Kräftskiva

Hur ser det ut på kräftfronten i år? :) Har ni några favoritrecept till kräftskivan? Vad dricker ni till? :) Många frågor! Imorgon så ska jag på min första kräftskiva för i år, längtar!
 
kräftskiva

kräfter, gärna havskräftor.
surstömming är inget vidare. vissa saker går inte å äta vad folk än säger.
finns ju dom inte tycker varken sushi eller gravad/rökt fisk. så varför truga på?
 
Testade kräfter från Lidl för ca 90:- kilot respektive färska svenska kräftor från Smålandskräftan för 558:- kilot.
Smålandskräftan förlorade stort, något jag aldrig trodde skulle ske.

Frågan om vad man dricker till? I min värld blir det öl och en klar till. Västerbottensosten på det sprödvärmda brödet därtill. Däremot är den berömda pajen inget viktigt för mig, den förtar det huvudsakliga nämligen sörplandet och smaskandet på själva kräftan.

Sedan angående surströmming, självklart en av höstens njutningar. Och det skall vara Oscars med jämn och fin kvalité. Den som rynkar på näsan åt detta har givetvis sin rätt att göra det men vi som lärt oss uppskatta "surisarna" gillar även doften. Till surisarna kan jag tom dricka mjölk, något som inte var ovanligt för det riktigt gamla gardet. En klar till behåller jag dock.

Skål!
 
Är ingen stor kräftfantast, men havskräftor går ner. Som vinnörd dricker jag gärna vin; torr Riesling från Alsace eller Rheingau med hög syra. Möjligen Sauvignon Blanc från Sancerre eller Pouilly Fumé. Läckö Slottsaquavit är en trevlig dillkryddad akvavit som passar bra. Eller Brännmästarens från Snälleröds. Öl passar ju bra också; gärna en lager med citrusgrape-iga toner.

Äter gärna surströmming också, men då blir det öl.
 
Har bara en undran om "kräftskiva" verkligen passar under Friluftsmat!? En bättre tråd är väl i Fritt Forum... eller?

Vi kanske kan köra midsommarmaten & julmaten etc här oxå... :)

Mvh troswe
 
Med all respekt för havskräftor, de är goda, men att jämföra dem med sötvattenskräftor är ju som att jämföra tacos med sushi, båda goda men inte lika någonstans.

Vi hade kräftskiva i torsdags, efter makens tradition att börja med paj, eller omelett brukade de ha. I min familj började vi alltid med kronärtskockor (vilket även funkar som vegetariskt alternativ till kräftor eftersom det är litet samma pillgöra att äta). Sen kräftorna med hattar och månlykta, snaps i pyttesmå glas så man kan sjunga många snapsvisor, knäckebröd och kryddost.

Nu säger jag hur VI gör, inte hur det skall vara, för då blir det samma osämja som när man diskuterar om julbordet skall ätas före eller efter Kalle. :)

Trevlig kräftskiva!
 
Har bara en undran om "kräftskiva" verkligen passar under Friluftsmat!? En bättre tråd är väl i Fritt Forum... eller?

Vi kanske kan köra midsommarmaten & julmaten etc här oxå... :)

Mvh troswe

Absolut, kräftor och midsommarmat brukar väl ätas ute i den fria trädgården, och förrförra julafton åt vi termosgulaschsoppa och mackor på fjället.
 
Jag har en kollega på jobbet som ALDRIG missar att ha årets surströmmingspremiär
solo ute i skärgården utanför Gräsö under en helgpaddling i sin havskajak.
Burken tål transporten utmärkt, kylväska behövs inte
- och färskpotatisen kokas i "havs"vattnet direkt på plats... Tror det var på Vidbuskskär ifjol.

Så årets mathögtider KAN mycket väl platsa bland Friluftsmaten...
 
Ja fan och kräftor kan ni också köra på en övernattningsrunda om ni får fiska dom på plats men dom bör sumpas lite innan så dom skiter av sig så en förtrupp med kräftmjärdar nån dag innan så är det friluftsmat det också.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.