Om bilismens framtid

Vill dela med mig av en artikel som finns i månadens Arkitekten (Facktidningen för arkitekter mfl.)
Skriven av Alexander Ståhle. Håller inte alltid med vad karln har att säga i andra sammanhang, men i denna artikel har han en poäng, och en del goda nyheter om trender inom stadsplanering.
Den berör några diskussioner som pågått i miljöforumet här på utsidan.se bl.a. om samhällens täthet osv.

https://www.arkitekt.se/bilstadens-dod/

(Ja och syftet är såklart att vi kan diskutera texten om vi vill)
 
Intressant och lovvärt. Kan Stockholm göra som Köpenhamn och anslå halva antalet bilfiler i innerstaden åt cyklisterna?

Thure
 
Har svårt att se denna sidas läsekrets mangrant flyta in i staden, sälja bilen och sen alltid använda fötterna då de ska ut i naturen (humlegåden?) (för att raljera lite)

För den som vill bo i staden, leva i staden och umgås i staden så finns det klara poänger. Men för den som vill utanför staden också så är inte gå eller cykel alltid alternativ.

Intressant att man förklara bilismens död, tror själv den kommer förändras. Vi är nog sista generationen som får köra själva till exempel. När bilen (eller dess efterträdare) är automatiskt så får man in mycket mer fordon per meter väg än idag. Systemet kan också anpassa vägval efter trafikmängd.
 
Ren transport...

Här i Norrlands glesbygd har vi sedan länge förordat att bilismen avskaffas. Medelst renar och ackja går det utmärkt att sköta större delen av varutransporter. Tämjda älgar kan sköta persontransporter och sommartid så cyklar vi tandem.
Mer glögg i vintermörkret!
🎅🎅🎅
 
Som de tidigare skribenterna så reagerade även jag på att artikeln bara handlade om storstädernas utveckling och INTE om samhället i sig. Hur förhåller sig artikelförfattarens framtidsteori till landsbygdens och glesbygdens utveckling och transportbehov i ett samhälle med mindre bilism?
 
Det är anmärkningsvärt att även på en sida som Utsidan hamnar diskussioner om massbilismens vara eller inte vara direkt på en sandlådenivå där kritik mot bilismen bemöts med t ex "Tämjda älgar kan sköta persontransporter och sommartid så cyklar vi tandem".

För att minska samhällets miljöpåverkan är det en högst relevant fråga hur vi transporterar oss inom städerna. Vilket författaren lyfter fram, huruvida dessa metoder är applicerbara på Norrlands inland anser jag är ointressant då det är inte det som författaren diskuterar. Där kommer andra lösningar krävas för att minska transporternas miljöpåverkan, eftersom det är andra förutsättningar på landsbygden.
 
Var lägger man sina xxxxxx-miljarder???

Hejsan,

Den övergripande frågan när det gäller statens del är alltid hur de xxxxx-miljarderna som läggs på olika infrastruktursatsningar ska satsas. Och att vi talar om oerhört stora summor som används för att underlätta/befrämja bilåkande kring våra storstäder hoppas jag att det inte är någon som missat?!? Man behöver ju bara ta den mycket aktuella diskussionen angående förbifart Stockholm som exempel....och rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att förbifart Stockholm kommer underlätta det alltför mycket i Norrlands inland, eller??

Ett annat bra exempel är den parallella utbyggnaden av 45:an + dubbelspår mellan Trollhättan och Göteborg. Eftersom jag har pendlat en hel del på just denna sträcka kan jag bara erkänna att jag helt och hållet är på artikelförfattarens sida. Pengarna som plöjdes ner i 45:an är till stor del bortkastade (ur pendlarperspektiv) av det enkla skälet att man inte löst problemet med trafiksituationen inne i Göteborg stad. Visst, man sparar väl kanske en 5 minuter på den första delen av sträckan, dvs Trollhättan in till typ Surte. Men sen hamnar man ofelbart i en STORA kön in i staden och det är där man lägger den största delen av sin restid!

Hade man istället satsat samma summa på att bygga ut en rent ut sagt patetiska lokaltrafiken inne i Göteborg, så att de som kom in till centralstationen snabbt kunde ta sig vidare till sin arbetsplats hade man troligtvis som pendlare totalt sett fått mer ut av satsningen.

Och det är just detta som artikeln handlar om, dvs hur använder vi bäst de xxxx-miljarder kr som de närmaste 10 åren ofelbart kommer att satsas på infrastruktur i våra storstäder? Är förbifart Stockholm och liknande projekt de absolut bästa satsningarna, eller skulle man istället satsa dessa pengar på att bygga ut lokaltrafiken?

Att man sedan över överskådlig framtid kommer att ha bil i en eller annan form för oss som bor utanför storstäderna är ju självklart, men det är en annan fråga.

/ Stefan
 
Sorry...

Bästa Anders Plato
Det var inte meningen att göra dig upprörd men det ständiga Stockholmsperspektivet gör att man ibland känner behovet att få skämta till det.

Jag läste artikeln och det var intressant med jämförelsen Hässelby Villastad visavi Södermalm. Det är nog en god ide att förtäta städer och att de boende lever sina liv på gångavstånd. En god kollektivtrafik borde även underlätta för dessa tätbefolkade urbana samhällen. Att cykeln ständigt lyfts fram som saliggörande är jag däremot något skeptisk till. Med en allt mer åldrande befolkning tror jag inte att framtidens åldringar ser cykeln som ett alternativ. Jag antar att klimatet vintertid även bjuder på problem i en stad som Stockholm vilket borde innebära att det är bättre med att utnyttja den plats ovan jord som finns till annat än cyklister. Jag minns hur den Kinesiska befolkningen i stora horder trängdes på gatorna för att transportera sig och det man behövde frakta. Jag tror det är enfaldigt att se cykeln som framtidens frälsande transportmedel. Därmed inte sagt att vi inte ska cykla. Det är både trevligt och sunt.

