Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs)

Re: Re: Så här använder jag PDA och GPS...

Fungerar det att koppla ihop en IPAQ 3950 med en Garmin 60CS? Har nämligen en 3950 liggande som det vore skoj att kunna koppla ihop med men 60CS (rättare sagt så vore det skoj att göra något nyttigt med den...). Behöver jag något annat än en kabel mellan tex programvara på IPAQ'en?

Du behöver en kabel (pCombo_i38) Data/spänning Garmin/iPAQ. I din iPAQ behöver du någon form av program. Jag kör Destinator3 i bilen. Det finns dock en hel del andra program - beror mest på vad man vill använda det till. Eftersom en gammal iPAQ inte är extremt stöldbegärlig så låter jag oftast den sitta kvar i sin hållare i bilen.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Batteridriven bluetooth-sändare

Jag kan nu faktiskt svara på en av mina egna frågor då jag till sist hittade vad jag sökte på nätet (www.pc-mobile.net/bta.htm): En batteridriven bluetooth-sändare för Garmin/Magellan handhållna GPS-enheter. För ca 400 kronor slipper man sladden till PDA'n.

Ulf N.
 
Re: Batteridriven bluetooth-sändare

Ulf N.; sa:
Jag kan nu faktiskt svara på en av mina egna frågor då jag till sist hittade vad jag sökte på nätet (www.pc-mobile.net/bta.htm): En batteridriven bluetooth-sändare för Garmin/Magellan handhållna GPS-enheter. För ca 400 kronor slipper man sladden till PDA'n.

Ulf N.

Du får nog lägga på ett antal hundralappar på den BT-lösningen. Motsvarande för 12V cigguttag finns för eTREX/Geko i två varianter (ePBT och en Haicomvariant) och för de flesta övriga Garmin i form av en Haicomlösning. Både Clover och Soltek säljer Haicomlösningarna (http://www.clover.se/ct/haicom.html).

Räkna med att betala både frakt, moms och klareringskostnader utöver de 39.95+15.00 USD som det står på deras website.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Batteridriven BT-sändare

Tack för information men vad jag söker är en batteridriven BT sändare som kan användas till handhållna GPS-enheter med hög känslighet och jag förstår att Haicoms BT-grejer kräver cigg 12 V. Mitt intryck är att det jag söker är ovanligt och den enda som jag hittade var just pc-mobile. Dock såg jag en notis om att liknande produkt är under utveckling hos Semsons (http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=12389).

Ulf N.
 
Vill bara inflika att man idag får en Mio 168 (med inbyggd antenn) och alla tillbehör för montering och laddning, samt kabel till datorn med programvara för bilnavigation samt fugavi förinstallerat för runt 6000:-! Jag köpte min med endast mio map installerat och kommer köpa till fugawi för att kunna använda sjökort mm. Jag är mkt nöjd med funktionaliteten! En vattentät påse är ett tips som gör den mkt mer användbar. Kolla på soltek.se där finns en del bra varianter.

Maua
 
Så, nu har men en kabel mellan 60cs och Ipaq (3970). Behöver tips på program för att testa själva kabeln (eller tips på rätt inställningar) då jag inte riktigt får till det.

Kombinationen av 60cs och IPAQ i bilen känns ju annars BRA!

60cs: Gränssnitt NMEA in/NMEA ut, 4800 baud?
IPAQ: Com1?
Program för kul test: GPSDash (funkar inte än...)
 
Lätt för en - omöjligt för en annan...

Buda; sa:
Skall det vara "lätt" att koppla ihop en Ipaq och en Garmin 60cs?

Det ÄR lätt att koppla ihop iPAQ och GPS. Problemet är tyvärr brister i information. Vi som säljer produkter får faktiskt ta på oss en del av ansvaret genom att lägga ner mer tid på tydliga anvisningar.

Problemet är att det ofta är flera leverantörer inblandade. I det aktuella exemplet (60CS och iPAQ) så antar jag att kabeln kommer från oss.

Garmin beskriver föredömligt men inte alltid lättförståeligt hur 60CS ska användas och vilka möjligheter det finns att ansluta andra utrustningar.

HP (iPAQ) beskriver hur man installerar program mm.

Programleverantörer beskriver hur programmet ska användas. Som kund kan man kräva en bruksanvisning som motsvarar kostnaden för programmet (kräv inget av gratisprogrammen).

Vi som säljer kabeln kan inte veta vilken modell av GPS som kommer att anslutas (Gamla Garmin 12XL eller senaste 60CS). Vi kan inte heller veta vilket program som körs på iPAQen. Däremot kan vi bidra med tips och råd som hjälper användare på vägen. Här kan vi bli bättre! Fler och fler produkter från oss kommer med bifogade tips på användning men än har vi inte detta för alla produkter.

Behovet av enkel och lättfattlig information ökar när fler och fler "vanliga" människor använder GPS. När vi började med GPS för tio år sedan så var det i stort sett bara tekniskt bevandrade användare som själva sökte svar via användargrupper som köpte denna typ av produkter och då var kraven på support annorlunda än vad vi ser nu.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Kolla kabeln

Buda; sa:
Så, nu har men en kabel mellan 60cs och Ipaq (3970). Behöver tips på program för att testa själva kabeln (eller tips på rätt inställningar) då jag inte riktigt får till det.

Kombinationen av 60cs och IPAQ i bilen känns ju annars BRA!

60cs: Gränssnitt NMEA in/NMEA ut, 4800 baud?
IPAQ: Com1?
Program för kul test: GPSDash (funkar inte än...)

Det KAN vara fel i kabeln. Jag köpte en från Clover, som det visade sig vara något fel på.

Clover är föredömligt kundorienterade och efter lite mailväxling skickade jag tillbaka kabeln. Efter ett par dagar hade jag en fungerande kabel i retur plus att Clover stod för portot.
 
Ja, jag köpte kabeln från er på Clover. Påpekade då att kabeln skulle användas mellan en 60cs och en Ipaq 3970 med varierande kul program.

Visst kan man bli bättre på användarinformation men givetvis inte täcka alla konfigurationer. Därför är det ju upp till mig som konsument att så att säga TESTA varan jag köpt, och SEN hitta ett användningsområde :) (känns detta måste-ha-för-att-det-finns-behov igen?)

Men frågan är och var: HUR testar jag att det inte är KABLEN det är fel på? Finns det något litet smidigt program för att gå in och se ex. satellitmottagning eller liknande så att man får ett hum om hur kabeln funkar?

PS. På skärmdumpen ovan står "USB som ansluten", det gör det bara för att spara ned skärmen med G7toWin som jag lekte med. :)


[Ändrat av Buda 2005-02-09 kl 08:07]
 
Hej "Buda" om du är intresserad så har jag nog kvar mitt "kopplingsschema", har själv totat ihop några kablage ipaq - garmin, så kan du ohmmäta för att kolla kablaget
/Runar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
Jote Blåtandsgps vs PDA med gps Navigering 23
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Sinegraf Ruggd PDA N560e (p) Navigering 14
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
jlw PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m.. Navigering 8
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
redtop PDA och GPS Navigering 8
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
chuck PDA Navigering Navigering 21
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan123 Program för att visa höjdprofil/banprofil? Navigering 7
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
ajn Vilket system/program för att ta fram ledkarta? Navigering 7
Stående program Navigering 0
L.A. program för kartritning? Navigering 12
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
karl-petter Program för att samla in GPS spår på mobiler Navigering 0
Magster Program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw Navigering 7
olakall Gps program till SE p1i Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.