Hjärndöd = Torskdöd

Jag läste i Metro igår att fiskare i Östersjön tvingas kasta redan bärgade torskfångster överbord i det aktuella fallet ca 500 kg. Ibland räcker kvoterna inte till. Anledningen är att ibland får de mer fisk än beräknat i näten. "Repressentanter för fiskeriverket säger att det skulle bli för krångligt att låta en fiskare ta upp extra mycket en vecka och sedan minska kvoten längre fram."
De fyra räknesätten lärde jag mig i grundskolan men tydligen gjorde inte verkets tjänstemän och landets fiskare detta. Pga ren lathet riskerar man istället att köra fiskbestånden i botten.

/Hans
 
Vad är så konstigt...

med att de får slänga tillbaka fisken då? Jag menar vem som helst förstår ju att fisk mår allra bäst av att få komma tillbaka i vattnet igen... sen att den är död spelar väl egentligen inte så stor roll för Kvoten har inte överstigits och det är väl ändå det viktigaste eller??? (OBS! detta var en smula ironiskt)

I själva verket tycker jag at det är för j-vligt! oavsett fiskart. Såg till exempel ett nyhetsinslag för något år sedan, då gällde det laxkvoteringen. Den glade fiskarmannen, som var ute efter strömming eller om det var sill, slängde ett antal laxar överbord.

Alla laxar såg ut att må finfint tills den glade fiskaren körde in sina grova arbetshandskar djupt under gällocket, för att slänga fisken överbord. Det sista man såg av de stackars fiskarna innan de flög över relingen var breda strimmor av blod från de söndertrasade gälarna. Det fanns inget hopp för någon av dessa fiskar heller...

Usch!
 
C&R...

har tydligen anammats även av yrkesfiskarna hmmm.

Det är nog även så att de får dödliga nätskador.
Det har man ju sett från Torneälv, laxar som lyckats kränga sig genom maskorna och blivit fjällade, simmar vidare upp i älven för att dö.

/Björn
 
Trist!!!

Oja!
I de flesta Norrlandsälvar finns fredningsområden där allt fiske efter VILD lax är förbjudet.
Men det är tillåtet att lägga ut en massa nät mitt i fredningsområdet bara syftet är fångst av annan fisk!
Det är ingen hemlighet att fisket efter "prickig-sik" är utbrett.
Då ta då tex. Byske älv där nu ingen odlad lax nu förekommer, där är nätfiske efter odlad lax tillåten i freningsområdet! Sjukt, och vilka nätfiskare ser skillnaden? Och ska nätfiskarna köra Catch&relese?
Hur mår dom laxarna?
Nä ,man blir ledsen och beklämd, då laxen får köra "chicken-race" mellan fällor och nät för att få sig upp i älvarna.
Havsöringen lider dessutom ännu mer av nätfisket!
Vad faan ska man göra???
Torsken i Österjön finns snart ej.
Tänk er, på 50 och 60-talet var tex Öresund ett hotspot för Tonfisk kring 100 kg, innan överfisket satt stopp! vad hade det fisket varit värt i dag???
 
Re: C&R...

Graip; sa:
har tydligen anammats även av yrkesfiskarna hmmm.

Det är nog även så att de får dödliga nätskador.
Det har man ju sett från Torneälv, laxar som lyckats kränga sig genom maskorna och blivit fjällade, simmar vidare upp i älven för att dö.

/Björn

Ja, det stod även i artikeln "trots att man vet att fiskarna dör".

/Hans
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.