Clifford kajak

Nu är jag lite lat och orkar inte klicka på länkarna, men textutdraget tyder ju på att man "trimmar" med skäddan - det var väl redan utrett ovan eller står det annat i länkarna?
 
Stor sittbrunn och roder är inte Friluftsfrämjandet negativa till. Däremot ställer vi oss tveksamma
till kajaker som saknar vattentäta skott i för och akter. Vi vill att deltagare på våra kurser och turer
skall få prova så många olika kajakmodeller som möjligt för att de själva skall få avgöra vad som passar dem bäst Därför har lokalavdelningarna ofta olika modeller i sin flotta även om
det blir mer jobb för oss med underhåll och reparationer.

Tack Peter för inlägget ovan.

Håller inte helt med om resonemanget. Sittbrunnens volym på en kajak med skott i för och akter är ofta betydligt mer än 50 % av den totala volymen och därför så är många kajaker i stort omöjliga att paddla med vattenfylld sittbrunn. Det finns kajaker med längsgående skott t ex från VKV som trots att tvärgående skott saknas har en vettig stabilitet vattenfyllda till följd av att vattnet hindras att pendla från reling till reling. En sådan vattenfylld kajak med vattentäta packsäckar i för och akter blir inte sämre än en kajak med tvärgående skott snarare bättre. Sittbrunnssäck är värdefull i många kajaker med bägge konstruktionslösningarna.

Thure
 
jaha! nu fattar jag:)

Jag kommer, de förträffliga förklaringarna till trots, fotsätta använda roder då jag tycker det verkar mycket enklare att ändra kurs med ett enkelt tryck med foten mitt i ett paddeldrag än att släppa ena handen för att justera cheddarn...


Nu bär det av till Gbg, så Ingvar inte blir ensam...

Daniel
 
Tack Peter för inlägget ovan.

Håller inte helt med om resonemanget. Sittbrunnens volym på en kajak med skott i för och akter är ofta betydligt mer än 50 % av den totala volymen och därför så är många kajaker i stort omöjliga att paddla med vattenfylld sittbrunn. Det finns kajaker med längsgående skott t ex från VKV som trots att tvärgående skott saknas har en vettig stabilitet vattenfyllda till följd av att vattnet hindras att pendla från reling till reling. En sådan vattenfylld kajak med vattentäta packsäckar i för och akter blir inte sämre än en kajak med tvärgående skott snarare bättre. Sittbrunnssäck är värdefull i många kajaker med bägge konstruktionslösningarna.

Thure

En viktig egenskap då man har skott som avgränsar sittbrunnen från resten av volymen är ju att kajaken går att tömma (mer eller mindre) när man befinner sig i vattnet, så att det går att paddla vidare med lite slask i botten (om man nu inte har pump).
Att överhuvudtaget hantera en kajak som har vatten i mer eller mindre hela sin volym är ju ingen höjdare oavsett om du sitter i den, försöker tömma den simmandes eller om du står i grunt vatten.
 
Tack Peter för inlägget ovan.

Håller inte helt med om resonemanget. Sittbrunnens volym på en kajak med skott i för och akter är ofta betydligt mer än 50 % av den totala volymen och därför så är många kajaker i stort omöjliga att paddla med vattenfylld sittbrunn. Det finns kajaker med längsgående skott t ex från VKV som trots att tvärgående skott saknas har en vettig stabilitet vattenfyllda till följd av att vattnet hindras att pendla från reling till reling. En sådan vattenfylld kajak med vattentäta packsäckar i för och akter blir inte sämre än en kajak med tvärgående skott snarare bättre. Sittbrunnssäck är värdefull i många kajaker med bägge konstruktionslösningarna.

