Åsiktskontroll

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag hat noterat att ni ibland tar bort vissa inlägg utan att motivera detta till debatören. Vidare så kan jag också se att ni i vissa fall går in och stoppar vissa debatter trotts att de har en genomslagskraft som saknar motstycke.

Ett forum skall spegla många människors åsikter. Vad som är rätt och fel går inte att säga.
 

clindh

Forumvärd
Vi tar oss friheten att nypa av en diskussion som börjar spåra ur. Tex att börja diskutera om att muta poliser med sprit i en diskussion om hur man lastar kajaker på taket tillför inte den diskussionen ett jota.

Normalt motiverar vi varför vi raderar något, men ibland när det ständigt kommer klagomål på vissa personers provocerande inlägg blir vi lite trötta.
 

talthoff

Forumvärd
Vi raderar aldrig inlägg eller utan att kontakta den som drabbas. Ibland raderar vi först ...men då är det oftast frågan om rejelä övertramp.

Sen har vi haft problem med "troll" som dom kallats för som helt uppenbart bara är ute efter att sabba. Mot den typen av personer och deras övertramp så har vi av naturliga skäl en klart lägre ribba. T.e.x när samma person kommer med olika signaturer från samma ip-adress....hint...hint.

Jag vill också påpeka att vi (redaktionen) låter diskussioner föras rätt ostört. I snitt är det nog inte fler än ett inlägg/trådar per vecka som vi modererar, dvs. raderar/stänger.

Med tanke på att det finns närmare 200.000 inlägg så ser jag inte problemet som speciellt stort.


-Thomas
 
Samma IP....

Det finns interna nätverk och arbetsplatser (INTRANET) där fler sitter, så ta inte för givet att det är en och samma person som skriver in till er. I övrigt har ni naturligtvis rätten på er sida att välja vilka inlägg som skall få synas eller inte.

I vissa fall kanske det behövs provokation för att lyfta fram sakers egentliga mening. För övrigt visar väl antalet läsare vilka områden som intresserar.

Personligen tror jag ni genom att "Trollstämpla" och särbehandla debatörer med avvikande åsikter begränsar Utsidans slagkraft. Friheten och demokratin har sitt pris!, och detta även i INTERNET världen!.

Tack för era svar och lycka till med en för övrigt välgjorda hemsida!!.
 

talthoff

Forumvärd
Re: Samma IP....

S/Y Norden; sa:
Det finns interna nätverk och arbetsplatser (INTRANET) där fler sitter, så ta inte för givet att det är en och samma person som skriver in till er.

Vi är väl medvetna om att man måste använda fler kriterier än bara ip-addressen. Och självklart är det skillnad om ip-adressen tillhör en stor IPS's modempool eller "Kalles cykelverkstad".

Vi som driver Utsidan (teknikerna) har hållt på med sån här teknik längre än 99.99% (troligen 99,995%) av Sveriges befolkning, och vi är tekniker...

I vissa fall kanske det behövs provokation för att lyfta fram sakers egentliga mening. För övrigt visar väl antalet läsare vilka områden som intresserar.

Personligen tror jag ni genom att "Trollstämpla" och särbehandla debatörer med avvikande åsikter begränsar Utsidans slagkraft. Friheten och demokratin har sitt pris!, och detta även i INTERNET världen!.

Jag repeterar vad jag skrev i mitt förra inlägg. Vi på Utsidan lägger oss inte i diskussionerna förrän en eller flera medlemmar har av sig till oss.

Den första bedömmningspunkten blir då våra forum regler. Vad jag känner till så har vi inte stämplat någon, vi diskuterar inte ens enskilda medlemmar öppet.

Om du med "trollstämplar" menar att vi redigerat/raderat vissa personers inlägg så beror det på att vi anser att personen "gått över gränsen" efter tips från medlemmar. Och då är det två övertramp som dominerar. 1) Reklam 2) Personangrepp/PUL. Sista och tredje kategorin är "sabotörer" dvs. dom som bara spyr galla och använder svenska språket på ett sätt som av vissa bara tolkas som omoget och av andra som irritation.


-Thomas
 
Tack Utsidan!

Det var väl bra att de grövsta "debattörerna" tas i örat. Och att det uppenbarligen fungerar också.

Jag förstår inte alls varför det agerandet ska ifrågasättas. Borde väl snarare uppmuntras, med tanke på att sajten sköts på frivillig basis och har friluftslivet som huvudinriktning, inte diskussioner in absurdum. Titta på vilket debattprogram som helst på t.ex. TV, nog har de en programledare som agerar moderator.

