Vakumförpacka

OBH:s mellan och dyraste är riktigt bra båda två. Huvudskillnaden är att du kan ladda den dyraste med en pås-rulle och sedan skära av med en inbyggd kniv.
 
Jag ska också skaffa en vaccumpack, men hur är det med dessa litrar den pumpar per minut.
Gör det stor skillnad på 10 o 15 liter / min?
Eller vad ska man titta på när man ska köpa en?
Brukar ha ca 30 kg att packa.
 
Ska man packa 30 kg i stöten ska man nog satsa på så stor pump som möjligt.

Hade jag köpt en idag hade det blivit OBH:s dyraste. Väldigt smidigt att bara dra ut så lång påse som man behöver.
 
Har en OBH köpt på ClasseO

Kan inte svara på hur den är jämfört med andra på marknaden. Men jag är mycket nöjd. Jag packar inte så mycket mat med den, mest kläder och annat jag vill ha torrt. Jag kör långturer med kanot.

Bröd packar jag genom att frysa in lagom många skivor (i någon mindre plastpåse) grovt färdigskivat bröd, sen vaccar jag och lägger tillbaks i frysen. Plockar ut inför avfärd.

Reservtoarullen är naturligtvis vaccad. Snusdosor är vaccade individuellt. Tändstickor likaså.

Man kan alltid se om en vaccad påse är läck. Det händer att de får en pyspunka efter omild hantering.

mvh thomas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...