Moderatorer/forumvärdar?

Av döma av länkarna längst ner på sidan stödjer forummjukvaran moderatorer, som kan flytta, ta bort och editera inlägg.

Stödjer mjukvaran olika moderatorer för olika diskussionsfora också?

I så fall kanske det är dags att anamma iden med "forumvärdar" som används på marathon.se (dvs numera puls.se) - någon viss namngiven flitig besökare får i hedersuppdrag att övervaka diskussionen och lugna folk som spårar ur, flytta felplacerade trådar osv.

Skapar man några fler fora under "Övriga", t ex ett "Debatt", så kan man alltid flytta en tråd dit utan att det blir censurkänsla som det lätt blir om man dödar eller ändrar inlägg.

På puls.se är f.ö. "Löpning/Soffhörnan" det näst största forumet så visst finns behovet av att diskutera sådant som är off-topic för de mer "seriösa" forumen.
 

clindh

Forumvärd
Ja, sådana funktioner finns och det börjar kännas som det behövs nu också.

Så, har vi några frivilliga?

Maila mig personligen ("email"-länken ovan) och ange vilka forum du kan tänka dig moderera. Att vara forumvärd innebär inga förpliktelser som att man måste kolla varje dag eller så, men det är ju bra om du är en frekvent läsare förståss.
 
One-man-mission?

Stödjer tekniken att flera personer samarbetar om uppgiften att vara värd för ett forum?

# Magnus
 
FJS90/91; sa:
spännande, nu står vi inför Utsidans uppgång eller fall...
Jadu din glade skånining håller med dig. Inte blir gubar som du och jag några fodervärdar... forumvärdar ... skulle aldrig falla mig in att sitta å värdera någonting.
Jag tycker det funkar bra med den sanering som finns, inte behöver vi kapos som skall hålla ordning i lägret. Men den som inte blir raderad får se..... // Roland
 

clindh

Forumvärd
Äsch, det blir väl ingen större skillnad mot förr som jag ser det.

Nu är det primärt jag som är forumvärd och rensar ut då och då, men iom att antalet besökare ökare hinner jag ju inte med och det vart väl extra synligt nu när man är på semester.

Det skall inte införas några nya regler om vad man får säga och inte; "common sense", vanligt hyfs och de regler vi har räcker gott. Kanske stoppar vi in ett "Speakers Corner"-forum för de där inläggen som uppmanar till debatt om naturpolitik etc - de tenderar att hamna i aktivitetsforumen idag.

Jodå, det kan vara flera värdar per forum etc.
 
walk_alone; sa:
Men den som inte blir raderad får se..... // Roland

Sanning!!

Hoppas bara att inte forumet blir för mesigt och fjäskigt, ibland e det bra att det hettar till.. Jag har sett forum där endast moderaternas, hrm.. jag menar moderatorernas sanning och åsikter gäller och där allt avvikande skall redigeras och censureras..
 

clindh

Forumvärd
Här skall förståss inte censureras åsikter (som liggern inom lagens gränser), men den som tycker det blir för mesigt om man inte får göra angrepp på folkgrupp, religion etc eller bara häva ur sig svordomar får väl söka sig ett annat forum.
Det är inget nytt, så är reglerna även idag.
 
clindh; sa:
Det skall inte införas några nya regler om vad man får säga och inte; "common sense", vanligt hyfs och de regler vi har räcker gott.

Det finns i huvudsak två saker som jag ser som ett "problem" idag:

1. Sådant som att någon som skall ut och paddla frågar om lämplig mat i paddlingsforumet istället för matforumet.

2. Rena sammelinlägg som dyker upp i en tråd.

De sakerna skulle inte vara något problem om de inläggen snabbt flyttades till "rätt" forum.

Naturligtvis vore det bästa om de som skrev inläggen redan från början skrev dem på rätt ställe, men då behövs det tydligare beskrivningar av forumen så en paddlare förstår att han inte ska fråga om mat i padllingsforumet.

Alltså:

a) Se till att de som skriver förstår var de skall skriva (=tydligare forumbeskrivningar).

b) Om någon trots detta skriver på fel ställe så skall det finnas moderatorkapacitet att snabbt flytta inlägget/tråden till rätt forum.

(Och c), inför ett forum där man får diskutera moderatorernas agerande, för annars kommer sånt att skräpa ner de andra forumen när skribenter känner sig felaktigt behandlade.)
 
Feedbackfunktion!!

nermander; sa:
b) Om någon trots detta skriver på fel ställe så skall det finnas moderatorkapacitet att snabbt flytta inlägget/tråden till rätt forum.

Plus en funktion att den som har fått sitt inlägg flyttat till någon okänd plats får ett mail om att det har hänt.

Detta skriver jag trots att jag inte tycker om idén med moderatorer.
Om dessa ändå ska finnas så tycker jag att de bara ska kunna flytta inlägg till rätt forum, inte radera inlägg.

Jag tycker å andra sidan inte att det är något större problem med frågor i fel forum.

Jag menar mat för paddling rör ju faktiskt både mat och paddling så man kommer ju få två läger som tycker att paddling eller mat är rätt forum. Inte lätt att vara moderator då.

/ N
[Ändrat av Niclas 2003-07-24 kl 13:17]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.