Klubbarna desinformerar om säkerhet

Cykelkalle, nu får du faktiskt ge dig.

Visst är det så att klubbarnas råd kan ses som alltför generella. Åtminstone om man läser dom bokstavligt som att "Gör du så här är du trygg, gör du annorlunda så dör du!"

Men du måste ha lite respekt för att de råden inte är skrivbordsprodukter, utan kommer från många års erfarenhet av verkliga incidenter och olyckor.

Det är ju ingalunda någon revolutionerande idé att ha en vattenskyddad telefon till hands. Åker du "på klubbvis" så finns det en vattenskyddad telefon. I handen på en åkare som inte plurrat, och som faktiskt klarar av inte bara att ringa 112 utan också kan hålla kontakten och lotsa räddningspersonalen till olycksplatsen. Lycka till att göra det liggande i en isvak.

Rådet är inte "Ryggsäck, för då är du säker" utan "Flythjälp, ombyteskläder, sällskap och övning." Tar du bort någon av de fyra delarna minskar säkerheten markant. Det betyder förstås inte att det inte går att åka skridskor med acceptabel säkerhet utan att alla fyra är icheckade, men då har du förhoppningsvis tänkt till lite innan. "Jag är tio minuter från bilen." eller "Det är en plogad bana på 20cm is"
 
GustavOh: Läs senaste länken jag postade där en klubbmänniska med hjälp av SVT förklarar hur allmänheten ”måste” agera och ”aldrig” ska göra. Där är det ryggsäck som stipuleras. Inte ett ord om flytväst. Och man skriver att ryggsäcken fungerar som flytväst vilket är en lögn som kommer att lura de som inte är insatta i mekanik.

Av din kommentar förstår jag att du inte har läst länken. Sånt händer. Men när du läst förstår du kanske varför jag väljer att reagera. Här är länken i repris: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ge-dig-aldrig-ut-pa-isen-utan-det-har

I ditt näst sista stycke GustavOh pekar du på ett resonemang som kan förklara varför man inte ger rådet om vattenskyddad mobil: Man förutsätter kanske att folk ska åka på klubbvis. Och då är man inte mogen att ge råd till allmänheten säger jag. Vid dödsolyckorna utanför klubbarna har det sällan funnits någon kvar på isen som kunnat ringa.

Jag tycker att det här är en smått absurd situation. Att jag som vanlig medborgare ska behöva sitta och peka på allvarliga fel i säkerhetsinformationen till allmänheten. Jag ber om hjälp från er som ser att klubbarnas råd inte är det rätta för allmänheten.
 
flytvästar borde bara göra det svårare att kravla sig upp då det blir bulkigt på magen och bröstet. borde kunna fastna under iskanten. ryggsäck skulle jag inte heller ha förutom att ha fikat i.

nej, själv skulle jag aldrig åka griller på en sjö utan torrdräkt.
 
GustavOh: Läs senaste länken jag postade där en klubbmänniska med hjälp av SVT förklarar hur allmänheten ”måste” agera och ”aldrig” ska göra. Där är det ryggsäck som stipuleras. Inte ett ord om flytväst. Och man skriver att ryggsäcken fungerar som flytväst vilket är en lögn som kommer att lura de som inte är insatta i mekanik.

Av din kommentar förstår jag att du inte har läst länken. Sånt händer. Men när du läst förstår du kanske varför jag väljer att reagera. Här är länken i repris: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ge-dig-aldrig-ut-pa-isen-utan-det-har

I ditt näst sista stycke GustavOh pekar du på ett resonemang som kan förklara varför man inte ger rådet om vattenskyddad mobil: Man förutsätter kanske att folk ska åka på klubbvis. Och då är man inte mogen att ge råd till allmänheten säger jag. Vid dödsolyckorna utanför klubbarna har det sällan funnits någon kvar på isen som kunnat ringa.

Jag tycker att det här är en smått absurd situation. Att jag som vanlig medborgare ska behöva sitta och peka på allvarliga fel i säkerhetsinformationen till allmänheten. Jag ber om hjälp från er som ser att klubbarnas råd inte är det rätta för allmänheten.

Om du faktiskt tittar på klippet så hör du att han säger att ryggsäcken är "flythjälp", och att den är packad med ombyte. Han säger inte att den fungerar som flytväst. Du kanske skulle lägga energin på att påpeka felcitatet för journalisten istället för att gnälla på skridskoåkaren?
 
Arneri: Du önskar svar på en fråga i inlägg nr 38 för mer än en månad sedan. Det går inte att ge något generellt svar. Svaret beror på situationen:

* Riskerar du/ni att hamna i en vak utan att kunna ta er upp och är ensamma rekommenderar jag räddningsväst med 100 Newton lyftkraft och vattenskyddad mobiltelefon om det finns räddningstjänst inom rimligt avstånd.

* Vill du bara ha flythjälp som ”komfort” går det att välja en flytväst med 50 Newton lyftkraft. Den ger dig fria händer att ringa med. Men den håller dig inte på rätt köl när motoriken slås ut, då drunknar du.

Det var mina råd om flytväst som du frågade om.

Sedan finns skridskopackad ryggsäck som alternativ till 50 Newton flytväst. Men då ska man vara informerad om att det inte är en flytväst. Den trycker ner ansiktet om man inte håller i iskanten eller simmar frenetiskt. Man bör ha god vattenvana, vara informerad om den framåtvridande kraften och ha övat under säkra former är min rekommendation. På så vis blir den en acceptabel kompromiss för klubbarna som för det mesta har medlemmar som kan hjälpa den som ligger i vattnet. Att kräva att allmänheten väljer ryggsäckslösningen är fel, det är bl.a. det tråden handlar om.