Thure

Tyvärr har vi vid flera tillfällen haft problem med skottlösa kajaker som slagit runt. Alltså inte kajaker
med längsgående skott. Däremot kajaker som helt saknar skott och är packade för långfärd med
ett flertal vattentäta säckar. Dessa har vid kapsejsning ställt sig som pennflöten och varit nästan
omöjliga att vända rätt och få ur vattnet.
Vid en rätt utförd kamraträddning av en kajak med skott får man ut det mesta av vattnet när man vänder kajaken på
rätt köl. Sedan brukar det inte vara några problem att få upp paddlaren i sin kajak.
 
Jag kommer, de förträffliga förklaringarna till trots, fotsätta använda roder då jag tycker det verkar mycket enklare att ändra kurs med ett enkelt tryck med foten mitt i ett paddeldrag än att släppa ena handen för att justera cheddarn...
Daniel

Som ganska grön paddlare borde jag kanske hålla mig utanför debatten, men nu är skadan skädd. Tycker i alla fall det fungerar utmärkt att justera kursen i min skäddakajak genom att vicka på ändan.
 
Lars Clifford

För att återgå till ursprungsämnet:

Jag har varit hos Clifford och handlat några gånger, och varje gång man är där får man en föreläsning om vad som är rätt och fel i kajakvärlden. Men man får ta den gode L C med en nypa salt. Om man sållar lite i hans budskap så kan man få massor av bra tips och idéer. Han har onekligen funderat mycket på olika aspekter av kajakpaddling.

(Följande konversation utspelade sig en gång när jag var där (fritt ur minnet):
L C: - Och så ska man alltid ha superunderställ på sig när man paddlar!
Kund: Men, men… jag paddlar ju bara på sommaren när det är 25 grader varmt och, och…
L C: Man skall ALLTID ha superunderställ på sig när man paddlar! Allt annat är livsfarligt!)
 
Som ganska grön paddlare borde jag kanske hålla mig utanför debatten, men nu är skadan skädd. Tycker i alla fall det fungerar utmärkt att justera kursen i min skäddakajak genom att vicka på ändan.

Den här tråden är riktigt festlig.
Skadan på skeddakajaken var redan skädd sade den skeggige kajakisten.
 
kanta/luta

Brukar också svänga genom att vicka på ändan när jag paddlar den typen av kajak. Har aldrig ens tänkt tanken att försöka sicksacka mellan skären genom att justera skeddan upp och ner.

Håller med om att det är en rolig tråd, särskilt när så många vill hålla sig till trådstartarens ämne:)
 
Rune E "vicka på rumpan"

Måste bara hålla med Rune E om det där med att vicka lite på rumpan .
Busenkelt!
Men alla har ju inte lättsvängda Hunterkajaker som svänger bara man tänker sväng.
Låt alla utvecklas i den kajak som man trivs i .
Det kan nog vara bra med säkra kajaker i början av sin utveckling men många vill gå vidare och prova lite smalare snabbare och rankare lättrollade så småningom och det står fritt att göra det.
Sedan jag lärde mig rolla för ca en månad sen har rädslan att gå runt minskat betydligt .Rätt klädd så behöver det inte vara någon fara ,man blir lite våt i ansiktet sen fortsätter man. Var i och plaskade idag i ca en timme utan att frysa det minsta.
Ha det roligt !det är det viktigaste och paddla med hjärnan.
Anders Olsson Hunterägare
 
Stockholm

I Stockholm uttalas allt med e. Att det sedan stavas annorlunda har ingen betydelse det är skeeedda som gäller. Resten av landet bör nog uttala det skädda!

Lägg ner hela den här tråden den började dåligt och har inte blivit bättre.
Leve Clifford som är VKV freak och låt han så vara.....VKV är bra.
Leve Swima och Erling för att ni säljer bra kajaker. (men är deras motions kajaker glömda och jag har hyrt en bred sak med jätte sittbrunn för länge sedan.

En annan sak är inte VKV Måsen väldigt lik en Gillöga kan de vara så att de lånat lite till designen?
 
Luckorna

och att Måsen byggs som däck + skrov annars är kanske inte designen är speciellt lik IMHO. Gillögans däck är rätt annorlunda.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K-Anka Ponton-film av Clifford Paddling allmänt 50
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.