Cykelleder (typ) i och runt Umeå

Hejsan!!
Jag skulle vilja ha lite tips på fina cykelleder i/runt Umeå. Jag är ute efter trevliga leder/sträckor man kan ta på en helg (för mig och hunden är det sträckor < 10 mil). I dagsläget är mountainbiken lite lätt avställd, så sträckor som är njutbara även på en mormorscykel tack :).

Helst mindre vägar/cykelvägar, grusväg är ingen nackdel, tälta är helt ok (nästan en fördel). På det hela taget behöver det inte vara en markerad led. Pluspoäng om jag kan ta mig dit och hem igen utan att behöva cykla samma sträcka två gånger, biltransport till och från går att ordna.

Tack på förhand! :)
 
Senast ändrad:
Halloj!
Tack för tipset, håller med om att isälvsleden är fin, gick den förra sommaren :). Tyvärr är det inte mtbn det är fel på utan mig, jag kan av olika skäl inte använda en sådan cykel just nu, så mormorscykelkravet kvarstår :).
 
Jag har bara cyklat lite mtb i I20-skogen och borta vid Röbäck, men här är tips på var det brukar cyklas mycket. Isälvsleden t ex, verkar ju jättefin. Dock kanske dags att du fräschar upp mtb:n innan!
Lång tråd, men levande och med bra möjligheter att fråga vidare om nya tips!
http://happymtb.org/forum/read.php/1/432695/page=1

Edit: Kolla denna sidan, verkar lovande om hon fullföljer sina planer att samla spår!
http://cyklamedkarin.blogspot.se/p/cykling-runt-umea.html

Jodå, jag har fortfarande för avsikt att fullfölja planen att GPS-mappa de stigar jag känner till runt stan. Det är lite för mycket snö än så länge bara :)
Men då gäller det mountainbike förstås, inget som är direkt lämpat för mormorscyklar.
 
Hur bekant är du med Umeå med omnejd? Räknar upp några basala rundor här iaf, som är fina rundor för utflykter.

Med utgångspunkt från Umeå så är det ju fint att cykla upp till Bäcksjön norr om stan. Från Ersmark går en mindre grusväg upp till sjön, där finns flera mysiga grillplatser och badstränder. Både norr och söder om sjön finns grusvägar som man kan följa österut till en större (grus)väg som leder ner till E4:an vid Dåvamyran, längs E4:an går ju en riktigt fin cykelväg som man kan ta tillbaks till stan.

Söderut kan man cykla till Strömbäck/Kont naturreservat. I södra delen (Flakaskär) finns grusvägar som leder ut till fina rastplatser vid havet. För att ta sig dit o hem så kan man ta vägen via Stöcke åt ena hållet och den inre vägen över Bussjö åt det andra.

Umeleden är fin att cykla också, eller Ume älvdal som den heter nu. Där man följer strandpromenaden västerut, bort mot Baggböle, Brännland, korsar älven på Sörforsbron och cyklar via Klabböle söder om älven på tillbakavägen. För en kortare tur kan man åka över Notvarpsbron mellan Baggböle/Klabböle och skippa Brännland/Sörfors.
 
@quid
Tack för tipsen! jag har bott här rätt länge, men jag har väldigt dålig koll på trevliga cykelsträckor runt stan, så samtliga du nämner är otestade av mig :).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...