Miekak, bra eller dåligt?

Hallå!
Tänkte mig en fisketur till nästa sommar och blicken börjar att falla på Miekak, är det någon som varit där och kan ge en recention?
I annat fall undrar jag om någon känner till något bra storöring vatten som dom vill tillkännage en glad stockhomsflugare.
Hoppas på svar
Jocke
 
Mycket vackert!!

Hejsan!
Jag o min flickvän plus 2 kompisar var upp till Miekak förrförra sommaren, så jag kan skriva lite personliga reflektioner om stället, men observera att det som sagt är 2 år sedan jag var dit.
Vår tur bestod av helikopterresa till o från "campen "med 4 nätters boende emellan.
Det första man kan säga är att bara helikopterresan är en upplevelse i sig, detta med att flyga i fjällen är i mina ögon något som är mycket magiskt. Väl framme i campen slås man direkt av det otroligt vackra läge den har, med ca 1 km lätt vandring till piesk-strömmen som även den är väldigt fin. Överhuvudtaget måste jag slå ett slag för naturen kring Miekak, som är så mångsidig då den både lämpar sig för fiske, vandring och tydligen även för jakt.

Men men, din egentliga fråga gällde väl fisket. Som jag förstår det nu efter att ha surfat in på miekak.com så profilerar man sig som ett riktigt fiskeparadis. Och det kan ju mycket väl vara så att beståndet har ökat sedan vi var dit, men vi fick i alla fall inga jättefångster, varken i mängd eller storlek. Nu drog vi mestadels långedrag ute på sjön (båt finns ju att hyra), vilket ju i och för sig normalt är det optimala. Och visst, nåt kilo röding per dag fick vi ju, men som sagt inga baddare direkt, och inga öringar större än några hekto.
Nåja, beroende på utrustning, eventuell beståndsökning o annat så kan ju villkoren för att få storöringen förbättras/förbättrats.

Ta absolut inte mina ord som en avrådan från att åka dit, jag lovar att helhetsupplevelsen är svårslagen. Men planera gärna in en vandringsdag också, det finns många lättbestigna toppar på kilometer-avstånd från campen, från vissa kan man se båda tillflödena till Piteälven samtidigt, vilket är rätt läckert.

Ha de/ Ubbe Mikko
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzacke Fiskekort Sartajåkkå Fiske 4
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0
plovgren Loop Adventure för 1395:- Bra/Dåligt? Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.