Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag hoppas jägare idkar någon form av självsanering om de finner olämliga jaktkollegor, genom att se till att de som skjuter osäkert fråntas vapenlicens.

Jag vet inte hur många skott som avlossas i svenska försvasmakten varje år men det finns drygt 50000 anställda (inkl hemvärnsavtal) så det borde enligt min gissning vara minst hundratusentals om inte miljoner och i variendade kalibrar och det är ytterst sällan jag läser om skottskadade soldater/officerare under övning. Jägare borde också kunna skjuta säkert.

Men efter denna tråden blir jag nog än mer försiktig att ge mig ut i jakttider, då jag läser hur somliga verkar resonera.

/Patrik, som väl unnar jägare sin jakt men både bössan och omdömet måste med till skogs

PS Någon som kan länka till lagtexten om förbudet mot att avsiktligt störa jakt? DS

jag tänkte inte diskutera så mycket mer om det här för det känns både off topic och sedan är vi inte oense känns det som.
men anta aldrig att det bara är ansvarsfulla och lämpliga personer som är ute i skogen och jagar, därför får man själv bedöma om det är lämpligt att vara ute.
 
Personligen har jag full insikt i och förståelse för allemansrätten och de skyldigheter den innebär. Men med det sagt kan jag konstatera att det finns mycket okunskap både hos jägare och andra friluftsmänniskor. Exempelvis tar många markägare sig "rätten" att märka upp sin mark som privat och/eller så hindrar man människor tillträde genom att blockera stigar och tillträdesvägar.

Flertalet jägare jag mött under mina vandringar i mellansverige har påpekat tydligt att det är "deras" jaktmark, och ingen annan enligt deras uppfattning får uppehålla sig där. Den allmänna okunskapen kring skyldigheterna och rättigheterna kring allemansrätten spär på missförstånden och tolkningarna.

Själv tror jag inte att allemansrätten är hotad i någon större utsträckning, betänk bara problematiken som Sveriges kommuner kommer få i sådant fall när det gäller allmän platsmark.

Instämmer, okunskapen finns överallt. Jag tror dock att allt kommer att eskalera, sen kommer man/vi vara tvungna att ändra allemansrätten. Det kanske, tyvärr, inte blir så svårt då svensken blir mindre friluftsmänniska för vart år som går.
 
Om en svampplockare blir våda skjuten av en jägare. Då får han svårt att klara sej från det.
( För några år sen var det en som dog av en rikoschett från en älg, där klarade sej jägaren från åtal men det gick till domstol).

Om någon går/smyger omkring i skogen i cammokläder och blir skjuten av jägare under jakt då har jag svårt att tro att han blir fälld för det.

Den älgjägare som förra året sköt en camouflageklädd person på angränsande jaktmark dömdes till villkorlig dom och 100 timmars samhällstjänst

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2634913-villkorligt-for-vadaskott-vid-jakt
 
Flertalet inlägg här och i andra allemansrättstrådar blottar avsevärda brister i begreppet hänsyn. Fortsätter den utvecklingen kommer givetvis hela begreppet allemansrätt i gungning och kommer att ifrågasättas.
Men det förefaller ju vara ett aktivt val av de som hävdar sin rätt att störa och förstöra. Givetvis finns ingen dylik rätt.
Trist men en funktion av avvecklingen.
 
I höstas vandrade jag i Sörmlands län och stötte då på en jägare som hade gått vilse. Han hade varken karta, kompass eller GPS på sig. Han visade på min karta var det var tänkt att han skulle stå på pass. Det var 3 km därifrån - inne i Stockholms län! Han hade uppenbarligen ingen kommunikationsutrustning på sig heller för att kontakta övriga i jaktlaget. Inte helt lämplig som jägare kanske.
 
Flertalet inlägg här och i andra allemansrättstrådar blottar avsevärda brister i begreppet hänsyn. Fortsätter den utvecklingen kommer givetvis hela begreppet allemansrätt i gungning och kommer att ifrågasättas.
Men det förefaller ju vara ett aktivt val av de som hävdar sin rätt att störa och förstöra. Givetvis finns ingen dylik rätt.
Trist men en funktion av avvecklingen.

Beror ju på om du bara menar jägare här, isåfall är det inte riktigt rätt, som sysns i tråden så vill ju de flesta jägare (och deras intresseorganisationer) inte ha någon allemansrätt, så det kvittar hur mkt respekt och hänsyn man visar dom, dom kmr endå inte vilja ha någon allemansrätt då de brukar vara stora markägare och sådana ogillar allemansrätten av naturlgia skäl, (överklass)människan är egoist och ingen vill att andra använder något man investerat i osv.. Jägare är inget hot mot allemansrätten - isåfall hade den varit avskaffad för länge sedan.
 
Nej Blomknopp de icke hänsyns åsikter jag läst kommer mera från vanliga vandrare och ifrågasättare, några har nog skrivit i provokationens namn men tendensen finns även i den här tråden att störa jakt och markägare. En riktigt tråkig attityd.
go tur
 
Senast ändrad:
De som tar sig friheter som inte finns brukar göra skit för många. Det må gälla tjuvnad, bosättning, olaga jakt etc, det brukar komma en reaktion på varje aktion.
I andra läder finns ingen allemansrätt, det som är unikt bör man vårda. Flera vill ha större rättigheter, då har det hänt förr i historien att samtliga förlorat än mer.
En tråkig utveckling.
 
Off-topic!

Ingen som inser att man kommit ifrån trådskaparens ämne? För er som glömt, det handlar om skyltning inte allemansrätten generellt.
 
det är knappast olagligt att störa jakt - om du inte gör det på uppenbart brottsligt vis, tex springer runt naken framför jägarna - då begår du ev. ofredande, osv... Men att störa jakt är i sig inget brott. Du får tälta framför jakttornen så dom itne kan användas. Gör det också är mitt tips. Brukar stå på fina platser med fin utsikt. Jättebra!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.