Hur gör man sen?

Ja. Hur gör man sedan för att komma igång med alpinklättringen. Jag har gått kurser. Tränat på is och klippklättring. Kan de grundläggande principerna. Har lite polare som är intresserade av att hänga med. Men ingen som är bättre än mig. Har tillgång till utrustning.

Jag vill komma igång och göra enklare alpina turer på egen hand. Utan guide. Falketind t ex ligger klart inom ramen för min förmåga och utrustning. Men jag har ingen aning om hur man ska gå tillväga. Vart hittar man förare. Finns det ens förare för alpina turer. Hur hittar man berg med lagom gradering. Vart kan man hitta klättersällskap som är bättre än mig. Jag har kört fast.
 
Ja. Hur gör man sedan för att komma igång med alpinklättringen. Jag har gått kurser. Tränat på is och klippklättring. Kan de grundläggande principerna. Har lite polare som är intresserade av att hänga med. Men ingen som är bättre än mig. Har tillgång till utrustning.

Jag vill komma igång och göra enklare alpina turer på egen hand. Utan guide. Falketind t ex ligger klart inom ramen för min förmåga och utrustning. Men jag har ingen aning om hur man ska gå tillväga. Vart hittar man förare. Finns det ens förare för alpina turer. Hur hittar man berg med lagom gradering. Vart kan man hitta klättersällskap som är bättre än mig. Jag har kört fast.

Det finns förare för jotunheimen. Ingen koll om falketind är i den nya. Finns hur som helst mycket fint där. Köp föraren, välj turer och åk å klättra :)
 
Det finns tre stora skillnader mellan alpin och annan klättring.
* Ansträngningen
* Navigeringen
* Risken

Ansträngningen handlar ju "bara" om att träna upp kropp och pannben så du inte bara fixar själva turen utan också anmarsch och hemväg. Toppen är bara halvvägs...
Navigeringen lär du dig bara genom att faktiskt göra turer. Även erfarna alpinister går fel på berget ibland, men är du inte van kan det vara oväntat svårt att hitta rätt I synnerhet om det kommer dimma...

Det du måste vara på det klara med är vilken risknivå du själv tycker är ok. "En lavin bryr sig inte om hur duktig du är" var det någon klok person som sa.
Varför skriver jag det här? Jo för att när du letar sällskap för alpina turer så är det viktigaste kanske inte att du hittar en skickligare kompis, utan en som känner sin egen förmåga (eller oförmåga) och framför allt vill ligga på samma risknivå som du själv.

Jag började med vänner som var lika gröna som jag, men som hade samma prioritering. (Viktigare att ha roligt och komma ned igen än att nå toppen)
 
Och när det gäller att hitta turer...

Åk till ett område med brett utbud (Jotunheimen, chamonix, ...) och ha med dig en lång lista på tänkbara turer. Du kommer få fler idéer på plats.

När du sedan väl är där, så lås inte fast dig vid den tur du planerat, utan låt väder och snöförhållanden styra. Bergen står kvar nästa år.
 
Har ännu inte blivit med en bra topptursbok för Jotunheimen ännu men jag har ofta fått idéer på toppturer via http://www.scandinavianmountains.com/
Mycket bra sida även om turbeskrivningarna lämnar en del att önska så är dom ofta tillräckliga för mig.

Falketind är för övrigt ett jättebra berg för att öva på det alpina. Det är inte svårt men man får lagom mängd av klippa, glaciär och brant snö oavsett om man går normalrutten eller pioneerruta. Är du ändå där i krokarna kan du likväl ta tindevegen in i Hurrungane och besöka Turtagrö hotell(dom säljer förare över området, räkna med runt 400NOK) och det har några riktigt fantastiska berg av lite alpin karaktär.

Håller också med om att man inte alltid behöver gå med någon som är bättre men att gå med någon som har samma driv och vilja att lära sig kan också vara en väldigt rolig och givande process, sålänge man inte tar sig vatten över huvudet. Att känna sina egna begränsningar är a och o.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...