Koka dricksvattnet - inte modernt?

Du länkar till vaken.se. Jag tänker inte säga något om den annat än att man bör läsa på vad det är för sorts site.


.

haha jag kan berätta, vaken.se är bla kända för att sprida konspirationeteorier a la "judarna försöker ta över världen", "förintelsen är en lögn" och "aliens kontrollerar G W Bush" ... det bör räcka för att ingen ska ta dom på minsta allvar.
 
Nu tog du väl i. Debatten i Sverige har gällt om kollodialt silver är ett universalmedel för och emot allt, men inte ens statens myndigheter motsäger att det är bra för vattenrening

Nej, jag tog inte i. Du använder vaken.se som en källa när man pratar om vattenrening. Vidare tycker jag inte att konsumentverket pratar sig varma om kollodialt silver. Länken har använts tidigare i tråden.

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/kolloidalt-silver/

Det är många nya för friluftsliv som tittar in på forumen här. Du sitter och rekommenderar ett skadligt ämne, länkar till en site som är driven av ett gäng foliehattar. Vad du blandar i ditt vatten bryr jag mig inte om. Men det kan finnas folk som går på det du skriver och häller kollodialt silver i sitt dricksvatten.
 
Sorry

haha jag kan berätta, vaken.se är bla kända för att sprida konspirationeteorier a la "judarna försöker ta över världen", "förintelsen är en lögn" och "aliens kontrollerar G W Bush" ... det bör räcka för att ingen ska ta dom på minsta allvar.

Jag har fått många exempel på att kollodialt silver funkar som vattenrening men i hastigheten hittade jag en länk som tydligen går till en mindre seriös sida vilket jag beklagar och jag vill verkligen betona att jag absolut inte ställer upp på någotbhat om judar, jag ifrågasätter inte förintelsen och jag tror inte på aliens!
 
I det fallet sitter silvret kvar i filtret.

Poängen är att silver dödar levande organismer. Ja, just det, virus och bakterier är levande organismer, silvret dödar dem. Silver är alltså i princip giftigt.

Så visst renar två skedar kollodialt silver vattnet från virus och bakterier, de flesta gifter skulle rena vattnet från virus och bakterier. Men trots det häller vi av nån konstigt anledning inte gift i vatten för att rena det.

De medel som rekommenderas är sådana som faller sönder eller bildar gas som går att vädra bort.
 
Är ledare för ett kanotläger som körs i Värmland varje sommar. Vi dricker uteslutande sjö/älvvatten som vi inte kokar eller filtrerar. Trots 18000 persondygn (80 pers x 9 dagar x 25 år) har vi aldrig haft några sjukdomsincidenter relaterade till vattnet. Men nu är vi hyffsat långt ut i skogen, inga jordbrukslandskap eller industrier i närheten.

I Skåne hade jag kanske inte druckit allt vatten utan att tveka. Och i Afrika hade jag inte frivilligt doppat tårna i sötvatten sett till den bakterie och framförallt parasitflora som finns där.
 
Sporer från vissa bakterier överlever kokning. Virus klassas inte alltid som levande organismer, och "dör" dessutom betydligt tidigare än kokning. Vid ca 60 °C så är alla virus "döda".

Anledningen till att vattnet är "mörkt" som någon tagit upp tidigare beror absolut på övergödning, men det är inte gödningsmedlen i sig (olika kväveföreningar) som gör vattnet mörkt/grumligt utan att övergödningen leder till att alger av olika slag (som ofta producerar endotoxiner) och t ex cyanobakterier kan växa betydligt bättre.

Skulle jag dricka vatten från random källa skulle jag nog vilja filtrera vattnet genom någon form av steril/por-filter (vet inte vad som är rimligt i praktiken men tänker att typ 1-5µm porer är säkert. Stoppar inte bakterier och virus men i princip allt annat) och sen kokning för att avdöda det som är kvar. Detta känns som att tämligen säkert sätt, dvs det går nog att komma undan med betydligt lägre krav än så och överleva.

/En som studerat och undervisat lite mikrobiologi
 
I det fallet sitter silvret kvar i filtret.

Poängen är att silver dödar levande organismer. Ja, just det, virus och bakterier är levande organismer, silvret dödar dem. Silver är alltså i princip giftigt.

Så visst renar två skedar kollodialt silver vattnet från virus och bakterier, de flesta gifter skulle rena vattnet från virus och bakterier. Men trots det häller vi av nån konstigt anledning inte gift i vatten för att rena det.

De medel som rekommenderas är sådana som faller sönder eller bildar gas som går att vädra bort.

Klart silver är giftigt. Det gäller även alla andra tungmetaller i vilket silver tillhör. Och det har inget i naturen att överhuvudtaget göra.
 
Klor

I det fallet sitter silvret kvar i filtret.

Poängen är att silver dödar levande organismer. Ja, just det, virus och bakterier är levande organismer, silvret dödar dem. Silver är alltså i princip giftigt.

Så visst renar två skedar kollodialt silver vattnet från virus och bakterier, de flesta gifter skulle rena vattnet från virus och bakterier. Men trots det häller vi av nån konstigt anledning inte gift i vatten för att rena det.

De medel som rekommenderas är sådana som faller sönder eller bildar gas som går att vädra bort.

Så om jag nu skall envisas med att hälla något i mitt vatten så är Klorin bättre än kollodialt silver?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.