Spinnfiske i Kiruna

Hej.
Har återfunnit mitt fiskeintresse efter många års träda. Jag, min far och bror skall upp till Kiruna i början på Augusti och vi hade tänkt oss lite fiske. Vi är som sagt inga proffs men känner oss sugna på att prova lyckan i fjällmiljö. Vi har lite funderingar på att ta oss till området kring Kebnekaise. Har försökt hitta en del information om hur fisket är här utan att lyckas. Jag är inte ute efter några specifika platser (Vilket jag förstår att man vill ha för sig själv) utan mer allmänt om hur möjligheterna är. Går det att hitta fiskevatten där man kan spinnfiska i området?
Finns det bättre alternativ på områden kring Kiruna?
Har även funderat på något fiskecamp men det känns inte lika äkta!?! Men jag kanske har fel och det kanske ger ett bättre resultat?
Tar tacksamt emot lite hjälp!!!
/Torbjörn
 
Hanna11; sa:
Hej.
Har återfunnit mitt fiskeintresse efter många års träda. Jag, min far och bror skall upp till Kiruna i början på Augusti och vi hade tänkt oss lite fiske. Vi är som sagt inga proffs men känner oss sugna på att prova lyckan i fjällmiljö. Vi har lite funderingar på att ta oss till området kring Kebnekaise. Har försökt hitta en del information om hur fisket är här utan att lyckas. Jag är inte ute efter några specifika platser (Vilket jag förstår att man vill ha för sig själv) utan mer allmänt om hur möjligheterna är. Går det att hitta fiskevatten där man kan spinnfiska i området?
Finns det bättre alternativ på områden kring Kiruna?
Har även funderat på något fiskecamp men det känns inte lika äkta!?! Men jag kanske har fel och det kanske ger ett bättre resultat?
Tar tacksamt emot lite hjälp!!!
/Torbjörn

Nja till Kebne skulle jag inte åka för att fiska.. Men bara för att nämna några så har du ju Kalixälven och, lite längre söderut, Kaitumälven. Uppe mot treriksröset finns även Råstojaure med fiskecamp.Kolla in länkarna nedan så får du lite mer på fötterna. Tänk på att vissa av vattnena är kvoterade och vissa där endast flugfiske är tillåtet.

http://www.fjallen.nu/7index.htm
http://www.fjallen.nu/fiska/pdf/Kiruna-05.pdf
http://www.kirunaflyg.se/kirunaflyg/resa/sand.html
 
Fiske i Kiruna

Hejsan!Här har du ett fiske tips som heter duga.Var uppe i Kiruna trakten förra sommaren och hade ett makalöst röding fiske där i början av juli.Tog bussen mot nikkaluokta,klev av vid Årosjokk och började vandra Leavas leden mot Leavasjokk.Det är en lätt vandring,lite jobbig ibörjan då det är ganska mycket uppför,väl uppe är det lätt vandring till Leavasjokk(ca 1,5mil)ett underbart strömmande vatten i fantastiskt landskap.Jokken hyser fin stridbar öring,och kommer du bara rätt tid då vattnet inte är för högt i jokken så kan den bjuda på otroliga fiske upplevelser.Före Leavasjokk ca.1mil från Årosjokk,passerar man en liten sjö som heter Vuollejaure.en liten rund sjö som inte är stor alls,ca 400m lång och 300m bred,kanske är den lite mindre till och med,nåväl det ligger en gammal kåta vid sjön som är utmärkt på kartan.Där hade jag ett makalöst röding fiske under några dagar i början av juli i sommras.Kom precis när fjället hade "vaknat"och rödingarna frossade i fjäder mygg som kläckte i enorma mängder.Fick 3st rödingar på omkring 2,5kg och flertalet kring kilot.Hade tjejen med och hon fick gott om fisk även med spinnspö.Spinn fiske är även tillåtet i leavasjokk.....Skit fiske på dig!!Mvh..europa12
 
Rädd om rödingen

Ville bara tillägga att under mina dagar i Vuollejaure så tog jag endast upp en fisk till mat...vi måste vara rädda om den röding som finns i dessa närings fattiga sjöar!Så snälla tänk på det..så kan fler ha glädje av våra fantastiska fiske vatten i fjällen!!...europa12
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.