Bästa singeltält - tips!!

Ja precis!

Vill du ha med eller utan absid? Då kan man ju sortera bort några till.

Men om vikten på soulo känns okej är nog de ingen dum idé :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Som en kommentar till ovan...
Mina tankar:

Jag skickade iväg Trolltind SL av 2 anledningar vilka gjorde att jag inte ens tog ut det i naturen:
1/ För kort innermått. Jag är 180 cm och min vintersäck låg emot innertältet. Så vill inte jag ha det.
2/ Öppning på kortsidan, men det hade jag kunnat leva med.

Soulo:
Ett fort! Tål förmodligen allt utom år av vinterstormar. Dock, jag är en tjockis & det blev för trångt, så jag gick bakåt till ett Unna.

För mig blev Unna den perfekta kompromissen då det som var viktigast var vinteranvändning & för kanotpaddling d.v.s. att det är självstagande men ändå rymligt.

Som en bonus öppnar man dessutom på långsidan vilket är ett stort plus för mig som är vig som ett kassaskåp. Fastfruset i packis...
 
Big Agnes Copper Spur HV UL1 mtnGLO

Jag har ett HB Solulo och är supernöjd med det. Kan dock bli väldigt varmt på sommaren. Jag har precis inhandlat ett Big Agnes Copper Spur HV UL1 mtnGLO för att använda vår/sommar/höst. Det är lätt, har bra ventilation, hyfsat rymligt. Nackdelen är givetvis att inner och yttertält inte är sammankopplade... I vilket fall är min korta erfarenhet av detta tält positivt so far. Ska även tåla vind bra. Har dock själv inte testat det ovanför trädgränsen.
 
Som en kommentar till ovan...
Mina tankar:

Jag skickade iväg Trolltind SL av 2 anledningar vilka gjorde att jag inte ens tog ut det i naturen:
1/ För kort innermått. Jag är 180 cm och min vintersäck låg emot innertältet. Så vill inte jag ha det.
2/ Öppning på kortsidan, men det hade jag kunnat leva med.
.

Jo det kunde varit 1 dm längre men jag som också e 180 och använder det ensam, ligger på diagonalen som är 240 som längst. Sen e jag ingen vintercampare heller så sällan ett problem med sommarsäcken.

Unna var för tungt för ett 1-persontält tycker jag så därför valde jag bort det
 
Unna var för tungt för ett 1-persontält tycker jag så därför valde jag bort det

Du är fri att ha det hur trångt du vill, men på vintern har iaf jag en ”shitload” av prylar som jag vill ha inne, för min vinter är ofta ”blöt” & då kände jag att de 7hg extra som Unna väger var väl investerade. Dessutom blir inte tältet 240 på diagonalen, för du är knappast 1 cm bred, utan får ha ryggan att skeda med.

Min lösning är som din, flera tält, men om du ska ha ETT tält som funkar till allt, då håller inte Trolltind SL hur mycket jag än hoppades på det som vintertält.

Men, detta är min uppfattning. Ni kanske klarar att gå extremt lätt även på vintern (?), men jag blir hiskeligt varm under fysiskt arbete, och behöver då även bära extremt mycket extrakläder för att inte kvällen ska bli en katastrof. För min del så tror inte jag på idéen att krypa ner kl. 17 & sedan vänta till 07:30 på att gå upp med en onödigt blöt sovsäck & tråkig kväll som följd.

Hur gör ni andra på vintern?
 
mm man kan köra utan innertältet på tentipi då blir vikten 1,8kg ganska lätt ,,tycker nog jag ,,men ska man ha ett stabilt och säkert tält i höglänt fjällterräng blir vikten högre , man får nog köra på sin egna magkänsla då man ska välja ett bra tält bland tipsen .

Jag vet inte hur modellen utan innertält funkar i fjället på vintern, men i södra Sverige har jag använt den till vintervandring.

Sätter man ihop vandringsstavarna med HMG polestraps, byter några y-pegs mot shephard hooks och har lägger till ett AliExpress-golv slutar vikten på 1,75kg. Byter man ut silnylon golvet mot ex polycro slutar vikten på ca 1,5kg istället. Men är man van vid 2-väggstält så är det ju ett visst steg att gå för att ha enväggstält med löst golv. Själv fick jag jobba med min insektsfobi när jag började.
 
Unna

Jag samlar pengar till ett Unna. Det jag förväntar mig är:

Ta bort innertältet för lättvikt på hösten och våren utanför mygginvationen.
Lika så som rastskydd vid regnig paddlingsäventyr typ lunch.
Hoppas det fungerar som skydd vid orrspel spaning.

Sedan givetvis med innertält på sommar. Vinter har jag Najmat. Tänker jag rätt?
 
Kör de fortfarande med sina "inner first"-system och 1500mm vattenpelare? Eller har de ändrat nåt?

Ja. Typ. Det enda med Nordisk resning/Exoskeleton mig veterligen heter MSR Hubba Tour & är FORMIDABELT när du behöver mycket plats, du har liksom ett ”garage” (absid) stort nog för alla mc-kläder+packning samt 4 fullvuxna drickandes en öl. Har även myggnät i absiden så man kan njuta av utsikten men undgå myggen. Dock inget fjälltält/4-säsong.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...