Tälta i djup snö

Jag håller precis på att läsa "Vildmark" av Lars Fält och Ray Mears. I den boken står att man när man tältar i mer än ½ m. djup snö kan man göra snöunderlaget hårt genom att gräva ända ned till backen och blanda om snön. Därefter trampar man till snön med skidor eller snöskor och låter den frysa ihop. För egen del brukar jag trampa till snön, men det där med att blanda om snön med skyffel har jag inte hört förut.
Är det någon här som brukar göra på det sättet?
 
Jag gräver endast ner tältet om det blåser mycket, eller om jag tror att det kommer att göra det. Annars trampar jag bara runt med skidorna och låter det frysa till. Jag blandar aldrig om snön.
 
Trampa en tältgrop med skidorna.
Sätta på sig snöpåsar och grävvantar. Bygga lämur och köksnisch, ta en fika.
Sen tältresning. Gräva Förstugrop.
Blanda snön har jag aldrig själv gjort även om jag hört om dem som gör det.
Vid risk för storm har jag grävt ner tältet. Kanske är det det som fått mig att komma undan med böjda tältstänger, när det blåst sönder för andra.

go tur
 
Lars Fält förklarade det där för mig en gång. Det har att göra med att när snön faller så får man olika lager beroende på snökristallernas sammansättning vid olika snöfall. Genom att blanda om får man en starkare struktur, han jämförde med cement som blir stabilare när man blandar olika typer av krossmaterial i det för att få betong. Har man tid och ska vara på samma plats några dagar är det bäst att blanda. Men för en natt med ok vind så funkar det med att trampa...
 
Jämför med skidspår

Det är samma princip som man använder när man packar snön till skidspår. Genom att bearbeta snön så uppnår man i princip tre olika saker.

1. Man får ut luften ur snön mycket effektivare än när man packar den uppifrån med exempelvis skidor eller en snöskoter.

2. Man bryter sönder mer aggressiva snökristaller så att de inte krokar i varandra så hårt. Nysnö är ofta väldigt "taggig" och bildar en tät och stark yta alldeles på ytan när den packas.

3. Man blandar om den vassa ytsnön med rundare, mer omvandlade snökristaller längre ner. Precis det Karolina skriver om.

När man gör skidspår så gör man detta genom att dra en sladd bakom skotern som bearbetar och blandar om snön, eller så gör man det med pistmaskinens fräs. För en liten yta som ett tält fungerar en spade utmärkt.

Tältar man på fjället brukar man snabbt komma ner i lager där snön är så vindpackad att man inte behöver packa så mycket mer. Men i skogen är metoden väldigt användbar ibland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Alex00 Snö, Abisko - Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.