Utsidan framtid

clindh

Forumvärd
För alldeles för länge sedan lovade jag ta upp en diskussion där alla får tycka till om vart Utsidan skall "ta vägen" framöver, hur vi bör utvecklas.

Vad saknas idag? Vad är det för mycket av, och för lite av? Skulle ni vilja se ytterligare tjänster(träningsdagbok, egen hemsida, waypoint-databas, vandringsledsregister odyl). Skall vi ha fler eller färre artiklar? Fler eller färre nyheter? Utrustningsartiklar eller upplevelsereportage? Skall vi anordna träffar, kurser, resor? Och vad av det är värt att betala en slant för? Fantisera fritt - hur ser din önske-Utsidan ut?

Ni behöver inte skriva att delar av sajten uppdateras dåligt idag, för det är vi pinsamt medvetna om :) Det är förståss en följd av att vi inte har ekonomisk möjlighet att jobba med sajten annat än som "tidsfördriv" på kvällarna. Men vi kanske har för många sektioner? Vad skulle kunna inspirera fler att bidraga med material?

Så - skriv av er lite idéer i denna tråd så skall jag sedan försöka strukturera upp i delämnen sedan och skapa separata diskussioner för djupdykning.
 
områden, mer info

Jag skulle vilja att man under områden, kan gå in och föra diskutioner, och ha mer information om områden som är poppulära ex

Det förs på sommaren mycket diskutioner om mount blanc, om man kunde ha ett eget disk forum för detta område, samt en basic sammanställning över detta(typ en flik för packning, en för rese berättelser etc), typ som under aktivitet

Då slipper man alla diskutioner, "jag ska gå på mount blanc, ge mig mer info trådar" och hittar en bra sammanställning på ett ställe.

Om man även kunde dela ut admin rättigheter till områden, så en medlem som har mycket kunskap om ett område kan hålla sidan up to date.

Andra områden man kan skriva in är Sarek, Keb, sylarna etc.. Så de områden som vi idag ser förs mycket diskutioner om i forumet, kan få en egen sida, så man lätt hittar basic info om området och slipper dubbel trådar..
 
Trådar i diskussioner

Kanske en möjlighet att få en bättre struktur på forumen om funktionen "svara med citat" skulle motsvara ett steg ner i hierarkin, så att delar av en tråd som kanske inte är intressant (läs: spårat ur/är skitsnack som inte tillför något/pajkastning) möjligtvis hamnar lite vid sidan av... Ja, jag vet inte riktigt hur det skulle lösas, möjligen skulle även vettiga inlägg försvinna i en sådan struktur, så det är fri spåning på gång...

Jmf med forum på Shortcut.

/Ulf
 
Utmärkt idé!

clindh; sa:
Skall vi anordna träffar, kurser, resor? Och vad av det är värt att betala en slant för?

Jag tycker att träffar, kurser och resor i Utsidans regi låter som en utmärkt idé. Många friluftskontakter har knutits här på Utsidan och jag tror att det finns ett uppdämt behov av arrangemang av den här typen. Ni har ju redan kommit en bit på väg med Utsidanklubben, där ni bjuder in spännande föreläsare. Det här tror jag går att spinna vidare på. Slår det väl ut så kan jag mycket väl tänka mig att ni återigen kan anställa folk som jobbar med Utsidan på heltid. Ni behövs i Äventyrssverige!

Genom att hålla en ständig dialog med sina användare, som ni på Utsidan gör, är det lätt att pejla in intresse och skräddarsy kurser, resor och andra arrangemang som garanterat kommer att dra folk.

-Petra
 
Om man får fantisera fritt över vad jag som användare av Utsidan.se skulle vilja ha tillgång till här så måst jag börja med att säga att Utsidan fungerar utmärkt som den redan gör. Det som jag för tillfället har absolut mest nytta av är diskussionsforumen, här finns otroligt mycket matnyttigt att läsa.

Något som jag skulle önska att det fanns lite mer infomation om är olika områden, någon slags översiktlig beskrivning av olika fjällområden, vandringsleder, vattenkeder osv. Vad kan man göra i området osv. Jag tror att för att något sådant ska få ett intressant och aktuellt material så behövs det lokala redaktörer som kan ta sig an var sitt lilla älsklingsområde.


Hela utsidan bygger i mångt och mycket på att användarna både ger och tar, detta gäller exempelvis forumen, kartan och recentionsbanken. Den samlade kunskapen hos Utsidans medlemmar är otroligt stor, det gäller bara att utnyttja den på ett bra sätt. Det var därför synd att kotte-samlingen inte ger aktiva medlemmar möjlighet att få rabatter osv. Å andra sidan kostar sådant pengar vilket är synd eftersom jag tror att många drar sig för att betala för att få tillgång till Utsidan.

// Roger


[Ändrat av Roger J 2002-10-15 kl 12:28]
 
Utsidan, mot framtiden och vidare!

