Var åka nära Göteborg?

Om någon frågar mig

på isen eller stranden vad jag vet om isen så kan och vill jag ge bra information i en diskussion. Jag vill oftast inte sprida sådan information på nätet utan att ha en aning om vem som är mottagare och hur informationen kommer att användas. Den inställningen är vanlig bland klubbanslutna åkare och det är underförstått att man inte sprider informationen i 2:a hand utanför klubbarna.

Att man som internetsurfare tycker att den inställningen är ett hinder när man vill ha information förstår jag. Isplanket har funnits ett antal år och jag tycker att det är bra att det finns olika informationskanaler.

Thure
 
Har nu hittat, via GLSK hemsida att det finns plogad bana på bl a Uspen, som man når från Floda mot Hindås, samt St. Stamsjön, Lerum.
Skall kolla detta imorgon.
Ett mycket gott alternativ till inomhusbanor och hallar.
Mer tips, någon?
Någon som åkt söder om Vedhall och kan berätta ngt?
mvh
Peter
 
Jag förstår inte heller varför det är sånt hych hych kring just hur isarna är. Det är tillexempel inte alls svårt att hitta bra längdåkningsspår (skidor) på nätet.

Längdåkningsspår måste prepareras, dom uppstår inte spontant i naturen. Längdåkningsspår är att jämföra med plogade skridskobanor på sjöar, och info om plogade banor brukar inte vara särskilt svårt att få tag på, även utanför klubbarna.

Åkbarhet på oplogade naturisar är något annat - de kräver mer eller mindre kontinuerlig rekognoscering under hela vintern. Isinformation är färskvara - den is som var jättefin igår kan vara helt oåkbar idag (t.ex. p.g.a. intensivt snöfall under natten). Det är rätt mycket jobb med att göra denna isrekognoscering, så jag tycker inte det är så konstigt att klubbarna inte vill släppa denna info till allmänheten utan gärna vill ha ett medlemsskap som "betalning" för jobbet att reka isarna.

Om man ska jämföra med skidåkning så skulle skridskoåkning på oplogad naturis snarast kunna jämföras med t.ex. offpiståkning nära kända skidorter - och info om de bästa ställena att åka offpist hittar du heller inte i källor öppna för allmänheten. Även offpiståkning på skidor är förenat med risker för de som är ovana - och också för de som är vana.

Jag har inte lust att gå med i klubb för jag vill bara åka någon gång (jag går ju tillexempel inte med i en fotbollsklubb bara för att jag vill spela lite på kul med några kompisar en fin sommarkväll).

Det beror på att det inte är särskilt svårt att hitta en gräsmatta eller grusplan där du kan sparka boll, och det är heller inte förenat med potentiell livsfara att sparka boll på en orekad gräsplan.

Du började med att jämföra med anlagda längdåkningsspår - om plogade banor på sjöisar räcker för din skridskoåkning, då kan du ganska lätt hitta info om var dessa plogade banor finns: gå in på resp. kommuns webbsajt och leta runt lite, så ska du se att du hittar sådan info. Eller håll koll på dagstidningarna.
 
Ett mycket gott alternativ till inomhusbanor och hallar.

Där håller jag med dig. Dom gånger jag åker på banor föredrar jag definitivt utomhusbanor. Testade Ruddalens rundbana under ett Göteborgsbesök en gång förra vintern, och den hade alldeles för mycket "sporthallskänsla" med svettlukt, ekon från andras skrik och hela baletten. Då är det betydligt trevligare att åka på Östermalms IP i Stockholm, en rundbana som ligger utomhus.

Men även om jag bland banor bara hade inomhusbanor att välja på skulle jag ändå pina mig igenom några sessioner där åtminstone i början av säsongen. Varför? Därför att man trots allt kommer i bättre form av att åka där, och det har man sedan glädje av när man ger sig ut på naturisarna, vare sig de är plogade eller oplogade.
 
