Snowboard i Jämtland

Hej,

Jag ska ut på en enveckas tur i Jämtland i Januari. Tar mig fram på skidor med pulka och tält.

Jag har tänkt ta mig an några fjäll och gå upp med snöskor och sedan åka snowboard ner.
Så jag undrar om det är någon som har några bra tips? På fina berg o.s.v. Kanske det finns några fler som är ute den tiden så man kan åka lite brantare tillsammans, eftersom jag är själv tänker jag inte utmana några laviner.

Tacksam för svar.

Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com
 
Tips

Ett sådant är att gå mot sylarna, åkningen i grytan mellan stor- och lillsylen är riktigt bra. Torde inte vara något problem med bortblåst snö där eftersom man kan åka i grytan även på sommaren. Finns även många andra åk att göra runt massivet, vaktklumpen, templet (rännan). Nackdelen är att anmarschen blir ganska lång c:a 2 dagar om du startar vid bommen på vägen mot storulvån.
På lite närmare avstånd finns ju snasahögarna, kanonåkning framåt vårvintern, i januari brukar det vara kalblåst. Själv tänkte jag göra en topptältning där över nyår.
Om du blir less på tältet under veckan rekomenderar jag fjällstationernas/stugornas nödutrymmen, i snasahögarna finns även ett vindskydd vid getvaltjärnen. (Ibland kan det vara rätt jobbigt att krypa in i tältet och försöka sova kl. 15 bara för att det är mörkt då)
Köp fjällkartan Z6 så är det bara att välja och vraka över dessa fjäll.

God tur//Jonas
 
Jajjebox

Kom iväg två dagar försenad pga. vädret, ingen topptältning på snasen alltså :(
Fick istället en fyra dagars tälttur mellan vålådalen och ljungdalen. Hade finväder med omväxlande sol och moln och cirka 5-10 grader kallt.
Kom upp på både gås- och helagstoppen.
Sista natten slog dock vädret om och det blåste på rätt hårt, lite lurigt att ta sig ur tältet på morgonen då det hade drivit igen. Med vinden i ryggen sista dan gick de 18km ner till ljungdalen på under 2,5 timmar. (där jag fick vänta på bussen hem i 4 timmar, till och med ICA-affären var stängd!)

///Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.