Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!!

Hej, har hittat hit via (miljontals) googlesökningar och hoppas att ni erfarna kan hjälpa mig :)

Jag har en 9-månaders som vägrar sitta i vagnen vid promenader ute. Det funkade bra i sjal när hon var liten, bytte till en Beco butterfly som varit superbra till oss men nu håller hon på att vrida nacken av sig när vi är ute och går och blir skittokig på mig. Sist vi var ute fick jag sätta henne på axlarna till slut. Glad och nöjd tjej men trött mamma som kom hem ;-)

Jag har även testat att bära henne i Becon på ryggen men då kommer hon så långt ner att hon inte ser något och då blir hon tokig för det. Jag ska få hjälp om ett tag att lära mig knyta en mei tai dör jag ska kunna bära henne högt på ryggen men jag vill ha ett snabbare alternativ oxå, vilket bärstolen verkar vara (Och bra eftersom hon snart gå och kanske då vill upp och traska lite själv när vi är ute)

Vi har kompisar som har skaffat en Norröna till sin lika gamla grabb och de är mycket nöjda med den. Jag skulle dock behöva något nättare än den. Jag är inte skitstark i ryggen och den kändes stor på något sätt.

Bärstolen ska bara användas till typ promenera i skogen, på grusvägar och i byn. Vi bor i Skåne så det är ju inte jättekuperat heller ;-) Ingen packning behöver fås plats alltså. Den behöver vara lätt och smidig och hon ska sitta bra i den, gärna med en bred bottenplatta och det måste gå att spänna fast henne. Jag måste få upp henne på ryggen själv (typ att sätta henne fastspänd i soffan och baxa på henne där). Priset är underordnat, vi måste bara komma ut!!! ;-)

Tacksam för all hjälp och input!
 
Många använder en Vaude jolly comfort. Jag har testat en sådan några gånger med min 1-åring och jag tycker också den verkar bra. Här är en länk: http://www.northstar.se/se/produkter/kids-outdoor/barnbarstolar/vaude-jolly-comfort.html.

Vi har själva en bergans bärstol som vi använt sedan hon väl var som din är nu, och den är väl dräglig, jag har burit den många mil, uppför och nerför berg, men jag tycker ärligt talat vaude-stolen verkar trevligare och mer kvalitativ, samt lite mer anpassad till mindre barn. Att regn- och solskydd ingår i den är inte heller dåligt.

Här har du en för 1100 om du inte bor alltför långt från Halland: http://www.blocket.se/halland/Barstol_Vaude_Jolly_Comfort_48779150.htm?ca=23_2&w=2
 
Tjena.
Övergav bärstolarna då inga var "bra". Nu pratar jag om vandringar på 5 km+. I bärstolen hamnar barnets tyngdpunkt ganska långt ifrån din egen vilket gör att bärstolen börjar "hänga" och tynger ner på axlar och höfter.
Bytte då till en bärsele ErgoBaby performance. Då kan man ha barnet fram (barnet är vänt mot bröstet och hänger i bättre ställning än babybjörn) och packning bak. På dagsturerna kan man ha barnet på ryggen istället. Ett 14 kg barn känns som en 5 kg rygga när man har den på ryggen.
Ett byte vi inte ångrar för fem öre.
Hoppas du hittar vad du letar efter i djungeln.
 
Vi har haft en Vadue. Den har jag burit många mil bla i Alperna. Den funkade väldigt bra. Det var en sån där pryl som jag blev lite extra fäst vid. Kanske berodde det mest på innehållet och aktiviteterna den möjliggjorde ;-)
Mitt barn kunde sitta och heja på mötande vandrare, bli fotograferad av 20 japaner, sova sittandes utan problem. Under sitsen får man plats med en del prylar vilket är bra (blöjor, fika, ..)
Regnskyddet var bra.
Lycka till!

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Bärstol

Vi har kört med en Vaude Butterfly Comfort, Beco Baby Carrier och sjalar och de är alla bra på olika saker. Bärstolen är den vi kör om vi skall gå långt eller på fjällvandring, Becon om vi skall ha med oss nått i reserv eller bara går en kortare tur utan packning, sjal om det är kallt eller när de är små.

