Wetsuit Skating: NI MÅSTE PROVA!!

Är nyss tillbaka från 2 timmar på Erstavikens is.. underbart hård fantastisk slät is.. längst ute vid Torskholmen på Älgö mötte jag öppet vatten. Isen var ca 2 cm tjock som tunnast. Skulle ALDRIG ge mig ut egentligen.. jag är den försiktiga typen.. ända tills jag kom på att åka med min vintervåtdräkt (är windsurfare). Vilket lifehack! jag provade att åka i i en vindbrunn.. haha hur kul som helst.. bara att kravla upp igen, och åka vidare. Jag kan ligga i vattnet i timmar i den dräkten.. VARFÖR är det ingen som åker så?? precis lagom varmt när jag åkte.. allt var perfekt :) Nu kommer jag att vara först ut på alla isar :)
 
Sällskap är alltid viktigt vid skridskoåkning på orekad naturis. Man kan slå sig vid plurr så att man inte kan ta sig upp själv.

Finns många exempel på detta.

Thure
 
Trodde att bara drysuit är tillräckligt varm, överraskande. I alla fall jag går vidare att åka torr utan någon plurr.
 
"Varför är det ingen som åker så?"

Svaret är nog ganska dystopiskt.

För de flesta som åkt så inte lever idag.

Jag tycker det låter farligt.
 
Långfärdsåkningen är rätt traditionsbunden. Kläderna är i första hand anpassade till en dag ovanpå isen. Säkerhetstänket inriktar sig på förebygga via iskunskap vaksamhet ispik israppotering mm, när man plurrar vilket är mer en fråga om när än om, så behövs flythjälp sällskap och räddningslinor.

Vindsurfing och forspaddling innebär mkt mer frekventa dopp och där är våtdräkt eller torrdräkt en del av konceptet. Skärgårdspaddling har tidigare inte bedrivits året runt men nu har en användning av torrdräkter växt fram hos en mindre grupp som paddlar i lite tuffare miljö.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...