Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hmm... mycket om gramm hit o dit:) Har själv aldrig påverkats av vikten av att ha två knivar i bältet . en större o en mindre pluss full ryggsäck under tjäder jakter i finska lappland..

Här en liten kniv till stor jägare. Bladlängden är bara ca 7 cm långt.


ettg.jpg

55000523.jpg
 
Fin Kimmo! Men den ser allt lite tung ut ;) Skulle vilja se något med 1 mm titanblad och handtag i frigolit..! ;)
 
Liten livebild från skogen. Är ute över helgen och ska testa den här. Ingen såg med den här gången, så att allt jobb säkert vigs åt yxan. Tog även med den hittills inte testade Peltonen M95.
Härligt väder och relativt snålt med mygg, vilket är bra iom att det är tarp som gäller inatt....

Otroligt vacker bild! Hoppas du får en mysig kväll och en lugn natt!
 
Jo tack, var himla bra. Fantastisk att somna till kluckandet från sjön och att mötas av gnistrande morgonsol över densamma när man öppnar ögonen och kikar ut under tarpen. Allt klaffade utom fisket där storlekarna inte riktigt dög till mat. Å andra sidan kan jag inte säga att vi var de mest envisa utövarna heller...
Verktygen var trevliga. Outdoor Axe är som jag tidigare skrivit väldigt potent för sin storlek och en mycket bra allround i sin klass. Den levererade vad jag förväntat.
Men min personliga preferens kvarstår: jag packar hellre ner en stor kniv och en såg för den vikten.
På helgens tur hade jag uträttat jobbet snabbare med en liten såg och M95:an. Jag har en Fiskars Xtract SW73 på ingång, vars vikt ligger på 130 gram. Om den sågen kan göra rätt för sig så har jag en fantastiskt vikteffektiv verktygsduo på under 4 hg (M95+SW73). Kargare delar av året så kommer jag köra på min Silky Topgun 240 och Fällkniven A2 och fortfarande ha en totalvikt som underskrider de flesta småyxors.
Men visst är det kul att variera sig, så en yxa kommer att få följa med emellanåt i fortsättningen också.
 
re

Hade lite behandlat älgben så kännde att det kan vara kul att göra i en kniv så då gjorde jag det:)
1095 stål med bladlängd på ca 9.5 cm o hela ca 20.7 cm långt. lite metaller , punkt gravera bolstert men ska förbättra det lite. Hoppas ni gillar:)

40998696.jpg

19279562.jpg

96799275.jpg
 
re

Här en kniv jag håller på med. Ska försöka lite loveless stuk med den här. Blad längden är ca 8 cm långt. Ska snart härdas för att sen finliras med snadpapper o skit:) Blir metall bvolster men har inte bestämt skaft materialet än. Har ni några förslag ? :)

denne.jpg

hrdbb.jpg
 
Här en kniv jag håller på med. Ska försöka lite loveless stuk med den här. Blad längden är ca 8 cm långt. Ska snart härdas för att sen finliras med snadpapper o skit:) Blir metall bvolster men har inte bestämt skaft materialet än. Har ni några förslag ? :)

Varför inte införa en gilla funktion på utsida? T ex att man ger en kotte av sina egna till inlägg man gillar??? Till detta blad hade jag ivarjefall offrat en kotte!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...