Vauden är även bra om det är ruskväder eller mygg. Det är svårare att få ett bra regnskydd/myggskydd på en sjal eller en Beco.

Vauden är ju smidig när man kan ställa ifrån sig den en stund, perfekt när man går på stan eller liknande. Becon följde ofta med när Birk kunde gå men kandke inte orkade gå så länge och ville bli buren en stund då den inte tar så mycket plats.

Vi fick låna en Baby Björn, men den använde vi typ 2ggr sen blev det sjal istället!

fa81dec5cc4303c572e0d480934cd1e2.jpg

12601fbc6de34721953ecc0c780448d9.jpg
 
Jag har en Norröna och den är som du säger lite tyngre men av den anledningen att man kan belasta den upp till 25 kg. Den är mkt smidig med en ganska stort förvaringsfack där man kan ha blöjor mat etc. Jag har oftast med mig min systemkamera i detta fack. När barnet blir lite äldre som i mitt fall så tar dem sig fram hyffsat själva då har jag den på ryggen tom och när barnet blir trött eller om man vill ta sig större sträckor på kortare tid så sitter barnet i. Den ända invändningen jag har är att den inte har någon form av ställ som man kan fälla ut då man placerar barnet i bärstolen.
Att tillägga så är bärremmar och avlastningsbältet mycket komfortabelt och känns säkert och pålitligt.

Hoppas du hittar något som passar din behov
 
Deuter kids comfort 3

Jag har en Deuter Kids Comfort 3, den är stabil bra genomtänkt och kan enkelt justeras för både förälder och barn. Det är en ganska kort tid man faktiskt använder en bärstol. Jag köpte den är min dotter fyllde 1 år och blev för stor för babybjörn bärselen. Från och med att hon hade fyllt 2 år har jag använt bärstolen bara få gånger eftersom min dotter blev för tung för att orka bära henne längre sträckor. Jag lägger en annons här på prylmarknad om någon här vill köpa den.
 
Haglöfs

Vi blocket-fyndade en Haglöfs som funkar bra så länge storebror inte väger för mycket. Nu får han gå själv medan lillasyster växer till och kan börja åka i den.
Blocketpris på en beg i bra skick låg på cirka 400 SEK för 4 år sedan och tror det ligger kvar ungefär där. Den har inget tak men har en liten påse baktill som rymmer ett akut blöjbyte och lite till men ska hela familjen storfika får fikan åka med någon annan.

/Pappa Patrik
 
Tack alla för input!

Är verkligen desperat efter att få komma ut lite :)

Har tittat lite på den minsta och enklaste Vauden, har hittat några som verkar nöjda med den. Men den känns ändå väldigt stor, men det kanske inte går att komma ifrån med en bärstol? De är stora för att de ska vara stabila och räcka till för en rejält fjällvandring och det är eg inte meningen att man ska ha dem som jag tänker? Men det måste ju vara fler än min flicka som är vagnvägrare och nyfikna som tusan lixom och inte vill sitta inåtvända mot magen längre?! Något för tillverkarna att fundera på kanske???

-Pappa Patrik, jag har sett många som inte verkar vara nöjda med Haglöfsen, men ni tycker den är ok? Finns det någon sele att spänna fast barnet i på den? Den ser nättare ut än de flesta andra bärstolar som jag sett iaf.

- Ni andra, vet ni om det finns någon bärstol med en bredare sittyta till barnet? Så att de sitter som i en ergonomisk sele eller en sjal? Den lilla sittytan som finns tex i en Babybjörn och många av de bärstolar som jag tittat på borde vara sjukt obekväma för de små, eller det är inte något som ni har märkt av???
 
Tack alla för input!

Är verkligen desperat efter att få komma ut lite :)

Har tittat lite på den minsta och enklaste Vauden, har hittat några som verkar nöjda med den. Men den känns ändå väldigt stor, men det kanske inte går att komma ifrån med en bärstol? De är stora för att de ska vara stabila och räcka till för en rejält fjällvandring och det är eg inte meningen att man ska ha dem som jag tänker? Men det måste ju vara fler än min flicka som är vagnvägrare och nyfikna som tusan lixom och inte vill sitta inåtvända mot magen längre?! Något för tillverkarna att fundera på kanske???

