Nu bygger vi om...

clindh

Forumvärd
Äntligen har dagen kommit då vi både har tid och finanser till att påbörja arbetet med att förbättra och förnya Utsidans webbsajt.

Tekniskt och funktionsmässigt har den ju stått ganska still nu i 5 år. Som bekant för en del blev vi nerstormade när IT-bubblan sprack och det höll på att gå åt pipan helt. Men efter en hård nedstigning nästan i klass med Joe Simpson redde vi ut det hela och har sedan tuffat på i bra takt de senaste åren. Vi som är inblandade har byggt även andra sajter under åren, men Utsidans äldre teknikplattform har fått lite underhåll och inga nya funktioner har därför tillkommit.

Vi ser bla över forumet; där är inget revolutionerande planerat men vi lyfter det funktionsmässigt och fixar så man kan bifoga bilder, få RSS-flöden, göra omröstningar, underhålla sina bevakningar mm.

Det kommer också fler "communityfunktioner" som gästbok, bättre bildalbum, PM, kompislistor odyl.

Det finns en hel del bra synpunkter att ta till oss i detta forum, men ni är som vanligt mer än välkomna att tycka till ännu mer.

Vi ser också över allt innehåll på sajten, vilket är en tuff uppgift för det är 10 års material som vi skall försöka samordna och organisera på ett bättre sätt!

Här efterlyser vi era synpunkter; hur läser ni artikar och nyheter på Utsidan. Hur letar ni idag och hur vill ni leta framöver? Hur kan vi förenkla strukturen? Är det för många avdelningar tex? Vad på Utsidan är helt meningslöst för dig och kan kastas...?

Nu har ni chansen att verkligen påverka. Önska på, önska vilt. Jag kommer inte diskutera eller bemöta frågor i denna tråd, då blir det för rörigt. Jag kan starta en separat tråd om det är något som behöver fördjupning senare.


(Vi bygger nytt vid sidan om denna sajt, så ni kommer inte märka något förrän det blir "premiärdags", och vi törs inte utlova något datum än...)
 
Jag har intrycket att det är svårt att hitta saker och ting. Det är ofta flera menyer och många klick för att göra något. (Jag jämför väldigt mycket med Fotosidan, ska det ärligt sägas.)

I princip använder jag Utsidan bara som ett stort forum. Det kanske säger något om vad som funkar bäst. Eller så säger det något om mig ;)

Men framför allt så är utsidan rent otroligt seg hemma hos mig. Det beror nog delvis på min dator, men inte bara.

Angående forumet så har det väl varit på förslag att man ska kunna ha hela trådar på en enda sida, så att man enkelt kan söka efter ett visst ord i en hel tråd utan att behöva klicka "nästa sida" 15-20 ggr.

Annars bra :)
 
Jag har själv skrivit en berättelse om två vandringar i Abisko och jag läser gärna andras skildringar. Jag tycker att samtliga dessa texter ska finnas bara ett tryck bort från första sidan och jag skulle önska att de inte blandas med artiklar av mera nyhetskaraktär.

HåkanF
 
millimeter; sa:
I princip använder jag Utsidan bara som ett stort forum. Det kanske säger något om vad som funkar bäst.
...
Angående forumet så har det väl varit på förslag att man ska kunna ha hela trådar på en enda sida, så att man enkelt kan söka efter ett visst ord i en hel tråd utan att behöva klicka "nästa sida" 15-20 ggr.
Håller med.


En sak som stör mig mycket är att efter att man har sökt efter något så kan man inte backa tillbaka och förbättra kriterierna. Man är tvungen att mata in alla sökkriterier på nytt.
 
Passa på och sanera lite bland recensionerna och ta bort de äldsta. det är klart att vissa prylar är likadana nu som för 10 år sedan men mycket har förändrats. De produkter som blivit nedskrivna en gång kan ju ha blivit bättre.

Då få vi ju dessutom möjlighet att skriva en massa nya recensioner.

Mvh Anna
 
Jag går in rätt flitigt och tittar på vad som händer på Utsidan. Läser forumet och artiklarna i de ämnen jag själv är intresserad av.


När det gäller forumet har jag tre önskemål:

Det vore det bra om "ny" stod kvar tills man läst, och inte som idag tas bort när man varit inne på forumets huvudsida en viss tid.

Det vore också bra om man kunde redigera även efter en viss tid, eftersom man kan hitta fel i sina egna texter och vilja rätta dem så att det helt enkelt blir snyggare.

Det vore bra om man såg tidigare inlägg när man skriver sitt eget, om det t.ex. är något man vill referera till, men vill kolla stavning eller dylikt på.

Och så några allmänna åsikter:

Blippande annonser borde bannlysas. Det är så himla irriterande när man läser något annat. Det _kan_ vara ok om hela bilden byts långsamt, men inte en massa flaxande.

Lägg forum och artiklar i topp. Nyhetsnotiser borde givetvis vara intressanta de med, men de kanske behöver lyftas fram mer för att få uppmärksamhet?

Håller med någon ovan om att rescentioner borde försvinna efter ca sex månader, då är det nog inte aktuellt längre (de flesta märken byter katalog en gång i halvåret).
 