GustavOh: Jag kommenterar den mycket tydliga skriftliga informationen. Det är klubbarnas återkommande budskap.
 
Nu räcker det Cykelkalle.
Du protesterar mot din egen förenklade bild av "klubbarnas" säkerhetsråd och ignorerar friskt att de faktiska råden inte alls är formulerade som du påstår.

Du kanske en gång i trådens begynnelse hade en poäng i att ryggsäck som flythjälp inte är idiotsäkert, utan förutsätter att det finns en iskant och helst att plurraren har övat innan. Må så vara. även om "ofullständig information" är något helt annat än den "desinformation" som du kallar det för.

Men sedan förespråkar du egna alternativa råd, utan att ha redovisat några som helst relevanta fakta som stöder att de råden är bättre än de du kritiserar.

Ja, skridskoåkare som följer klubbrekommendationen förolyckas ibland. Tyvärr.
Men om skridskoåkare generellt skulle följa dina råd istället för klubbarnas skulle vi förmodligen se fler dödsolyckor. Därför är det nu hög tid att du lägger av.
 
GustavOh: Det är inte jag som har förenklat råden, som du felaktigt påstår. Jag diskuterar de förenklade råd som klubbarna ofta förmedlar.

Hade klubbarna gjort sitt jobb när de får möjligheten att lägga ut texten hade de tagit med flytväst som alternativ. Det gör de inte. Men det gör issäkerhetsrådet.

Den som avfärdar rådet om mobiltelefon och hävdar att flytväst är farligare än ryggsäck tar på sig ett stort ansvar. Jag protesterar kraftfullt mot det budskapet.

Klubbarna har målat in sig i ett hörn. Så har det varit länge. De tål inte ens att bli emotsagda. Det är en del i problematiken.
 
GustavOh: Det är inte jag som har förenklat råden, som du felaktigt påstår. Jag diskuterar de förenklade råd som klubbarna ofta förmedlar.
Det är väldigt svårt att tolka dina inlägg här som någonting annat en ett förenklat råd, nämligen "Flytväst är generellt bättre än ryggsäck."

Hade klubbarna gjort sitt jobb när de får möjligheten att lägga ut texten hade de tagit med flytväst som alternativ. Det gör de inte. Men det gör issäkerhetsrådet.
Jodå, det gör de visst. Du väljer bara att bortse från allt som inte stödjer din egen tes. Tittar du exempelvis på SSSK:s hemsida så rekommenderas räddningsväst istället för ryggsäck till barn.

Den som avfärdar rådet om mobiltelefon och hävdar att flytväst är farligare än ryggsäck tar på sig ett stort ansvar. Jag protesterar kraftfullt mot det budskapet.
Mobiltelefon i sig är ett gott råd (som också finns med i klubbarnas råd), men att flytväst plus mobil i sig skulle ge tillräcklig säkerhet är rent önsketänkande.

Visst överlever du några minuter längre i vattnet med räddningsväst än med ryggsäck som flythjälp, men det är bara en länk i kedjan.
Prio ett är att ta sig upp ur vattnet. Prio två att få på torra kläder.

Jag vågar utan att blinka hävda att risken att du inte tar dig upp ur vaken är betydligt högre med flytvästalternativet. Har du själv prövat? Jag har.
Att ta sig upp själv med ryggsäck är svårare än man kan tro. Att ta sig upp själv med räddningsväst är avsevärt svårare.

Och som sagt: När du väl kommit upp är nästa prio att byta till torra kläder...

Klubbarna har målat in sig i ett hörn. Så har det varit länge. De tål inte ens att bli emotsagda. Det är en del i problematiken.

Jag förstår att du av någon anledning har ett horn i sidan till skridskoklubbarna. Håll dig då till det du verkligen stör dig på istället för att hitta på dumheter.

Punkt.
 
GustavOH: Jag svarar i ordning på dina senaste meningar.

1. Ska jag försöka ge dig medhåll kan jag instämma i att jag hävdar att räddningsväst är bättre än ryggsäck i desperata situationer där räddningstjänsten kan undsätta.

2. Att nämnda skridskoklubb rekommenderar räddningsväst till barn på sin hemsida räcker inte. Flytväst ska tas med som ett alternativ i råden till allmänheten i media. Det är dessa råd jag pratar om.

3. Vattenskyddad mobil bör finnas med i alla råd enligt mig. Det är sällan eller aldrig jag ser det i klubbarnas råd i media till allmänheten.

4. Man överlever inte bara några minuter längre med räddningsväst, skillnaden är mycket större än så.

5. Jag har provat alla alternativen flera gånger. Har man hyfsad fysik är det inga problem att ta sig upp på isen med något av alternativen. Men alla har inte god fysik. Och om isen brister en lång sträcka räcker inte god fysik. Jag märkte ingen skillnad med räddningsväst, men en liten skillnad bör finnas.

6. Blöta kläder har vi pratat om flera gånger i tråden. Du får begära om jag ska ta det en gång till.

7. Jag försöker hålla tråden till kärnan: Klubbarnas budskap till allmänheten via media. Sedan har jag svarat på angränsande frågor och mera dramatiska utspel från er.


En anledning till att jag vill ha med flytväst i råden är att det är ett enkelt alternativ för allmänheten som nu oftast åker utan någon form av flythjälp. Med det rådet kommer fler att använda flythjälp. Ryggsäck kan man också ta med i råden _om_ man lägger ut texten som jag gjorde i inlägg #150 samt tillfogar en instruktion.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...