Fiskare i samklang med naturen? Tyvärr inte...

Läste inlägget om lax som fångats innan den lekt i ett inlägg här på forumet. Satt och tänkte lite på detta. Fiskare, i synnerhet flugfiskare, brukar ofta hävda att vi lever i samklang med naturen och sedan börja prata om orörda vatten, vattenkvalitet, puppor hit och sländor dit. Om nu så många är så måna om naturen, hur kommer det då sig att man hittar så himla mycket skräp vid fiskevatten, även sådana vatten där det bara flugfiskas? Det är plastförpackningar, ölburkar, gammalt tafsmaterial, trasiga spolar, flaskor etc etc. Tänk om alla kunde ha med sig en extra påse och ta hand om ev. skräp man hittar vid vattenkanten och tar med sig det när man åker hem. En illusion ja visst, men visst vore det trevligt att komma till ett vatten utan att mötas av skräp?
 
anders_lofgren; sa:
Fiskare, i synnerhet flugfiskare, brukar ofta hävda att vi lever i samklang med naturen och sedan börja prata om orörda vatten, vattenkvalitet, puppor hit och sländor dit. Om nu så många är så måna om naturen, hur kommer det då sig att man hittar så himla mycket skräp vid fiskevatten, även sådana vatten där det bara flugfiskas? Det är plastförpackningar, ölburkar, gammalt tafsmaterial, trasiga spolar, flaskor etc etc.

Visst tafsmaterial, trasiga spolar och andra "fiskeredskapsrester" lär det väl vara fiskare som lämnat efter sig. Men plastförpackningar, ölburkar, flaskor osv, hur vet du att det är fiskare som har skräpat ner? Det kanske var en barnfamilj som åkte skridskor på isen i vintras och lämnade kvar tomma saftflaskor? Eller varför inte en högstadieklass som hade fest vid sjön och lämnade efter sig tomma plastdunkar? Eller nåt annat. Självklart ska man ta skräpet med sig hem, men det gäller alla, inte bara fiskare!

/Håkan - inte fiskare numera
 
strömmande vatten...

Jag fiskar mest i ganska strömmande vatten en bra bit från allmän väg, så skridskoåkande barnfamiljer kan man ofta utesluta. Men visst, jag säger självklart inte att det är bara fiskare som skräpar ner, men jag tror vi står för en hel del vi också.
 
Det här är inget problem som kan tillskrivas fiskare, jägare eller skolklasser. Det handlar om att vi är bortskämda med att naturen är en rättighet och att vi inte har några skyldigheter.. Jag blir så jävla trött på alla skitgrisar i skog och mark.
 
Syndarna skall förlåtas...

om de erkänner och gör bättring.

Jag måste erkänna att jag tappat ett antal nylontafsar i höstmörkret (omöjliga att hitta), undrans hur det gick med dem?

Men som ansvarskännande medborgare, tar jag med mig andras kvarlämnade nylonhärvor som jag råkar hitta i dagsljus, att förpassas i närmsta soptunna.

En nylon och flugdetektor, nästa måstepryl.
Eller kanske ryska mörkerglasögon?

/Björn
 
Nylontafsar...

Visst, det är inte bra att lämna uttjänta nylontafsar. Men jag störs mer av korvförpackningar, tomma öl-/läskburkar och flaskor, gammal använd folie, diverse plastförpackningar, plastringar som håller ihop ölburkar (ska dock tydligen förbjudas nu) etc.
 
Re: Nylontafsar...

anders_lofgren; sa:
Visst, det är inte bra att lämna uttjänta nylontafsar. Men jag störs mer av korvförpackningar, tomma öl-/läskburkar och flaskor, gammal använd folie, diverse plastförpackningar, plastringar som håller ihop ölburkar (ska dock tydligen förbjudas nu) etc.

Njae.. tafsarna e illa som fan, tänk på fåglarna som kan trassla in sig i dom.. Har precis som Björn slarvat bort ett gäng tafsar i mörkret.. huh
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.