Göra Pemmikan

Hej

Ska ut på vandring och tänkte försöka göra en laddning Pemmikan.
Har läst på lite men vill gärna ha råd från er som har egen erfarenhet.

Min målsättning är att mitt Pemmikan ska bli så gott som möjligt och om det blir lite dyrare är det helt ok.
Blir det bättre smak med typ ryggbiff eller kan man lika gärna ta fransyska eller liknande?
Vilket typ av fett blir godast? Ett paket ister verkar enklast men bör man köpa nåt från charken istället? Jag vill gärna att Pemmikanet blir åt det mjukare hållet.

Kryddningen då?
Det talas ju om bär vilket låter äckligt i mina öron.
Jag tänker mig salt, peppar, chilli och olika örter, typ timjan. Har någon tips kring detta?

Slutligen undrar jag över dosering.
Hur mycket fett bör jag blanda i? Finns det någon gyllene regel?

Tacksam för all hjälp!
 
Fan vad gott det låter, man blir riktigt sugen på hundpemmican.

Kanske man får en blank och fin päls också efter nåt kilo
 
Jag undrar när man skall göra pemmikan, det torkade köttet skall pulvriseras. Är det köttkvarn som är lämpligast då? Jag har sett på YouTube folk som använder matberedare, men när jag försökte det sabbade jag maskinen.
 
En av mina obsevatörskompisar hade varit överlevnadslärare på sin flygflotilj. I mitten på 50-talet skulle den långa arktiska överlevnadskursen leva på pemican.
Kursen var på 3 veckor men många av deltagarna fick sjukevakueras före kursslut då de blivit uttorkade. Det slutade med att ca 1/3 av de som deltagit fick 4 veckors flygförbud.

Pemican avfördes från överlevnadssatserna.
Så alla kanske inte har plåtmage nog för att leva på det. Jag har prövat och väljer helst något annat.
go tur
 
Jag gjorde ett test en gång och det räckte bra så, tyckte det smakade riktigt illa så hundarna fick det.
Inte ens ett "fältmässigt" försök på hemmaplan blev det då jag inser att det finns betydligt godare saker att livnära sig på. Det var för mycket jobb och tog för lång tid, så det var inget för mej och hundmat finns färdigt på påse...
http://meraute.bloggo.nu/30-grader-kallt-och-jattehungrig-da-kanske/

Vad använde du för att mala det torkade köttet?
 
Jag har gjort 2 satser nu och det gick riktigt bra.
Torkade 1,5 kg fransyska på 50 grader vilket tog ca 18 h.
Pulvriserade det med en stavmixer utan problem. Färdig nöttalg finns numera på Hemköp så jag blandade 250 g smält talg med lika mycket köttpulver.
Blandade i salt, grönpeppar, svartpeppar, timjan och salvia.
Denna sats blev perfekt i konsistensen och smakade rätt gott faktiskt.

Den andra satsen kryddade jag med lökpulver, torkad ingefära och cayennepeppar.
Väldigt god smak men tyvärr hade jag i för mkt fett så den gav ett lätt illamående.

Tanken är att äta pemmekan kombinerat men en portion frystorkad per dag.

Det var väldigt roligt att tillverka och resultatet överraskade positivt... Pemmikan kommer jag definitivt fortsätta experimentera med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Pemmikan anno 1845 Friluftsmat 1
peter1959 Pemmikan Friluftsmat 11
skinny Pemmikan Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...