Överpronation och ytterskär

Hej!

Frågan har i viss mån tagits upp tidigare i diverse trådar, men där verkar problematiken snarare legat i ett mer allmänt balansproblem.

Mitt problem är jag har väldigt svårt för ytterskär på högerfoten, både att göra en isättning på ett ytterskär och att som övning ta fart på ett ben och svänga utåt. På vänsterfoten går det betydligt enklare. Orsaken till detta skulle jag tro är att jag har en kraftigare överpronation på höger fot. Står jag mid skridskon rakt fram resulterar detta i högerknät blir markant vinklat innåt. Vid gång med platta skor kompenseras detta genom att foten istället vinklas ganska kraftigt utåt.

Innerskär är inget problem på någon av fötterna, och min balans och vristsstyrka tror jag är någorlunda god på båda fötterna, jag har i alla fall inga problem att göra enbenta knäböj på en balansplatta.

Jag har testat att använda mina formgjutna inläggssulor (som löser problemet vid löpning) i kängorna, men det hjälpte inte nämnvärt mot pronationen på skridsko och tjockleken på sulan gjorde dessutom att jag på något vis tappade känslan av kontakt med skridskon.

Överpronation är ju relativt vanligt förekommande och bör rimligen ha varit ett problem för många skrinnare med ambition på god och vacker åkteknik. Någon som vet hur detta har lösts av de som har detta problem?

Jag antar att en variant hade kunnat vara att laborera med sidoinställning på skridskobindningen, men vad jag förstått är det ganska skralt med skridskor som har denna möjlighet efter att Skyllermarks åtminstone tillfälligt verkar ha lagt ner sin tillverkning. Jag har också sett någon variant med en kil mellan känga och bindningen, men detta är väl en lösning som enbart fungerar på fasthällsskridskor.
 
Tack

Tack för ditt svar Thure! Som entusiastisk nybörjare som nyligen läst genom de flesta historiska trådar måste jag säga att jag är oerhört imponerad och tacksam för ditt engagemang!!

Pikmakarns svarta är förstås ett alternativ. Jag var lite osäker på dessa då jag haft svårt att hitta omdömen från folk med erfarenhet av dem, och när jag frågat några "gamla rävar" jag stött på har jag uppfattat dem som lite skeptiska till kvaliten. Du råkar inte ha hört någonting om huruvida Skyllermarks kommer att tillverkas igen?

Ett annat alternativ jag funderat på är att gå till en seriös ortopedtekniker och kanske försöka göra en sula anpassad för användas just vid skridskoåkningen.

Priset för ett par sulor verkar vara ungefär samma som priset för att par skridskor från pikmakarn.. så frågan frågan är vad som har högst potential att lösa problemet :)
 
Nån skenlossning har jag hört om men det är troligen inte vanligare hos Pikmakarn än hos Lundhags. Skyllermarks håller sannolikt bättre.

Jag kan inte bedöma nyttan av skoinlägg.

Verkar osäkert med Skyllermarks ambitioner.

Thure
 
Överpronation är ju relativt vanligt förekommande och bör rimligen ha varit ett problem för många skrinnare med ambition på god och vacker åkteknik. Någon som vet hur detta har lösts av de som har detta problem?

Jag är plattfot och vänsterfot är värre än höger. Med en skatepjäxa får fötterna bra stöd och hamnar mitt över skenan. Har fixmonterad bindning och även om det eventuellt finns tendenser till inåtfall har jag inga problem med ytterskär. Det är betydligt lättare att hålla tryck i skären om skenorna har kortare radie.
Med lite mer attack i åkningen, dvs mer böj på knän och fokus på att trycka fram den nya glidfoten blir det enklare att stå bra på skridskorna.

Åk på rundbana utan ryggsäck och stavar så får du bästa möjliga förusättningar att känna skridskorna under fötterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
manlan Inner- och ytterskär? Långfärdskridsko 13
bennys Rätt bett i ytterskär Långfärdskridsko 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...