-Pappa Patrik, jag har sett många som inte verkar vara nöjda med Haglöfsen, men ni tycker den är ok? Finns det någon sele att spänna fast barnet i på den? Den ser nättare ut än de flesta andra bärstolar som jag sett iaf.

- Ni andra, vet ni om det finns någon bärstol med en bredare sittyta till barnet? Så att de sitter som i en ergonomisk sele eller en sjal? Den lilla sittytan som finns tex i en Babybjörn och många av de bärstolar som jag tittat på borde vara sjukt obekväma för de små, eller det är inte något som ni har märkt av???

Den är OK att bära barn i men rymmer inte någon nämnvärd mängd extra packning.
Barnet sitter på en stor bit tyg som hänger (som en hängmatta fast monterad som blöja) och den går att höjdjustera. Mellan ramdelen och bakre delen sätter man en fleeceklädd ögla som gör det mjukt mot barnets ansikte. Tror även det fanns några remmas att spänna lite längs barnets sidor i maghöjd - men summa summarum bör man hålla sig upprätt och se till att inte barnet börhjar klättra ur stolen - de hålls inte fast i stolen utan mer sitter kvar av sin egentyngd.

Finns flera på blocket och denna bilden beskriver nog funktionen bäst av vad jag försökt textkoda ovan
http://www.blocket.se/halland/Barsele_till_barn_49384264.htm?ca=22&w=3
men kolla även övriga anonser så ser du den från andra vinklar

/Patrik, som snart får plocka fram den igen till lillasyster
 
(...) det måste ju vara fler än min flicka som är vagnvägrare och nyfikna som tusan lixom och inte vill sitta inåtvända mot magen längre?! (...)
Jadå - haft två stycken själv. Bägge är uppvuxna helt utan barnvagn - den första blev arg direkt, med den andra försökte vi inte ens. Kändes skönast och friast för mig också. Det där med att lägga ifrån sig sina barn i en rullande säng är ju ett relativt nytt påhitt, som inte finns i andra kulturer.

Jag använde först sjal i olika konfigurationer (som "vagga" allra först såklart) och så småningom en föregångare till ungefär denna modell, som också kunde bäras lite hur som helst - det blev mest i framåtvänt magläge och ibland sidvänt på höften. Där var de nöjda, tills de kröp ut själva vid dryga ettårsåldern :).
Jag var ute på en rätt lång ensamtur i Karpaterna, med tält, blöjor ;) och allt annat på ryggen och den yngsta dottern på magen i just en sådan sele - då var hon var kring halvåret. Gick jättefint, och hon var ett bra mothåll till ryggsäcken ;).

När barnen var mellan två och fyra år gamla hade vi en ryggmes från Macpac, som jag tror fortfarande gör fina bärstolar. Vår modell var betydlig enklare än dagens, skön för både bäraren och barnet, men användes mest till skidåkning.

Ett tips kanske lite vid sidan av, men som löste mycket av min egen längtan efter rörlighet/uteliv med barnen under denna lite besvärliga "övergångstid": satsa på cykelturer!
Mina vildingar fick åka i en framåtmonterad cykelsits på styret så snart de kunde sitta stadigt. Bägge älskade att ta in världen från denna upphöjda och fartfyllda position ;), samtidigt som jag hade koll på dem :cool:. Den yngsta fick rena glädjefnatt och kunde skratta högt i en kvart så fort det blev lite fart på cykeln.
 
När vi ändå spårar ut om cykling så håller jag med. En barncykelsadel med gung (ramfäste) som går att tilta bakåt om pappa överskattat vakentiden är guld värd. Ska man ha med mera saker så gillar jag en bra cykelkärra - trollkärran med "nya fästet" (inte det med ett vred utan den med sprint) men även biltemas verkar ok. tänk på om du vill kombinera cykelväskor och barnsadel - det funkar inte för mig- ryggsäck på pappa om barncykelsadeln är på.

/Pappa Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...