Jag har utsidan som vattenhål i ett annars rätt tort internet. Sidan är otroligt bra men vissa saker kan göras bättre:
*Mer fysisk. Nu får jag ta det av allt vad utsidan har att erbjuda, på internet och i datorns värld. Jo, jag har blivit medlem och jag vet att det kommer årdans träffar i stockolm. Men jag som bor på sveriges framsida skulle uppskatta om träffar anårdnades i GBG oxå. Sen skulle det vara kul att få hem nått i brevlådan. Nått kort, papper nån t-shirt eller nått.
*Utsidan kläder. T-shirt, keppsar och mera med tryck UTSIDAN.SE eller nått sånt.
* Email adress. Att man som medlem(betalande eller inte det får ni avgöra) kan få en webmail med adressen ex. kallesvensson@utsidan.se
*Mer fakta och tips. Nu på redaktionen har säkert fullt upp. Men om alla medlemmar skriver 1 raport, repotage eller almänt tips per år blir det ju 30 000 nya inlägg i faktabanken per år(ca 600/vecka).
* Mer fakta att söka på. Jag förstår att ni inte får lämna ut fakta om alla medlemmar men det skulle vara kul om ni utökade sökmotorn så man inte bara kunde söka på län utan även stad.

Inget mer för tillfället och tack för en bra sida!!!!!!!!
 
Patric B! Du är inte kocko om du tycker att utsidan är bra som den är. Eller också är vi två... :)

Min tanke var den att det vore trevligt med lite mer instruktioner i hur alla tekniker i t.ex. klättring, telemark, fiske osv. fungerar. Någon skrev att den sammanlagda kunskapen hos utsidans medlemmar är enorm, vilket jag helt klart kan hålla med om (det har vi sett prov på i forumen). Vad jag kan så bra har jag ingen aning om, men jag skulle kunna sätta pengar på (om jag hade några) att det finns några rävar som är helt strålande i vissa områden.

Mitt problem just nu är att jag är grymt sugen på att börja åka telemark. Men hur? Jag känner att det finns så mycket jag vill pröva på men jag vet inte hur jag ska göra det. Hur funkar egentligen en telemarkssväng?
Vissa har skrivit på forumen att de inte vill tala om hur saker funkar i tron om att deras informations skall missbrukas och att detta kan leda till att någon skadar sig. Detta håller inte jag med om. Jag tycker detta är ett hämmande sätt att tänka för de olika aktiviteternas utveckling och inte minst för personen som vill veta...

Vad jag utlyser är lite fler "how to..." artiklar. Sådana som man kan se i flugfiske tidningar t.ex. "how to tie a knot that works"...

Som sagt så finns det säkert ett gäng där ute som är i det närmaste experter på sina områden. Kan inte ni skriva lite artiklar av detta slag. Det skulle hjälpa många tror jag, särskillt sådana som mig som är nya på området och otroligt sugna på att ge sig in i leken på ett smidigt sätt.

Om någon nu hänvisar mig till guiderna som finns här på utsidan så visst, de är jättebra men de tar en inte hela vägen fram anser jag. Det behövs mer!

Och om det skulle erbjudas en snygg utsidan t-shirt skulle jag köpa den!

Annars är min genomgående åsikt den som jag inledde inlägget med: Jag är nöjd med min utsida. Den ger mig ganska mycket bara genom att finnas där så man kan följa folks diskussioner i forumen. Det är bra!

MVH/ en trogen läsare, Samme
 
I all enkelhet

Jag tycker Utsidan är mycket bra som den är :)

Instämmer i önskan att ha några how-to guider gällande t ex grundläggande fiske (jag har spö och en ö men saknar kunskap eller någon kring mig som kan lära mig, då är det t ex guld värt att få lite tips här och så ut och prova på egen hand med lite kunskap i bagaget) och mycket mer.
 
Som varandes...

en medlem boendes strax utanför Stockholm, närmare bestämt Tyskland, så känns det inte som om jag har nån nytta av diverse evenemang (som lär gå i Stockholm och inte Bremen?).

Instämmer med flera andra att Utsidan är bra som den är nu. Får ni mer tid till att uppdatera befintligt material, så blir den än bättre.

/Håkan
 
-Patric-; sa:
e man dum i huvet om man tycker att http://www.utsidan.se är jävligt bra som den är.. Jag tycker inte att man skall krångla till allt så in i h*lv*t*..

Det är klart att det stämmer. Och de flesta är väl väldigt nöjda med sidan som den är. Men, det betyder inte att vi inte kan bli bättre. Dock vill jag inte se några för stora förändringar. Men visst, göra om lite vore inte fel.

Gärna som någon sa fler instruktionsmoment. Tanken med ett eget dis. forum för tex Mont Blanc, eller något annat populärt vore en bra grej.

/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.