Hur fiska med sambo i fjällen?

Hej! Jag har ett litet delikat problem.Det är så att jag fått en del av min frihet inskränkt sedan jag blivit sambo. En konsekvens av detta är att min årliga fiskeresa till fjällen blir med sällskap av mitt hjärtas dam. Mycket trevligt i och för sig, men vart ska jag åka ? Fiske är hon nämligen måttligt road av. Vandring kan hon dock tänka sig. Så det optimala vore en vandringled med lagom dagsetapper mellan stugorna och bra ,tillåtet röding och öringfiske inte allför långt ifrån dessa, så att jag kvällstid kan få mitt lystmäte. Inte helt lätt att få ihop eller... Någon kanske har varit i samma sits och lyckats lösa detta bra. I så fall vore jag ytterst tacksam för tips. PS. Vi är varken rädda för att resa eller vandra långa sträckor. Och en ren tältsemester kan också gå i nödfall... Tack på förhand! Hans
 
Tack för ditt råd. Tanken har naturligtvis slagit mig, men sommaren har ju tyvärr ett begränsat antal semesterveckor.
 
Jag har ungefär samma situation med frun. Mitt dilemma är att jag när jag fiskar glömmer både tid och rum och det tycker hon är högst irriterande. Och omvänt, när hon går förbi fina fiskeplatser och jag av hänsyn följer med för att hon vill komma framåt blir jag irriterad inombords och småsur. Då gör vi hellre en kortare gemmensam tur utan flugspö för att jag sedan skall kunna göra en lite längre (eller lika kort) tur med mitt flugspö. Båda får sitt i intresseväg och båda får göra avkall på tiden.
 
Gör två turer!

Jag sitter i samma båt om man får kalla det så. Min lösning har varit att gradvis intressera damen i fråga för friluftslivet, med det menas att det skall vara bekvämt och inga "monsterturer". Under denna tid så har jag och mina killkompisar fortsatt gå på våra långturer lite då och då. När min flickvän nu med tiden blivit mer intresserad av utelivet så tar vi allt jobbigare turer, och nu så är vi även ute på vinterturer i tält. Det gäller helt enkelt att väcka hennes intresse för utelivet i vått och torrt (torrt i början), medan man samtidigt fortsätter att fiska och ha kul med kompisarna. Kom bara ihåg att hon ska få lära sig av sina misstag och att skälla och gnälla på henne är döden för hennes friluftsintresset.

Hoppas att det går lika bra för dig som för mig, för det finns inte mycket som går upp mot att ha med sig sin "darling" på fjället.
 
Hej
Följer debbaten här på sidan och kan konstatera att jag har haft en himla tur för min sambo är fiske tokigare än jag själv nästan. Det måste väl vara bäst ändå om båda två har samma intresse för då kan man ju fiska hur mycket man vill.
ha de
 
Hur man fiska med.........

Jag håller med Heinz i det svaret det optimala måste vara att dela upp det ni kan ju ta ere intressen ¨på varsitt håll och sen gör ni ngt gemensamt de sista 2 veckorna eller vad ni nu har så e alla nöjda o glada.
Så har jag det med min årliga fisketripp till Lödde å den tar jag själv annars hade nog frugan somnat in.

Och då kan man ju koncententrera sig på de man tycker bäst om "fiske" :)
 
Stekenjokksvägen

Pröva att fiska efter vägen mellan Gäddede och Klimpfjäll. Där finns det många fina vatten i omedelbar närhet till bilväg och man har också möljighet att ta packningen och vandra ut en 5-15 km. till mycket intressanta vatten allt ifrån skog till kalfjäll.
Karitjärnarna i norra Jämtland. Daimajaure ca. 12km från väg, rent kalfjäll. I södra Lappland så finns vid Stekenjokk ett antal vatten inom milen från vägen.
Ett hett tips. Pröva att flugfiska eller ro små spinnare i deltat där Saxån rinner ut i Kultsjön. I sommras så fick man grov röding där .

Lycka till

Mårten
 
Fjällfiske med sambo.

Hej !
Padjelantaleden efter Voujatätno är en bra kombination, vandring, fiske.
Du fiskar efter stor öring och röding under Akkafjällets toppar.
Du tar dig dit genom att åka bil eller buss till Ritsem, tar därefter båten över Akkajaure och fortsätter där fotvandringen upp till älven.
Du kan läsa lite mer på min sida:
http://www.algonet.se/~sm2ieo/vuojat.htm

Lycka till !
Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
Illuminati Fiska i Norge Fiske 2
holetaker Tälta och fiska runt Vänern! Fiske 0
Norrbottningen Stockholm slår larm. Fiska inte i dessa sjöar Fiske 1
Ahvenet Fiska sill ifrån land Fiske 13
Nisse87 Fiska i Norge men inte i Sverige? Fiske 26
CarMaPal Rida och fiska i Dalarna Fiske 0
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
cloud76 fiska i tännäs mitten av augusti- för sent? Fiske 1
cloud76 Vandra och fiska i Älvdalenområdet? Fiske 0
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
Trekkforlife Fiska Kroatien Fiske 0
hannulan Fiska från kajaken - nybörjarfrågor Fiske 3
SeekOut Fiska i Norge Fiske 3
Prankster Längtar ut o fiska. Fiske 10
Eric97 Ska börja vertikal fiska. Har lite frågor. Fiske 4
kervennic Vem ska vandra och fiska ? Fiske 2
Rasek Fiska i Norge? Fiske 3
Yonaz Fiska i Dalarna Fiske 7
Apila Att lära sig fiska Fiske 6
-EG- Fiska från segelbåt Fiske 2
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
avslutat080903 Pärlälven - när får man börja fiska? Fiske 1
8863 Att Fiska i Ottsjö Fiske 0
mipert GPS talar om när det är bäst att fiska, är det månen? Fiske 8
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
KLAGER Fiska öring med taxibil Fiske 2
Mtess Fiska längs Kungsleden? Fiske 12
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
moore Fiska löja om vintern, e de möjligt? Fiske 2
Nappe Paddla och fiska? Fiske 11
pesj Fiska på västkusten Fiske 0
Babbsan Fiska i Thailand Fiske 1
bsehlin Barnen vill fiska på höstlovet Fiske 1
ceban fiska på sörmlandsleden Fiske 0
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
OscarD Hjälp! Öringfiske i fjällen Fiske 5
G.Kraft Fiskeplats i fjällen sökes Fiske 2
stiff86 vandring,fiske södra fjällen Fiske 1
Magdafjäll Tips om isfiske någonstans i fjällen Fiske 1
Vättlefjäll Spötransport i fjällen? Fiske 6
Vättlefjäll Bottenmete i fjällen? Fiske 30
najråbi jämtlands fiske i fjällen? Fiske 3
grodanbolle Flugfiske i fjällen? Fiske 27
laif hur är fisket i fjällen nu? Fiske 11
vuogga Längtan till fjällen.... Fiske 3
vuogga Flugfiske i fjällen.. Fiske 1
mogge72 Fiske i fjällen Fiske 0
olaforsen Vart i fjällen? Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.