret på Mount Everest men det blev alla fall mycket utomhus och jag är fullt nöjd.
 
Mitt tips är helt enkelt att försöka vara spontan. Verkar som du redan har spanat ut lite trevliga ställen och eftersom vandring är ditt huvudsakliga intresse så är det ju jättelätt att bara ge sig ut. Att knata runt i en mysig skog är aldrig fel och vill du sedan prova på nya saker med camping, fiske eller bushcraft så är det ju inga problem att packa ned vad man behöver och öva sig på plats.

Långturer och stora projekt kommer du säkert få massor av idéer till allteftersom, men det bästa sättet att komma igång är nog just att se till att ge sig ut, och så länge man har vettiga kläder och mat med sig är det inte mycket som kan gå helt åt pipsvängen.

Sen vill jag passa på och försvara att bo i storstan utan bil också. Bor själv i storstad och är billös, men har ändå fyra naturreservat inom gångavstånd och dussintals fina ställen som kan nås inom ett par timmars bussresa, så det har aldrig känts som något jättehinder. :)

Vad gäller länkar har jag inte mycket, men Lantmäteriets karttjänst är nog det mest praktiska verktyget jag kan komma på online.
 
Senast ändrad:
Hopps, försökte redigera men det gick inte så det får bli en dubbelpost.

Ville bara tillägga: Lär känna din hemmaskog! Det är ju väldigt få ställen i Sverige där man inte har åtminstonde lite trevlig natur inpå knuten. Det kanske inte blir några stora äventyr, men att ha ställen som är lätta att ta sig till, där man vågar ge sig ut oavsett väder och där man känner sig trygg och hittar även om det råkar bli mörkt är också värdefullt, speciellt om man vill prova nya grejjer så här i rusktider.
 
Tackar för alla svar! ber om ursäkt för att jag varit seg på att svara :)

Jätteroligt att läsa om era historier och tips allihopa! Mycket tänkvärt som jag ska ha med mig. Håller med om att storstadsliv inte egentligen behöver vara i motsättning mot att kunna ge sig ut i naturen osv, gick ju en del bra bussförbindelser så man kunde dra ut på bra utflykter även hemma i stan, men jag gillar inte riktigt grejen med att behöva binda sig till specifika busstider och så, åtminstone inte på längre utflykter. Det blir en annan sorts frihetskänsla för mig att bara kunna ta bilen och göra allt på egna villkor så att säga.
Som svar på din fråga statemachine så bor jag i Hammarö kommun, så jag har ju även rätt fina chanser till utflykter väldigt nära inpå. Bonäsleden, alla olika vandringsleder i Karlstad och gott om (gratis) fiskemöjligheter både i Vänern och Klarälven!
Riktigt taggad på att göra detta till friluftsåret 2017! :)
 
Jag rekommanderte dig att börja träna/förbereda dig på följande 5 grundstenar:

Äta, skita, sova, reglera temperatur och hålla ordning på alla prylar.

När man behärskar dessa fem så öppnas fantastiska möjligheter. Om en av de fem inte funkar, är de få som kan njuta av turen.
ÄTA: Handlar om att lära känna sig själv, sin kropp och sin mage. Få i sig tillräckligt med mat och vätska, och till riktig tid, alltid. Först då blir det möjligt att fungera, också på långa turer.
SKITA: Enklast är som regel att ordna med detta en gång per dag om morgonen. Aldrig hålla sig eller "vänta till senare". Har man inte denna bajsrytm kan man lära kroppen det. En sporadisk bonus-skit ut på eftermiddagen kan aksepteras.
SOVA: Denna kan vara svår, men en förutsättning för att fungera, också på långa turer. Man skal kunna slappna av under alla förhållanden och kunna sova när man bestämmer sig för det. Att gå å lägga sig/gå upp samma tid varje dag gör det oftast lättare. Jag vet folk som sover som en sten med/utan tält. Med insekter krypandes på sig, med alla ljud och vindar runt sig.
REGLERA TEMPERATUR: Lära känna sig själv, sin kropp och sina kläder. Inte svettas. Inte frysa. Detta kräver i regel stor kunskap och att man hela tiden ligger steget före.
HÅLLA ORDNING PÅ PRYLAR: Klara sig med så få saker som möjligt gör det oftast lättare. Grejor med flera användningsområde är guld värt. Vill man ha fram något ur packningen ska det gå på 5 sek utan att behöva leta. Också viktigt i en nödsituation.
 
Det behöver inte vara så komplicerat, se till att du har tält, kök, sovsäck, liggunderlag, en rygga och vettiga kläder. Ta en långhelg på en 3-4 dagar och åk till något fint område, knalla runt och ha det bra. Förslagsvis på sommarhalvåret då det är lite enklare.

Vad gäller Värmland så finns det visserligen mycket träd men inte särskilt mycket riktig skog, den höggs ner och blev till virke och papper för längesedan. Men som tur är så är det nära Dalarna där det finns många fina områden. Föreslår Tandövala, Fulufjället, Drevfjället eller Grövelsjön, de nås på en 4 timmar från Hammarö.

Bilden visar naturreservat och nationalparker i Värmland och Dalarna, finns såklart andra fina områden men de är oftast mindre och fragmenterade.
 

Bilagor

  • Värmland skog.jpg
    Värmland skog.jpg
    116 KB · Visningar: 784
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chilehead Utefest 2017 Allmänt om friluftsliv 0
Friluffarna Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaluokta 8 juli 2017 Allmänt om friluftsliv 0
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 0
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...