Mountainbike i väglös terräng

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-11, 18:09
Zephyria Zephyria är inte uppkopplad

fråga Framväxel hoppar av eller växlar inte upp

Har problem med justeringen av min framväxel.

Jag justerar ändskruvarna så att den växlar fint upp och ner på största drevet fram och minsta drevet bak. Men - om jag växlar till ett mittendrev bak och lilla drevet fram och försöker växla upp fram så går inte det. Om jag då skulle justera ändläget på H-skruven så att det går att växla upp, hoppar kedjan av utåt.

Någon som har en tanke om hur man ska gå tillväga?
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 20:02
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Tittat i bruksanvisningen för din utrustning?

Vanligtvis justeras ändlägena bak utan kedja. Följ tillverkarens rekommendationer.
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 21:41
Zephyria Zephyria är inte uppkopplad

Tack, men allt sådant är redan gjort - har kollat massor av tips för justering och manualen för växlarna och det hjälper tyvärr inte. Tänkte om någon här har erfarenhet av vad problemet kan vara.
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 23:01
lenpau lenpau är inte uppkopplad

Kan vara L skruven fram som behöver justeras. Gör om allt från början.

// L
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 05:58
undvall undvall är inte uppkopplad

Ny kedja?

Har du bytt eller kollat upp din kejda?

Dagens mountainbike kedjor har blivit ganska tunna och sträcker på sig över tid. Så man gör klokt att kolla kedjorna lite då och då med en kedjeslitagemätare. Den rekommendation jag hört är att byta innan 9.7 mm förlängning på mätaren.

/ Stefan
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 06:50
thureb thureb är inte uppkopplad

Känner igen problemet. Slitage på kedja och främre kedjehjul kan vara en faktor liksom kedjespänningen dvs kedjelängd och kraften i kedjespännaren = bakväxelns fjädring.

Testa att växla till större kedjehjul bak. Då får du större kedjespänning och det kan innebära att uppväxlingen fram funkar.

Tänk också på att trampa aktivt hela tiden medans du växlar då lägger sig kedjan fastare runt större trissan fram och hoppar inte av utåt.

Är det ett problem som inte funnits från början utan successivt ökat är troligen slitage och kedjeförlängning en förklaring. Men positionen av framväxeln i höjdled kan också behöva justeras speciellt om du bytt till en mindre större trissa fram.

En bra cykelreparatör fixar förmodligen detta enkelt. Men vore förstås bra om du grejar det själv. Vet du om du har optimalt antal länkar i kedjan för din setup?

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 07:48
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Om du har för många länkar i kedjan kan det inträffa.
Lägg kedjan manuellt på största drivkransen fram och största kedjekransen bak, med pedalarmen sträck övre delen av kedjan, kan nu växelapparaten bak sträcka på undre delen av kedjan om inte har du för lång kedja och den måste kortas. Kedjebrytningsverktyg behöver du.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 15:05
thureb thureb är inte uppkopplad

Här ett par metoder att hitta rätt kedjelängd. https://youtu.be/Vg2SoOOrpE8

Jag förstod inte seobservers metod.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 15:30
sparcy sparcy är inte uppkopplad

Växelstrul

Hej!

1) Justera in ändlägena, (stora drevet fram respektive lilla drevet fram) rör sedan inte skruvarna mer utan jobba enbart med wirespänningen.
2) Samma princip bak
3) enda anledningen till att röra ändlägesskruvarna igen är att du har varit för snål/generös/sett lite snett...

a) När du finjusterar växlarna hoppa först mellan 2 -4 växlar mitt i kassetten bak och justera enstaka klick på wirespänningen bak tills kedjan lätt och utan missljud rör sig mellan dessa drev, i 95% av fallen funkar samtliga växlar sedan. Strular nåt ändå så är det ändlägena som står lite fel alternativt att du har en wire som är jättespänd eller slak så att inte ändlägena används utan att växeln hänger i wiren.

b) Samma variant fram, har du tre klingor utgå alltid från den mellersta

c) Det är nästan normalt att ytterlägena nästan skrapar i kedjeföraren i ändlägena (stor klinga fram och minsta drevet bak & viceversa) skrapar det mycket lossa växeln och vrid den rätt=börja om med växeljustering

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 16:22
Hasselabon Hasselabon är inte uppkopplad

Om jag förstår det du skriver rätt så har du missförstått hur justeringen ska göras. Sparcy är inne på rätt spår (även om kedjelängd och slitage kan spela in som andra nämner).

Jag skulle rekommendera att du tittar på Youtube. Där finns några bra filmer som förklarar justering av växlarna.
Sök på någon av dessa på youtube:
GCN rear dearilleur
GCN front dearilleur
Park tool how to adjust a rear dearilleur
Park tool how to install and adjust a front dearilleur

Du kommer klara det gallant! Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 19:59
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Stavar du sedan derailleur just så,
och inte som i föregående inlägg, så får du säkert fler träffar...
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 20:03
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Kedjelängd
https://www.youtube.com/watch?v=O0YibMDWBAw

go tur
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.

Logga in