Göra upp eld i naturen, livrädd?

Att elda "mitt i skogen" är väl sällan jättebra. Att elda vid en sjö/tjärn/pöl/bäck/flod betydligt bättre. Då finns vattenmängden att släcka det mesta. Och för den delen, att diska efter grillmiddagen.
 
Västkusten är stora delar av året att jämföra med att elda på 10m djup då det regnar väldigt mycket här - just nu och iaf en 2 veckor frammåt kommer dock brandrisken att stegras....sällsynt faktiskt....

Just nu är ytvegetationen kanske lite eldfängd men om regnet uteblir en 10 dagar så är man uppe i Nivå 5E - högsta med tillägget Extrem

Men annars , vill ni leka skogsbrand så kom till västkusten var välutrustade med 50 kbm tankbilar med diesel för det kan vara blött här som sagt.
 
Tackar för alla svar och historier :)

Börjar med mitt vedkök i vinter, känns bäst. Gå ut i skogen och leta på vad som brinner bäst när det är vinter också. Och efter det när det är lite torrare och ej eldförbud håller jag mig till stenar vid större vattendrag med en liten brasa för att göra kaffe :)
 
Man kan ju elda i fast eldstäder som kommunerna ofta bygger vid fasta vindskydd. Då får du känslan i hur det är att elda, det är inte alltid så lätt som man tror att göra upp eld :).

/A

(men är det eldningsförbud så skall man naturligtvis inte göra det heller)
 
Just nu så ligger västkusten på c:a 4-5 efter lite regn
men eftersom växtligheten suger upp allt fort efter
dom kortvariga regnen så återgår det till att inte elda
med något som ger gnistor.

Om man inte har regn inom en vecka så är det
5 eller 5E igen i torr hällmarksterräng eller höglänt skog.
 
Eldningsförbud och gaskök

Tänkte precis skriva ett inlägg på samma tema, så fanns det redan en tråd. Nu råder totalt eldningsförbud, vilket innebär att man på Ransäterstämman i helgen inte ens får elda med gaskök. Gäller det allmänt? Hur lagar man då mat, eller är det hårdbrödmackor som gäller om man ska vandra i sommar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
pal2 Mysiga tältplatser längs vägen upp genom Sverige? Allmänt om friluftsliv 4
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
fowwe Rusta upp Kungsleden Allmänt om friluftsliv 98
filipagirl Självuppblåsande madrass, hur blåsa upp? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Ni som inte orkade ända upp på kebnekaise? Allmänt om friluftsliv 16
Nilsson.J Vilka svenska äventyrare ser du upp till? Allmänt om friluftsliv 49
PetNor När går solen upp och ned? Allmänt om friluftsliv 26
Musiktoken Vad ingår i "Totalförbud för öppen eld"? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
baffinguarapo eld? Allmänt om friluftsliv 41
fotografiskt Mat över öppen eld Allmänt om friluftsliv 23
Fågelskit Saker att göra i naturen Allmänt om friluftsliv 25
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
KimmyA En månad i naturen Allmänt om friluftsliv 18
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Göran_ Vart (norr om Sundsvall) njuter ni av naturen i slutet av Maj? Allmänt om friluftsliv 1
Tundraman Uppskatta o se naturen.. Allmänt om friluftsliv 13
FrejaM Naturen motverkar stress? Allmänt om friluftsliv 32
Polarnatt Naturen - medicin mot stress Allmänt om friluftsliv 15
David Kilström Blåband brännbara i naturen? Allmänt om friluftsliv 3
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Polarnatt Vår syn på naturen Allmänt om friluftsliv 6
Varktos Leva i naturen? Allmänt om friluftsliv 38
Moxer NRKs "Ut i naturen" mycket bättre än SVT Allmänt om friluftsliv 7
spaceromancer Gärna i naturen men inte utan modern kemi? Allmänt om friluftsliv 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...