Lasse Nilsson; sa:
En sak som stör mig mycket är att efter att man har sökt efter något så kan man inte backa tillbaka och förbättra kriterierna. Man är tvungen att mata in alla sökkriterier på nytt.


Jag använder ofta sökfunktionen för att leta efter något som jag vet att frågat om förut och fått svar på, så där håller med. När jag får för många träffar och vill jag kunna lägga till ett ord för att få färre träffar eller rätta ett ev skrivfel från min sida om jag får 0 träffar.

Men när jag ska leta reda på just det svaret jag letar kan det vara 5, 6 eller ännu fler sidor att leta på trots att jag skrivit in författaren i ”Sök på medlem” (t.ex. apersson850 ,PR eller jonasolof) så vore det för mig önskvärt att på något satt få upp rätt sida (inte första sidan som nu när jag klickar på länken) eller att mina sökord, markerades med fet stil, med röd text eller att åtminstone medlem (som redan har fet text) får röd text, för att jag lättare ska hitta just det svaret jag letar bland dom alla sidorna.

Per
 
Länkar till Aftonbladet

En sak jag skrivit om tidigare är att länkar till Aftonbladet inte blir rätta om man använder Ctrl C och Ctrl V, därför att Aftonbladet använder kommatecken i URL:en . Den uppmärksamme skribenten kan visserligen redigera detta manuellt när man gör ”Visa” (förhandsgranskning), men få gör det.

Exempel. Se mitt inlägg på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35340

Per Brune
 
Mina två kottfjäll

Forumet fungerar i stort sett bra idag. Visst skulle man önska sig bättre sök, men det är ju lättare sagt än gjort. (Tro mig, jag vet...)

Nej skulle jag önska mig EN ny funktion i forumet, så vore det om ni kunde spara undan vilket inlägg, alternativt vilken sida som är varje användares sista lästa i varje tråd.
Ibland lämnar man en intressant diskussion på sidan fem. När man kommer tilbaka är tråden på sidan 18. Då är det rätt besvärligt att hitta tillbaks. (Dessutom är det förmodligen snarare där man lämnade tråden än tio sidor senare som man hittar något intressant...)

Artiklar och nyhetsnotiser läser jag mycket mindre än forumet. Det beror väl snarare på att forumet uppdateras mycket oftare än på tekniken bakom.

Den minst fungerande delen (i min mening) är recensionsbanken. Det är svårt att veta hur stor vikt man skall lägga vid recensionerna, och svårt att hitta den pryl man söker (samma sak kan återkomma under olika namn)

Den nyttiga produktinfo jag fått från utsidan kommer istället från diskussioner på forumet. Hur tjatiga diskussioner om UL, Hilleberg och stora knivar än kan vara, så kommer det faktiskt en del matnyttigt ibland.

Mitt förslag är alltså att slopa recensionsbanken, och istället göra ett eller flera forum för recensioner. Förslagsvis kompletterat med möjligheten att sätta något standardiserat betyg i samband med inlägget. (Istället för rubrikikonerna)

Och tack för en av internets bästa sajter!
 
Anna Frimodig; sa:
Håller med någon ovan om att rescentioner borde försvinna efter ca sex månader, då är det nog inte aktuellt längre (de flesta märken byter katalog en gång i halvåret).
Problemet på Utsidan är inte att det finns för många recensioner, snarare tvärt om. Recensionsdatumet borde vara fullt tillräckligt för att kunna ignorera gamla recensioner.


Jag har sparat ca en hyllmeter av mina favoritproduktkataloger för att kunna gå tillbaka och se hur produkterna utvecklas. En kompis har en i stort sett komplett samling av Båtnytt från 60-70-talet, de årgångarna innehåller recensioner av de segelbåtarna han har råd/lust att köpa.

Personligen ser jag ett stort värde av att kunna komma åt äldre texter. Att radera foruminlägg efter en viss tid skulle vara mycket trist. Info om tex vadning i västra Padjelanta är hållbar i många år.

Ett föredömme är jug.nu som lät sitt forum finns kvar att läsa och söka i i flera år efter att de låst det (de tröttnade på att innehållet gled över från klättring till skitsnack).
 
Anna Frimodig; sa:
Det vore också bra om man kunde redigera även efter en viss tid, eftersom man kan hitta fel i sina egna texter och vilja rätta dem så att det helt enkelt blir snyggare.
Håller med. Ser större fördelar än nackdelar med evig redigeringsmöjlighet av inläggen.

På tex. happymtb.org kan trådskaparen även redigera rubriken i efterhand. Möjligheten brukar användas för att byta till en bättre beskrivande rubrik efter att andra har klagat ("Problem" byts efter påpekande till "Problem med knakande vevlager"). Ambitiösa användare uppdaterar också rubriken när det har tillkommit ett intressant sidospår ("Tåliga touringfälgar" byts till "Tåliga touringfälgar + nordafrikanska cykelkartor").
 
* Betala/inte betala - vad får man egentligen för pengarna om man inte bor i Sthlm m omnejd?

* Sökfunktionen behöver förbättras som sagt...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.