Snöförhållanden Sarek

Den här vintern har det varit mycket snö och jag undrar om det är ngn här inne som har varit i Sarek sista veckan och kan säga ngt om förhållanden. det har varit väldigt löst tidigare i vinter, men nu har det också varit mycket vind.
 
Var inte i Sarek nyligen, men i Arjeplogsfjällen, inte så långt därifrån.
Det var väldigt mycket snö, väldigt lös. Mycket mödosamt att gå med turskidor i denna lössnö, varför jag höll mig till skoterlederna.
Lär nog se rätt så likadant ut i stora delar av Sarek, gissar jag.
 
Var inte i Sarek nyligen, men i Arjeplogsfjällen, inte så långt därifrån.
Det var väldigt mycket snö, väldigt lös. Mycket mödosamt att gå med turskidor i denna lössnö, varför jag höll mig till skoterlederna.
Lär nog se rätt så likadant ut i stora delar av Sarek, gissar jag.

Jaha, jag var där v9 och 10. Jag åkte istort sett bara på hård skare, endast lösnö i skogen. Det fanns knappt ställen att gräva bivack på. Många vattendrag var renblåsta och endast is.
 
Var inte i Sarek nyligen, men i Arjeplogsfjällen, inte så långt därifrån.
Det var väldigt mycket snö, väldigt lös. Mycket mödosamt att gå med turskidor i denna lössnö, varför jag höll mig till skoterlederna.
Lär nog se rätt så likadant ut i stora delar av Sarek, gissar jag.

Tack för det - jag bor lite längre söderut i Norge och samma här - har planerat tur från helgen, men vill ju inte försvinna i snön :)
 
Jaha, jag var där v9 och 10. Jag åkte istort sett bara på hård skare, endast lösnö i skogen. Det fanns knappt ställen att gräva bivack på. Många vattendrag var renblåsta och endast is.

Var gick du? Hos oss (lite söderut på norka sidan) har vi antigen mycket snö och bottenlöst eller väldigt isigt där vinden har tagit. Men också fundersam på förhållanden nu med sista snön och vinden...
 
Jag skidade den röda linjen på kartan.T-korset i mitten är Skarja. Jag började turen från Suorvadammen men fick avbryta och gå ner med allt då pjäxan gick sönder. Därefter for jag till Saltoluokta och hyrde nya grejor och skidade sedan därifrån. Men som sagt var det väldigt renblåst. På sina ställen mycket hård skare. Iblaand väldigt svårt att åka på skrå. Djupaste lössnön på självaste kalfjället var bara ett par cm. De sa på Ritsems fjällstation att det inte hade snöat just något sedan December. Svårt att bygga bivack.
 

Bilagor

  • Utsidan Sarek.jpg
    Utsidan Sarek.jpg
    34.4 KB · Visningar: 415
Kanske nysnö.....

Hejsan,

Har inte varit där, men är dock "lite" av en kolla-in-vädret - nörd. Vintern har varit väldigt märklig uppe i nordligaste Lapplandsfjällen. I princip alla nederbördsområden har dragit in över Jämtland/Västerbottenfjällen och sen fortsatt mot nordost. Det har fallit massor av i t.ex Jokkmokk, men betydligt mindre inne i fjällen.

Och dessutom har det varit kallt sen runt jul vilket precis som vandrafjäll skriver alltid medför att snön tenderar att blåsa bort från kalfjället.

Vill man kolla in statistik från "närområdet" går det att kolla in datan från Ritsems mätstation, klicka bara på: https://www.smhi.se/vadret/vadret-i...b=vader,param=t,stationid=177930,type=weather

Välj sen att kolla på fliken nederbörd (dygn). Där kan man se att det i princip inte fallit någon snö alls mellan 10:e januari till 17:e mars. Men de senaste två dygnen har det kommit ungefär en dm nysnö (nära 3 dm uppe i riksgränsen, så det är stora lokala variationer) och ytterligare ett rejält lågtryck är på väg in.

En annan bra källa till information är Norska snödjupskartan http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow

Klickar man på först Snöoch sen Nysnöbyde kan man se att det verkar kommit en 25-50 cm nysnö i centrala Sarek.

Så just nu hade jag räknat med att det kan ligga en del nysnö. I alla fall nere i typ Rapadalen och liknande. Uppe på kalfjället beror det ju till stor del på hur mycket det blåst och i vilken riktning :)

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.