Bra mat när man ska vandra i Australien?

Ja nu är planeringen i full gång och i början på nästa år drar jag iväg igen!

Sist jag var där och vandrade i 30 dagar så levde jag på pasta, ris, böner, havregryn, nötter och köttfärs på burk.Vet inte om det berodde på maten men jag var ständigt trött trots att jag sov 12h/natt!

Alla tips mottages tacksamt!
 
Finns ju massa bra käk

Frukost Havregryn och tubsylt
Huvudmåltid 1 Knorr Spagetteria med lite extra matolja
Huvudmåltid 2 Potatismospulver/rotmospulver,matolja,svartpeppar salt och gjord på Nidotorrmjölk
Eventuellt lite korvbitara ala salami till
Kvällsmål Nudlar 1 eller 2 paket

Sen lite mellanmål , nötter/chips eller kex.

I vissa vattenladdningar kan du ha i dextrosol

Har massiv vattenförbrukning på 5-7Liter per dygn skall extrasalta maten , Seltin är bra för mineralbalansen.
 
Ja nu är planeringen i full gång och i början på nästa år drar jag iväg igen!

Sist jag var där och vandrade i 30 dagar så levde jag på pasta, ris, böner, havregryn, nötter och köttfärs på burk.Vet inte om det berodde på maten men jag var ständigt trött trots att jag sov 12h/natt!

Alla tips mottages tacksamt!

Testa att dra ner sömnen till åtminstone 8 timmar så kommer du märka skillnad. maten har jag ingen inverkan på, det är bra baser i både protein och kolhydrater.
när du säger köttfärs på burk, syftar du på köttfärssås då?
 
Trötthet kan bero på flera saker men din diet du brukade innehöll inte direkt C och D vitaminer, Torkad frukt är ett sätt att få i sig, i MÖ tar man skin och torkad frukt till nötterna. Pröva det och din kost blir mindre torftig. Själv har jag både sylt och honung med. Ost är bra oxså.
go tur
 
Det är inte så enkelt att du hade saltbrist??
Du kan salta ganska mycket mer på längre rundor i värme.

Käka 1kilo skivade tomater med en hal matsked salt.som strössel..blir du piggare ganska fort så är det saltbrist.
 
Ser att du äter långsamma kolhydrater och de håller blodsockret på en jämn nivå. (Snabba kolhydrater påverkar nämligen blodsocker nivån negativt i och med att den stiger hastigt, för att sedan gå rakt ner i botten. När blodsockernivån är låg blir man hängig, trött och hungrig)

Mitt tips är att äta mera av rotfrukter, grovt bröd, frukt, grönsaker, nötter och baljväxter i dieten.

Sen tror jag du dricker för lite... hur mycket dricker du per dag? Och äter du på regelbundna tider och hur ofta?

Och glöm inte det viktiga proteinet och de nyttiga fettet.

Mvh troswe
 
Finns ju massa bra käk

Frukost Havregryn och tubsylt
Huvudmåltid 1 Knorr Spagetteria med lite extra matolja
Huvudmåltid 2 Potatismospulver/rotmospulver,matolja,svartpeppar salt och gjord på Nidotorrmjölk
Eventuellt lite korvbitara ala salami till
Kvällsmål Nudlar 1 eller 2 paket

Sen lite mellanmål , nötter/chips eller kex.

I vissa vattenladdningar kan du ha i dextrosol

Har massiv vattenförbrukning på 5-7Liter per dygn skall extrasalta maten , Seltin är bra för mineralbalansen.

När jag är där så är det "vinter" blir max 25 grader varmt så det går inte åt mer vatten än en sommar här i Sverige. Hade jag åkt dit på sommaren så hade jag aldrig kunnat vandra...blir över 50 grader. Tack för dina tips!

Testa att dra ner sömnen till åtminstone 8 timmar så kommer du märka skillnad. maten har jag ingen inverkan på, det är bra baser i både protein och kolhydrater.
när du säger köttfärs på burk, syftar du på köttfärssås då?

Blev lite fel där...naturligtvis ska det stå köttfärssås! :) Att det blev 12h sömn beror helt enkelt på att solen går ner 17:00 och upp 07:00.

Trötthet kan bero på flera saker men din diet du brukade innehöll inte direkt C och D vitaminer, Torkad frukt är ett sätt att få i sig, i MÖ tar man skin och torkad frukt till nötterna. Pröva det och din kost blir mindre torftig. Själv har jag både sylt och honung med. Ost är bra oxså.
go tur

Blir svårt att få osten och skinkan att stå sig i värmen? Sylt och honung, bra tips!

Det är inte så enkelt att du hade saltbrist??
Du kan salta ganska mycket mer på längre rundor i värme.

Kan ha varit saltbrist! Tack för tipset tänkte aldrig på det.


Ser att du äter långsamma kolhydrater och de håller blodsockret på en jämn nivå. (Snabba kolhydrater påverkar nämligen blodsocker nivån negativt i och med att den stiger hastigt, för att sedan gå rakt ner i botten. När blodsockernivån är låg blir man hängig, trött och hungrig)

Mitt tips är att äta mera av rotfrukter, grovt bröd, frukt, grönsaker, nötter och baljväxter i dieten.

Sen tror jag du dricker för lite... hur mycket dricker du per dag? Och äter du på regelbundna tider och hur ofta?

Och glöm inte det viktiga proteinet och de nyttiga fettet.

Mvh troswe

Äter frukost runt 08:00, rejäl middag 12:00 (alldeles för mycket mat här egentligen men det är bara för att det blir mörkt så snabbt och dra igång nåt större kok på kvällen blir jobbigt när man ser så dåligt), nötter runt 15:00 och sen vid 17:00 så blev det havregryn med nötter.

Vet inte hur mycket jag drack men jag kände aldrig av att jag hade vätskebrist.
 
Du äter för mycket mat för tidigt på dagen (kl12) ät en bra balanserad lunch istället vid den tiden och ät en rejäl middag runt kl 15~17 istället! Och ett lätt kvällsmål 1~2h innan du lägger dig... du kommer vara pigg som en mört på morgonen, tar visserligen ett par dagar att kroppen ska vänja sig vid denna nya mat omställningen, om du kört länge med den du beskrivit.

Allt tyder på att du har lågt blodsocker... dvs att du är trött! Så prova att ändra dina mat tider, lovar att du kommer bli piggare... och lycka till!

P.S. finns pannlampa att använda om kvällen och du får båda händerna fria...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Du äter för mycket mat för tidigt på dagen (kl12) ät en bra balanserad lunch istället vid den tiden och ät en rejäl middag runt kl 15~17 istället! Och ett lätt kvällsmål 1~2h innan du lägger dig... du kommer vara pigg som en mört på morgonen, tar visserligen ett par dagar att kroppen ska vänja sig vid denna nya mat omställningen, om du kört länge med den du beskrivit.

Allt tyder på att du har lågt blodsocker... dvs att du är trött! Så prova att ändra dina mat tider, lovar att du kommer bli piggare... och lycka till!

P.S. finns pannlampa att använda om kvällen och du får båda händerna fria...

Mvh troswe



Jag har pannlampa...får nog sluta va så lat på kvällen...men man vill inte trampa på en mysig orm. :)

Tack för tipset!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.