Yttrandefrihet? Javisst, men frihet medför ju som alla vet även ansvar... Bra rutet!

mvh

Anders
 
Rätt tycker jag

Yttrandefrihet är ett begrepp vi vanligen använder för att försvara en demokratisk process där varje röst får framföra sina oinskränkta åsikter.

Visst är det ett fint ord, men på en sida där vi disskuterar trivialiter som paddlar, isyxor och gud vet vad kan vi kanske klara oss utan personliga påhopp etc utan att detta ska ses som censur eller inskränkande på individens frihet att yttra sig.

Jag tycker det är bra att Utsidan håller viss ordning i forumet.

/föhl
 
Medvetet gölmske T Althoff

T Althoff är lika medvetet glömsk och förljugen som det här landets politikerkår.

"Vad jag känner till så har vi inte stämplat någon, vi diskuterar inte ens enskilda medlemmar öppet" citat T Althoff.

För någon månad sedan trollstämplades jag "Fatman" av utsidans redaktion och dess säkerhetspoliser Håkan Karlsson, Hans Utterberg och Valium Broman m.fl. Trolljakten resulterade i ren personförföljelse där pöbelmentaliteten fick husera och grasera utan något ingripande från Lind och Althoff.

Kling och Klang rotade fram och presenterade här på utsidan.se:s paddlingsforum webbadresser till andra forum där jag gjort politiska inlägg. Man kollade till och med i telefonkatalogen om jag fanns och existerade som fysisk person. Om inte detta är att öppet diskutera och medvetet försöka misstänkliggöra en medlem då ska T Althoff ta sitt pick och pack och dra från utsidan.se.
Fatman
 

talthoff

Forumvärd
Re: Medvetet glömske T Althoff

fatman; sa:
T Althoff är lika medvetet glömsk och förljugen som det här landets politikerkår.

"Vad jag känner till så har vi inte stämplat någon, vi diskuterar inte ens enskilda medlemmar öppet" citat T Althoff.

Ge mig ett exempel där någon i Utsidans redaktion "stämplat" någon öppet här i forumet.

För någon månad sedan trollstämplades jag "Fatman" av utsidans redaktion och dess säkerhetspoliser Håkan Karlsson, Hans Utterberg och Valium Broman m.fl. Trolljakten resulterade i ren personförföljelse där pöbelmentaliteten fick husera och grasera utan något ingripande från Lind och Althoff

Kling och Klang rotade fram och presenterade här på utsidan.se:s paddlingsforum webbadresser till andra forum där jag gjort politiska inlägg. Man kollade till och med i telefonkatalogen om jag fanns och existerade som fysisk person.

Mitt minne är möjligen inte det bästa, men jag har ett starkt minne av att dom inläggen raderades.

Om inte så skall dom det raderas, skicka ett mejl till redaktionen@utsidan.se med länkarna.

Om inte detta är att öppet diskutera och medvetet försöka misstänkliggöra en medlem då ska T Althoff ta sitt pick och pack och dra från utsidan.se.
Fatman

Med öppet diskutera så menar jag att vi på Utsidans redaktion inte diskuterar andra medlemmar öppet i forumen. Vad andra medlemmar gör kan jag inte stå till svars för. Men om någon har synpunkter på andra medlemars inlägg så är det bara att höra av sig till redaktionen@utsidan.se

Appropå medveten glömska, du glömde att jag dessutom skrev ett brev till dig personligen med ett innehåll som du tydligen inte vill ta upp. Det var något om svenska språket och provokationer minns inte exakt.

Så länge jag är delägare i bolaget som äger Utsidan kommer jag finnas kvar på denna sajt....


-Thomas
 
Re: Medvetet gölmske T Althoff

fatman; sa:
För någon månad sedan trollstämplades jag "Fatman" av utsidans redaktion och dess säkerhetspoliser Håkan Karlsson, Hans Utterberg och Valium Broman m.fl. Trolljakten resulterade i ren personförföljelse där pöbelmentaliteten fick husera och grasera utan något ingripande från Lind och Althoff.


Fatman

Nu ska du inte vara tjurig och tycka synd om dig själv! Jag måste säga att jag tycker att du skriver väldigt bra och förbannat roligt, kunde du bara lära dig att inte hoppa på folk och kanske intressera dig lite av FRILUFTSLIV så tror jag att du hade kunnat tillföra mycke här på utsidan.se

// Valium Broman "din tablett på utsidan"
 
Re: Medvetet gölmske T Althoff

fatman; sa:
T Althoff är lika medvetet glömsk och förljugen som det här landets politikerkår.

Fatman
Jag tycker ovanstående citat talar bra för sig själv.
Utsidan har hittills skött sig bra, fortsätt så.

/Hans
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.