Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt?

Ok, har visst impulsköpt en kajak. Nu har jag några dagar på mig att införskaffa utrustning för att lasta den på bilen så att jag kan köra hem den. Kommer behöver köra motorväg mm på hemfärden - efter det kommer det förmodligen bara bli kortare turer mellan hemmet och vattnet.

Känner mig rätt förvirrad över alla olika varianter på kajakhållare... just nu vill jag bara ha "minsta möjliga" för att kunna få hem min kajak på ett säkert sätt utan att förköpa mig. Har vanliga rails på bilen, även lasthållare (om de är hela, måste kolla. Annars får det bli nya såna också).

Snälla säg vad jag ska köpa :p
 
Som sagt rörisolering är nog billigaste lösningen.

Näst steg uppåt i pris kallas nog höjdlastare- en vertikal pinne mitt på lasthållarna att luta kajaken mot/lägga bredvid. FInns även formad som upp&nervätn U från Thule.

Sedan komemr vaggor av olika slag. Smartast vagga är nog igen Thule som har en med hög friktion och en med låg friktion så du kan skjuta upp kajaken fram eller bakifrån på bilen och sedan säkra med spännband.

/Patrik, som har thules upp&nervända U och är nöjd med det.
 
Stort tack för tipsen!

Nu känner jag mig lugnare :) Kan nog tänka mig att lyxa till det med såna foam-vaggor för 300 spänn om det är allt som behövs (och spännband då).
 
Finns många varianter. T o m remmar som går att använda på cabroilet-tak funkar. Tror att du kan lägga kajaken på ett liggunderlag på biltaket och surra med remmar runt och intill railsen på ena sidan samt säkra till andra sidan och från för och akter mot kofångarna.

Vertikala pinnar till lasthållare är mkt allround. Kan t ex också användas för att fixera cyklar på biltaket.

Thure
 
En grej bara, ta inte i för kung och fosterland när du spänner dina remmar. Kajaker är bräckliga varelser och det finns risk att saker går sönder.

Jag har alltid använt rörisolering. Det gjorde också kajakklubben i Hudiksvall på sin vagn när de fraktade kajakerna. Funkar fint.

Bästa sortens spontanköp!

//A
 
Kajaken upp och ner, två rejäla spännband runt kajaken, onödigt att dra band i för och akter. Undvik att dra för hårt, kajaken kan skadas. Tycker det funkar att köra i normal motorvägsfart utan problem.
Rörisolering eller liknande mot takräcket är bra men är det gummilist på räcket så behövs det inte.
 
Olika kajaker har olika konstruktionssätt olika biltak har olika form.

Därför finns inte en lösning för alla tillfällen.

Vissa kajaker har stabilt och plant däck då är transport upp och ner lämpligt.

Glasfiberkajaker som är byggda av en däckshalva och en skrovhalva är extra starka och stabila i fogen utmed relingen därför är de lämpliga att transportera på kant dvs surrade mot vertikala pinnar/spröt.

VKVs kajaker är oftast byggda i två halvor med sammanfogning utmed köllisten och i däcket på mitten men stabilast utmed kölen och därför transporteras dessa bäst med kölen mot lasthållarna eller snett med kölen i vinkeln mellan lasthållare och vertikalspröt.

Att ha lina till för och akter har flera syften. Dels för att lättare uppfatta om kajaken börjar kana iväg i sidled eller längsled dels för att minska risken för att den skall fortsätta i färdriktningen vid kraftig inbromsning eller kollision. Man surrar inte hårt från för eller akter.

Finns mera varianter och överväganden men jag stoppar här.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...