Två-, tre- eller 4-delade spön?

Förr var flugspön oftast tvådelade, om man inte ville ha ett flugspö som var kortare pga att man skulle resa mycket. Då gällde 3-delat. Nu tycker jag var och vartannat spö är 3- eller t.o.m 4-delat.

1) Vad anser ni vara fördelar/nackdelar med olika antal sektioner? För att göra det lättare är jag främst ute efter ett spö för harr/öring i Ljusnan/Ljungan med biflöden.

2) Är verkligen trenden att det går mot fler sektioner, eller är det bara som jag fått för mig?
 
Mina personliga åsikter:

1. Framförallt suveränt enkelt vid transport, vandring osv. Har själv flera 4-delade spön, mycket praktiskt!
En polare har ett Loop Blueline 590 6-delat, rymms i innerfickan i jackan nästan....
Dessutom med bra kastegenskaper.
Man kan inte säga att ett flerdelat spö kastar sämre eller bättre, det är en smaksak, i de flesta fall så blir aktionen något djupare, pga fler holkar brytewr aktionen, men detta är inte alltid så heller.
Dt är bara att prova!
Jag tycker personligen tex. att 4-delade Sage kastar bättre än 2-delade av de jag provat.
Jämförelse ex:SLT 490 2/4-delat är att det 4-delad är något styvare, med en djupare aktion. Lite mer klipp i spöt upplever jag.
XP 590: 2 delade ordentligt snabbt och toppaktivt, 4-delade djupare aktion, och faktiskt lite mjukare, lite mindre turbo.
Mao. så kan man inte säga något generellt anser jag.
Åter igen: Prova och åter prova.

Nackdelar: Lite mer besvärligt att sätta i hop ett 4 eller 6-delat, i jämförelse med ett 2-delat givetvis.
En del spön kan ju ha problem med holkarna, Ett 6-delat spö med holkar som släpper måste vara en mardröm.
Tyvärr oftast dyrare.


2. Trender kommer och går...
Men helt klart så kommer det fler och fler "budget-spön" som 4-6 delat, tidigare var det förbehållet "dyr-spön" att finnas i flerdelat utförande.


Min sammanfattning: Jag rekommenderar flerdelade spön.
Oerhört praktiskta, och kastar oftast bra.
 
gammalmodigt tänkande

På dagens spön (av mod. bättre kvallisort) är alla sk. döda partier vid skarvarna borta. Tack vare ökat kunnande i mtrl. är detta i stort sett borta. Att sen i sin tur välja spö är en annan femma. Tycker att du kan strunta i hur många delar spöna är i och koncentrera dig på actionen i stället. Fiskar själv med Loop yellow och green line 5/6 samt ett tvådelat sage sp+ 4/5.

mvh
//
s
 
Håller med Magnus Outsider i denna fråga.

Har du provat ett 2-delat spö som du fattat tycke för, så kan du vara helt säker på att den flerdelade varianten av samma modell inte känns som samma spö.:(

Prova/testa därför just flerdelade spön och jämför dem mot varandra.

Loop Blue Line,Sage VPS och VPS light, är flerdelade spön jag kan rekommendera utan vidare.:)

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Tre drag Fiske 56
Qanelbulle Tre desperata hobby-fiskare i behöv av råd!! Fiske 7
europa12 Tre veckor i Leavasjokk och välijokk... Fiske 5
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0
bombom 2-delade vs. 4-delade flugfiskespön Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.