Tips på snöskor?

Dags att inhandla sig ett par snöskor, har sneglat på MSR:s modeller men tänkte kolla om nån här har koll på arenan? Såg att sportsnet hade Atlas Backcountry 1033 i lager, nån som testat?

Vilka ställen i sthlm rekommenderas för inköp?

tack på förhand!
 
leonsson; sa:
Dags att inhandla sig ett par snöskor, har sneglat på MSR:s modeller men tänkte kolla om nån här har koll på arenan? Såg att sportsnet hade Atlas Backcountry 1033 i lager, nån som testat?

Vilka ställen i sthlm rekommenderas för inköp?

tack på förhand!

MSR har en modell som jag tror heter LAMA eller något sådant, numer, i plast. Har haft och använt sådana tidigare och gillade dem ifall man vill ha lätta skor och inte har med sig speciellt mycket grejer.

Numer använder jag Lundhags snöskor, som jag tycker funkar bättre, när man har med sig en ryggsäck med lite rep, isyxa och grejerna för en lite längre tur. Dessutom gillar jag "stegjärnet" bättre på Lundhagssnöskon, även om denna är lite tyngre än MSR-dito.
 
varför lundhags?

moss!
jag hade också ett par lundhags, men jag är av den lite tyngre modellen (85 muskulösa kilon :) ) dvs. jag var tvungen att ha stl Large i lundgahs. detta gjorde att de blev så stora att jag tyckte det var mycket att ha på ryggen när jag åkte utför. stegjärnen var som du säger rejäla och bra men vikten fick mig att välja bort dom.

sen hade jag ett par plastskor från grivel, men de gick jag sönder på min andra tur, så dom reklamerade jag.

nu står jag här igen och velar vad jag ska köpa. plast, aluminium eller gummi?
är också tacksam för tips...

/johan
 
Re: MSR Ascent

leonsson; sa:
En handlare rekommenderade dessa:
http://www.msrcorp.com/snow/ascent.asp

Tycker de verkar sjyssta, speciellt med den bågen
man kan fälla upp när man knatar i brant lutning.

Den här modellen ser precis ut som den jag haft från MSR tidigare... Kan den ha bytt namn? Nåväl... Som jag skrivit tidigare är de "sådär" i så fall, ifall man har med lite prylar på ryggen... Däremot kan man ju få bättre bärförmåga med "bäversvansar" som man kan haka på den här modellen, tror jag?

Då vlir emellertid vikten betydligt tyngre än t.ex. Lundhags dito, för samma bärvikt...

För att titta på och klämma på Lundhags kan du t.ex. gå till Sportkompaniet "TIP TOP" på Kungsgatan. Förut har Naturkompaniet på nyss nämnda kungsgata haft MSR snöskorna... Kanske värt att gå dit med dina snowboarddojor och testa vilka som sitter bäst och sådär?
 
Re: tunga

hedencrona; sa:
de är ju till och med tyngre än mina lundhags...
nån som kan översätta 8" x 22" i cmstorlek?
/j


Detta stämmer nog.

8" = 20.32 cm och 22" = 55.88 cm om följande konventeringssajt stämmer..
http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv_s.htm#area

Själv har jag ett par RedFeather modell BlackHawk. Fungerar lysande. Ser ut ungefär som ett par Lundhags. Lundhags är nog prisvärda, men jag undrar om Salomons nya i plast är bra.Dom ser bra ut. Någon som vet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.