Ta med förkokt potatis ?

Ska ut på 1veckas paddeltur och skulle vilja ta med lite potatis i matsäcken.
Att koka potatisen från scratch tar ju tid och för mycket gas.

Min tänke var att förkoka potatisen och sen vacca potatisen. (Det är väl så livsmedelsindustrin gör med sin potatis)

Tänkte kolla om det är någon som har haft med sig potatis ut på turer och hur ni gjort.
 
Jag tror att de vakuumförpackar först och sen kokar i påsen (så innehållet är sterilt). Fast de "kokar" nog inte (d.v.s. över 100 grader) för då skulle det bildas ånga i påsen. De lagar nog potatisen på lägre temperatur.

Men annars kokar ju potatis fortare om man t.ex. tärnar den eller skivar den tunt.
 
Kokt potatis är en kylvara, precis som t ex kokt ris. Sporbildande bakterier som t ex Bacillus cereus och Clostridium perfringens överlever kokningen och kan sedan växa
 
Potatisens hållbarhet är bäst/längst när den inte är tillagad. Följ Nermanders tips och dela potatisen i mindre delar innan du kokar den. Vill man sedan spara bränsle ytterligare kan man koka potatisen halvfärdig och sedan låta den bli klar av eftervärmen i någon form av "grytmysare" Nu vet jag inte vart du ska paddla men har du möjlighet att göra upp en mindre eld så är potatiskoket en enkel sak. Det behövs inte mycket ved för en sådan eld. Pinnar och kvistar som finns i närområdet brukar räcka för att koka upp vattnet och sedan hålla potatiskastrullen sjudande en ca:15-20 min tills potatisen är klar.
 
Tack för tips o råd

Blir paddling i norra Norge, Helgelandskusten och maten blir nog bara på gas/spritkök.
Tar med färsk och tärnar den fint och färdig kokar den i grytan sen. Vill inte få ngn bakteriehärd med på resan😉
Hinner inte tyvärr inte torka ngn mat, men det ska bli vinterprojek. Skönt att börja våren m fyllt skafferi 😊. Färdigkokt potatis finns bara i glasburk och det vill jag inte ta med på långtur där jag inte vet om vi paddlar för bi ngn by där det finns ställen att kasta skräpet.
 
Kokt potatis är en kylvara, precis som t ex kokt ris. Sporbildande bakterier som t ex Bacillus cereus och Clostridium perfringens överlever kokningen och kan sedan växa
Ja sporterna tål kokning, men bakterierna och eventuella toxiner som bildas klarar inte av kokning.

Kokar man potatisen ordentligt innan man äter den är det lugnt.
Man kan ju även salta ner potatisen vid ompaketering, för att få en konserverade effekt.

Frågan är bara om det är värt besväret. Man kan som sagt finfördela potatisen innan kokning och låta den stå med grytmysare + eventuellt extra uppkok.
 
Ja sporterna tål kokning, men bakterierna och eventuella toxiner som bildas klarar inte av kokning.

Kokar man potatisen ordentligt innan man äter den är det lugnt.
Man kan ju även salta ner potatisen vid ompaketering, för att få en konserverade effekt.

Frågan är bara om det är värt besväret. Man kan som sagt finfördela potatisen innan kokning och låta den stå med grytmysare + eventuellt extra uppkok.

Bacillus cereus producerar flera toxiner, varav cytotoxinet cereulide är värmestabilt och tål kokning, det tål t o m sterilisering 121C ⁄ 15 min.

doi:10.1111/j.1472-765X.2008.02350.x
 
Nu paddlar jag inte, gissar att man får ner mer där än i en ryggsäck. När jag är ute så har jag pulvermos väger inte mycket och med lite kryddor är det helt ok. Mitt största problem är att hitta småpåsar pulvermos typ för 2 pers, dvs om man inte önskar förpacka om det själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5
Potatis/ tomater Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...