Provade den plogade banan på Uspen igår, isen var inte rolig på den östra sidan!
Den västra och södra var anständig, blandat apelsin, jämn och några stråk med snö.
Det finns ett skidspår med fin spårning på sjön oxå!
Nån som kan berätta något om Stamsjöns bana?
/Peter
 
Is nära göteborg

Åk till glose och glöskär väster om Kungälv . Åkte där igår ca 30 cm is på de grunda områdena , se upp för sundet vid trälen ,där kan det bli strömt och tunn is , iskvaliteten är varierande och lite snöfält här och var men ta chansen när saltvattnet har frusit , det är ju inte så ofta det händer.
 

Bilagor

  • glose ryskär.pdf
    142.9 KB · Visningar: 458
Nybörjare

Jag har precis inhandlat ett par långfärdsskridskor, och vill prova om det är något för mig.

Det känns inte alls ok att vara tvungen att gå med i en klubb och behöva vänta 14 dagar innan jag kan åka. Med tanke på hur vintern kan vara i västsverige, och om det visar sig att jag inte har lust att fortsätta,

Vad jag önskar mig är att skridskoklubbar har nybörjardagar, där vi som vill veta om det kan vara något för oss får en chans att prova på, under kvalificerad ledning förstås. Det finns ingen anledning att vara dumdristig. Naturligtvis ska man betala en summa för nöjet, det säger sig själv.

Jag skulle vilja prova på söndag den 5/2. Finns det några kvalificerade i Parttille-Härryda-Lerum-Alingsås som kan tänka sig att förbarma sig över en noob?
 
Det kan såklart vara riskabelt att lägga ut information, för man vet inte hur den används. Men vad är alternativet? Att det inte finns någon info att tillgå, hur kan det på något sätt vara bra? Personligen tycker jag att det är bland det bästa man kan göra i Göteborg på vintrarna, att njuta av en skridskotur på en spegelblank is, om man har turen att hitta en sådan.
Om man som jag har ganska många intressen och relativt ont om tid och pengar att lägga på medlemskap i klubbar hit och dit. Då får man inte tag på någon information om isarna runt Göteborg..

Vore det inte helt fantastiskt om denna info vore fri så alla får ta del av vart man eventuellt kan åka, men framför allt vad man ska se upp med, vart isarna har varit öppna, svaga osv. I min åsikt är all information bra info, och definitivt bättre än att inte veta alls.

Jag kan även tillägga att jag hade en fantastisk dag på Nären i söndags, men det är 4 dagar sen och mycket kan hända på den tiden. När vi åkte var det 5-10cm tjock svart is, höll oss mest vid strandkanterna då vi såg en vak en bit ut. dessutom var det flera sjöar runtomkring som var helt eller delvis öppna.
 
Åkte på Kåsjön idag. Isen var det inga problem med förutom att det nu ligger ett tunt lager snö på den.
Vill till havet och undrar om någon har några tips eller insikt i hur det ser ut där nu? Björlanda Kile funderar jag över. Var bra där förra året, och åkte många gånger därifrån, både söderut och norrut. Fast det kanske är lite tidigt än?
 
Sjörna i Härsjöområdet verkade ha 20cm tjock is med nån cm snö i helgen - vi var där o borra runt i helgen.

Iaf Kullsjön - kan ju naturigtvis vara sämre med det i Härsjöarna som är större
 
Med i klubb

Hej,
En annan vinkling på att gå med i klubb är att om man vill åka på bra isar, även om det är få gånger per år så är en klubb oumbärlig. Du får israpporter via mejl ett par gånger per vecka och kan när som helst gå in på skridskonätet för att se senaste sjörapporter.

Jag tror delvis det kanske handlar om säkerhet, men framför allt lägger många ner ett oerhört stort idiellt jobb för att få detta att funka! På samma sätt kan man inte komma och träna med ett fotbollslag när det passar för det "är kul". Medlemskap i GLSK kostar 150 kr/år så det är inget oöverkomligt belopp för att stödja denna verksamhet.

På senare år är det inte heller någon "klubb för inbördes" utan det finns både nybörjarkurser och träffar för de som vill följa med men inte är så erfarna. Det brukar även vara provåkning på Ruddalen innan säsongen börjar med möjlighet att låna skridskor.

mvh
David

PS Alla sjöar i Härskogen är tjocka, möjligtvis med varning för St Härsjön. Lätt snö som oftast inte bromsar. Ryskärsfjorden utanför Vedhall är bra, men var försiktig då isen kan blåst sönder i varierande grad.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...