Campa med barn. Hamock?

Hejsan.
Håller på att bygga upp en campingutrustning som är anpassad till mitt liv.

Eftersom det oftast är till fots jag tar mig eller med cykel behöver jag en kompakt lättvikts utrustning.

Mitt väl har då fallit på hamock.
Men nu har tanken och intresset från barnen blivit större, och då är frågan om två barn kan sova i en hamock tillsammans.

Vad tror ni?

Har ni sedan tips på bar kompakt utrustning för matlagning hade det varit toppen.
 
En dubbelhammock och en singelhammock med underquiltar o allt annat det innebär är väsentligt tyngre än tarp, exempelvis. Dock är det kul för barnen att ha med en hängmatta att leka i/med.
 
Som redan har påpekats så blir hängmatta generellt tyngre än att använda lätt tält eller tarp.

Jag tror inte det fungerar bra att sova två i en vanlig hängmatta, eftersom hängmattan funktionsmässigt bara har en punkt som är "längst ner". Bägge barnen kommer alltså att glida ner mot samma punkt.

Det märker vem som helst som försökt sova med t.ex. en packpåse eller nåt bredvid sig i hängmattan. Det fungerar inte. Alla grejer man har med sig i hängmattan måste hängas i nocklinan eller på nåt sätt fästas upp ute i ändarna, annars ligger man snart på grejerna.

Hur en dubbelhängmatta fungerar har jag ingen aning om, men det är väl inte så mycket hängmatta utan mer "plattform"?
 
Mio tänker bara att tre liggunderlag eller luftmadrasser tar mycket plats. Två hamockar borde ta mindre plats?
Viktmässigt borde det ändå bli lägre än ett tremannatält?

Hur hade du gjort?
 
Tarp, Inte tält.
Jag har ett tält Msr Carbon Reflex 2, som väger 1,4 kg. Inuti får det plats 2 st exped synmat ul 7 lw som en vuxen och två barn sover bekvämt på. Barnen skavfötters. Madrasserna väger ca 650 g st. Man kan använda remmar så de inte glider isär, även om dom precis får plats så tältet håller ihop dom rätt bra.
Tarp e ännu lättare. Använder 2 st 3x3 m i silnylon, 400 g st. Sammanlagda vikt på läger inkl spik o vandringsstavar ca 1,3 kg. Då får vi plats 5 pers. Myggnät ökar vikten med 600 g.
 
Tarp, Inte tält.
Jag har ett tält Msr Carbon Reflex 2, som väger 1,4 kg. Inuti får det plats 2 st exped synmat ul 7 lw som en vuxen och två barn sover bekvämt på. Barnen skavfötters. Madrasserna väger ca 650 g st. Man kan använda remmar så de inte glider isär, även om dom precis får plats så tältet håller ihop dom rätt bra.
Tarp e ännu lättare. Använder 2 st 3x3 m i silnylon, 400 g st. Sammanlagda vikt på läger inkl spik o vandringsstavar ca 1,3 kg. Då får vi plats 5 pers. Myggnät ökar vikten med 600 g.

Ni som sovit under tarp mycket, här är ett senario:
Jag och min son tältade, det regnade väldigt mycket, och ett par kompisar som också sov i tält fick till och med vatten in i tältet, då det regnade så mycket att det forsade fram vatten på marken. Om man hade sovit under tarp så hade man ju varit väldigt utsatt. Min tanke är att man även bör ha en vattentät bivysäck med sig om man använder tarp, vad tycker ni?
 
Det barmen kan göra är att ligga mot varandra i hammocken, inte bredvid varandra.
Köp en rymlig hammock, jag har bla en Ticket to the moon dubbel som är väl rymlig för två barn, dock med separat myggnät.
 
Som vanligt när man skall bo under tyg, tarp som tält, gäller alltid finn en markbit 2 dm högre än omgivningen, lite större än taket, röj den noggrant från sten, grenar etc. Slå läger där.

go tur
 
Två i en macca fungerar bara temporärt och knappast för sömn. Gravitationen gör att det blir slagsmål om botten.
Tänk om!

go tur
 
Ni som sovit under tarp mycket, här är ett senario:
Jag och min son tältade, det regnade väldigt mycket, och ett par kompisar som också sov i tält fick till och med vatten in i tältet, då det regnade så mycket att det forsade fram vatten på marken. Om man hade sovit under tarp så hade man ju varit väldigt utsatt. Min tanke är att man även bör ha en vattentät bivysäck med sig om man använder tarp, vad tycker ni?

Dina kompisar bör skaffa ett tält som är avsett för friluftsliv.
Ska du tarpa så se seobservers inlägg. Har även alltid med en liten trädgårdsspade att gräva en vallgrav med. Själv använder jag inte bivy då jag tycker att funktionen motverkar syftet eftersom kroppen avger ca 500 ml vatten per natt o jag vill inte att kondensen ska blöta ner sovsäcken.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...