Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?)

Nescafe Espresso Intensivo är den minst dåliga jag stött på. Dock dricker jag den inte som espresso utan 3-4dl och starkt.

Går åt 4-5 plastteskedar för en kopp. En burk räcker runt veckan för mig med 3 koppar om dagen.
 
Millicano har lite inblandat finmalet vanligt kaffe i det frystorkade, precis som Starbucks, det tycker jag är det bästa frystorkade...
 
Tack för alla svaren!

I slutändan blev det, i stundens ingivelse 5 minuter innan jag skulle iväg, beslut om att ändå göra kokkaffe under vandringen... Hon jag skulle ut med blev mycket glad - kaffeälskare av rang - och själv tyckte jag att det faktiskt skulle bli ganska trevligt. Och det blev det väl, lite iallafall. Mycket lite.

Jag kommer inte att göra om det. Vilket j-a bök. Det var fasen inte värt det. Iofs har jag ännu inte varit ute en vecka med bara pulverkaffe, så jag ska inte svära på att det absolut och oomkullrunkeligt blir så under all framtid, men jag är ganska så säker: framtida fjällvandringar blir med pulverkaffe. Definitivt inget kokkaffe!

Jag har faktiskt tidigare under många år enbart använt kokkaffe ute, men då har det rört sig om vinterturer med hundspann, där man bara slänger ner precis vad man vill i släden (förutom kaffe några flaskor vin och en gräddtårta kanske) och tänker inte mer på det. Måste man bära alla grejerna själv - kaffe, kök, kokutrustning och bränsle - blir det en annan sak upptäckte jag. Det var ju det jag misstänkte från början, men jag föll till föga och tänkte att det nog ändå skulle bli himla gott med riktigt kaffe. Och visst, det var gott, men som sagt långt ifrån värt det. Sällskapet tyckte för övrigt samma efter några dagar.

Ska pröva det där Intensivo, tror det var det en hade med på jobbet och som luktade riktigt gott.
 
pulverkaffe la jag av med pga smaken. nu kör jag vanligt brygg eller kokkaffe som jag brygger/drar i ett litet långtidsflter för thé. blir SÅ mycket godare.

www.icahemma.se/langtidsfilter-for-te-ica-cook--eat-p-11862.aspx

Tänkte uppdatera tråden och konstatera att det är det här som gäller efter att ha prövat en massa olika varianter - långtidsfilter och så brygga direkt i koppen. Det absolut bästa och godaste - riktigt kaffe, minimal vikt och busenkelt. För enkelhets skull bör man ha en så pass stor kopp att man klarar sig med en, och inte behöver brygga påtår. Är vi två har jag på senare tid kostat på mig att packa varsitt filter så vi får börja dricka samtidigt och slipper vänta på den andra.... :)
 
Jag vet inte om jag är den enda som tycker att det fungerar lika bra att bara koka upp vatten och lägga vanligt kokkaffe i koppen och hälla på vatten.
Självklart måste men vänta ett tag och låta det sjunka, samt vara beredd på att få lite sump i munnen när man dricker upp det sista.
Mycket godare än snabbkaffe och enklare än att ha med kaffepanna.
Viktmässigt är det nog lite tyngre än snabbkaffe.

Det är mer eller mindre precis vad denna metod beskriver.
The Ultimate French Press Technique by James Hoffmann
 
Jag är inte så förtjust i snabbkaffe. Brukar ha med mig kokkaffe. Men någon gång behövde jag verkligen ha så lite víkt i ryggsäcken som bara gick (pga av skada), då blev det snabbkaffe. Snabbkaffet jag hade med mig var inte så gott. I en stuga blev jag bjuden på en kopp av märket Garant, mörkrostat. Det var gott! Så blir jag "tvungen" att framöver ta med mig snabbkaffe blir det nog Garant Snabbkaffe mörkrost.
 
Men köp burken och gör en provkopp med så mycket kaffe du vill ha och mät/väg hur mycket du använder. Sen mäter/väger du resten i påsen och räknar ut hur många portioner det är. Räcker den inte så går du och köper en påse till.:)
 
Upptäckte vid en fjällvandring att snabbkaffe blir bäst om man kokar det. Bjöd lappar på snabbkaffe och dom trodde att jag hade bryggkaffe. Tag snabbkaffet i en kastrull eller kaffepanna med kallt vatten. Låt det koka upp och Du har ett utomordentligt bra kaffe att dricka.
 
Snabbkaffe är odrickbart. Jag kör Gevalias cappuccino i portionsförpackning på mina vandringar. Även om man inte dricker kaffe med mjölk och socker i vanliga fall, kan man resonera så här: snabbkaffe är inte drickbart och inte kaffe, så tänk bort vanligt kaffe.
 
"Jag vet inte om jag är den enda som tycker att det fungerar lika bra att bara koka upp vatten och lägga vanligt kokkaffe i koppen och hälla på vatten.
Självklart måste men vänta ett tag och låta det sjunka, samt vara beredd på att få lite sump i munnen när man dricker upp det sista."

Jag brukar göra en kopp kokkaffe i koppen på morgonen och sen klarar jag mig med snabbkaffe resten av dagen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...