Snöskorekommendation?

Jag tänkte köpa mina första snöskor för att kunna gå lite längre sträckor, inte omöjligt att detta också innebär viss stigning emellanåt.

Råd och tips vore jättesnällt. Jag har varit inte på Friluftsbolaget och kollat på ett par MSR (1200:) och ett par Salomon (några hundra kr ytterligare). Salomon verkade kräva ett par speciella Salomonskor, MSR:en däremot hade remmar och borde funka med de flesta sorters skor.

Jag har dock K2-clickerskor och har hört att det finns snöskor speciellt för dessa. Är dessa bra eller dåliga? Vem säljer dem (i Stockholm)? Ca pris?

Slutligen, de två skor jag tittat på var båda i plast, jag trodde det 'normala' var att snöskor var i duk? Borde jag vakna upp och inse att året är 2001?

Något annat att tänka på? Vad är ett rimligt pris för att par hyfsade skor?

tpf
 

Guest

Gäst
Lundhags snöskor

Hej!

Jag är nöjd med mina Lundhags snöskor modell större, 75 cm? Kostade 1500 vilket var hälften mot importerade från USA. Aluminiumram med uppspänd gummiväv verkar bättre än plast. Lagom stora och tåliga. Mina kängor Lundhags Alaska är inne på 15:de året och fortfarande favoriterna vid vandningar så jag har höga förväntningar på mina snöskor.
 
Jag har sett K2s skor med clickbindning. De såg ok ut vad jag kan minnas. De har även stegjärn med sin clickbindning på som passar på snowboarddojjorna. Vet inte om de finns i sthlm. Jag såg dem i Verbier för ett år sen.
 
Lundhags!

Jag gick länge och funderade på vilka skor man ska ha.

Sen av en slump fick jag kontakt med lundaghs och ett par billiga skor ifrån dom.

Dom har fungerat utmärkt och tycker att bindnings systemet + vikten är dess största +.

Dock verkar "lädret" kunna torka ut och spricka upp. Kikade på dom höromdan och såg att under sommaren har det börjat fransa lite i kanterna. Tror det vore bra att smörja in dom mellan användningarna i nån slags olja. (minkolja kanske)

Annars har Dom fungerat perfekt. Nackdelen med skor är att det ofta är svårt att få plats med dom i en liten dagstur säck. Det är lite krångligt också att fästa dom på säcken utan att de ska var ai vägen på nedfärden.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.