Även här i de norrländska städerna har just cykeln lyfts fram. Då mestadels av personer som tyvärr givits det förklenade tillmälet " miljötalibaner". Men då kritiken mot dessa varit relativt lågmäld har dessa fått stort utrymme i samhällsplaneringen. Det finns alltså även här i Norrland en utveckling där cykelbanor i våra små städer prioriteras. Gator förtätas och stora cykelstråk ersätter gatuutrymmet. Givetvis påverkar det framkomligheten för bilisterna men vi har demokratiskt valt våra politiker som i sin tur godkänt samhällsplaneringen. Parallellt med att framkomligheten för cyklisterna ökar så minskar tyvärr standarden för den kollektivtrafik som endast finns ovan jord. Turtätheten och servicen är alltså en källa till kritik. Gruppen cyklister är en mycket ovanlig syn större delen av året för att blomstra fram i takt med vårens ankomst här i de Norrländska städerna.

Jag lyfter alltså fram frågan om vi i ett modernt samhälle i både stad och på land ska ge själva cykeln den status den har fått som transportlösning. Själv tror jag på en teknisk utveckling där kollektivtrafiken blir bättre och billigare. Ett bra alternativ. Här där jag bor är den inget alternativ utan här är en bra bil gärna med fyrhjulsdrift och hög markfrigång samt dubbdäck "saliggörande" under den bistra vintertiden.

Avslutningsvis beträffande Norrland så får vi bara en bråkdel av statens infrastrukturbudget visavi det innevånarantal vi är här uppe. När ni kommer upp till Sundsvall på E4 kommer ni ta del av diskrimineringen. När ni passerar den bro vår kung inviger på eftermiddagen så blir blir det att betala.

Alltså storstadsperspektiv visavi landsbygd var min point i förra inlägget, kanske för raljerande...

Så bästa Anders Plato, hoppas mitt något surmagade inlägg här rehabiliterade din syn på mig.
 
Jag kan påpeka att artikeln heter "bilstadens död" inte "bilismens död" som man gärna läser det hastigt.

Diskussionen stad/land blir inte så relevant. Bor man på landet måste man åka bil. Punkt.

Men eftersom det är i städerna som merparten av det "onödiga" bilandet försiggår så är det ju också rimligt att koncentrera sina ansträngningar dit.

Och som sagt, om man planerar bättre så slipper man kanske dåliga dyra lösningar som t.ex. förbifart stockholm. Ett tankemissfoster från 60-talet som i princip inte kommer lösa ens den problematik som den sägs sikta på att lösa och kommer kosta mer än man fattar. Tunnelgrävandet är i klass med 2xGotthardtunneln om jag mins rätt. Till ingen nytta, och mest för att man i politiskla kretsar lite utan att reflektera tycker att "bil är väl bra, eller?"

Men det är ju inte bara storstäderna som behöver skärpa sig. Finns många mellanstora städer i sverige som liksom utsmetade på kartan kräver att invånarna åker betydligt mer bil än vad som borde vara rimligt.
 
Så du menar att den knappa tionde av Svenskarna som bor norr om Dalälven får mindre än 10 % av totala infrastruktursatsningarna? Har du källa på det?

Hej Almgren!

3.4% var en budgeterad siffra som finns att hitta om du googlar själv och söker svar. Jag tror att det ligger högre än vad som kommit landsdelen till del under många år dessutom. Norrlandsförbundet har bra statistik.

När det gäller Sundsvallsbron som invigdes idag så är det en sån glädje för lokalbefolkningen att 15.000 personer deltog i en slags tävling att slå rekord. Om det bor runt en miljon i Stockholm skulle det innebära 150.000 personer på fötterna. Det säger en del om uppskattningen när en stor infrastruktursatsning väl sker i Norrland. Tyvärr är det smolk i bägaren då den lokala kommunen snuvades på den ursprungliga uppgörelsen med staten och nu blir det Sveriges första E4 betalbro.

Jag personligen har inga problem med satsning på södra landsändan men inser att Norrland fortfarande betraktas som en del av landet som inte prioriteras i samma utrsträckning som övriga landet. Den synen och även politiken genomsyrar all debatt som förs.

För den som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderar jag att läsa författaren och debatörern PO Tidholm som är en av få som fördjupat sig i ämnet Norrland.

Trådskaparen hade nog inte det här som intention för tråden men när jag påstår att så mycket i debatten utgår från vad jag vill påstå -ett Stockholmperspektiv ville jag synliggöra det.

För övrigt gillar jag vår fina huvudstad om nu någon skulle betvivla det. 😉
 
Bilfria städer har det länge funderats och skrivits kring. Men dilemmorna är flera, p-platser på stora ytor och hög kapasitet och frekvens på allmänna färdmedel.

Lätt blandas korten bort om att spy sin galla över frihetsmaskinen bilen.
Men till somliga transporter är vi beroende av bilen i någon form länge till.

Att storstäder ofta har både förmågan och möjligheterna att göra sig mera bilbefriade är säkert möjligt och önskvärt.
Medan de boende på landsbygden har få likande alternativ inom överblickbar framtid.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...