Koka dricksvattnet - inte modernt?

Koka eller inte, gör som du vill. Men kokning får inte bort kemikalier i vattnet och det är ett av problemen med vatten i Sverige: höga nitra/nitrit halter p g a jord- och skogsbruket. Jag har lärt mig att det är detta som gör vattnet mörkt (gödsel och bekämpningsmedel, osv). Jag kan också ha fel.
Oavsett så dricker jag rakt av, men brukar inte vara och vandra i skogar så mycket och det är där dessa problem är påtagligast. Simmar det omkring kryp i vattnet (sjövatten oftast) så dricker jag det oftast inte, men måste man så måste man. Har efter en helg i Tiveden upptäckt att man inte får med så mycket kryp om man rör i vattnet innan man tar upp det med kastrullen. Har inte haft samma problem i rinnande vatten.
Dör jag så fick jag uppleva vackra platser åtminstone.

Att det är höga nitrathalter är en sak, men är det verkligen farligt för människor? Nitrit finns väl i mat också som tillsats. Finns det data på att vattnet är kemiskt farligt för människor i de små doser under kort tid det handlar om?

Jag skulle vara mer orolig i jordbruksbygder, har hört flera historier om magproblem då, men i en skogsjö utan hagar runt dricker jag vattnet.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Nu har väl tråden spårat ur lite grann, ursprungsfrågan var ju om det finns så många saker som inte kokning hjälper mot så man MÅSTE ha filter.
 
Det enda jag kan komma på är väl tungmetaller och rena gifter. Allt vad amöbor, bakterier och virus heter torde dö av kokning (iaf sådana som dyker upp i vatten man normalt skulle få för sig att dricka, dvs inte från black smokers, mer normala varma källor osv...)
 
Svarar som många andra, avgör själv. Känner du för att koka så koka. Känns det safe så drick det som det är. Du dör knappast.
Vet inte hur det är söderut men ju mer norrut och ju mer från civiliationen du kommer desto säkrare blir vattnet. I fjällen t.ex rekommenderar jag starkt att ha en kåsa redo att doppa i alla vattendrag du korsar, friskare vatten går inte finna.
 
Min princip....

Stillastående eller av annan anledning misstänkt - Koka

Påtagligt flöde - Drick rakt av. Har gjort det många gånger nu. Ingen sjukdom än men någon gång smäller det säkert.


Med den tilltagande Dvärgbandmasken har man dock börjat bli mera nojig.
 
Hallå, ni pratar om helt fel sak! :)

Frågan handlar inte om att välja mellan att koka eller dricka obehandlat, den handlar om huruvida kokning "inte räcker".

Finns det alltså situationer där ni anser att vattnet måste filtreras, där det inte räcker med att koka?
 
Jag gissar nu men kommer inte iden med keramiska bärbara filter från militärt håll?
Förståeligt om man vill filtrera grummelvatten som man är hänvisad till av taktiska skäl. Klart vatten tycker jag man klarar bra att koka. Om man inte orkar koka finns typ quinix (osäker stavning) som inte smakar illa att rena med.
 
Jag förstår debatten om bakterierna. Beroende på vattnets kvalité skulle jag ibland koka vattnet. Det som kan oroa mig i södra Sverige är inte huvudsakligen bakterier eftersom dessa försvinner när man kokar. Det som gör mig skeptisk att dricka vattnet är i stället gifter och tungmetaller av olika sorter. Vad tänker ni om detta?
 
Min inställning är att det är ok att chansa, och gå på känn, men man kan ju aldrig vara säker.
Mycket av de otrevligheter som finns i naturen från glömda miljövidriga verksamheter typ gruvdrift och sånt, är bundna i hög grad i sediment. Problem uppstår då egentligen först om strömmar eller erosion friglr de sedimenten. Detta gör att klart vatten bör vara ganska ok, åtminstone för enstaka bruk.

Självklart finns det alltid en risk att klart, flödande, välsmakande vatten i själva verket kommer från nån gammal damm längre upp som är pintjock med gifter som dessutom råkar vara vattenlösliga och har gott om tid på sig att fällas ut i vattnet.

Jag skulle inte chansa upprepade gånger t.ex. i mina hemtrakter runt stockholm, utan att göra lite mer research. Det är ju lätt att bära vatten ut på en dagstur liksom. På långvandring gäller annat.

Man får väl bedöma vad som känns viktigt. Att ha en avslappnad inställning är viktigt för min upplevelse av naturen. Det är liksom värt risken. Jag skulle å andra sidan inte vilja vara ansvarig för att någon annan dragit på sig nån cancerform eller motsv. pga av förorenat vatten som jag uppmanat dem att dricka.
 
Det är nog svårt att få tag i filtreringsmaskin som tar bort alla saker av ondo, såsom giftiga ämen som inte är bakterier och dylikt. Bor själv i villa på landet med egen brunn. Grannen har problem med något ämne i hans vatten som färgar allt porslin i huset. Ett filter går på minst 20 000 för deras del. Nu är inte detta ämne giftigt att dricka, men mindre kul med deras nya tvättställ, badrumsmarmor och toastol som blev bruna efter bara ett år.
Till saken hör att det finns några ställen som är naturligt giftiga i Sverige. Hörde talas om någon sjö med vattendrag som ligger norr om Abisko. Man kan tydligen dö om man dricker det (nu kommer det tjoas här på forumet). Tror det var hög kopparhalt. Det är nog inte svårt att leta upp vilket område det är. Jag bryr mig inte riktigt eftersom jag inte ska åt det hållet på ett tag.
Frågan är om det finns portabla filter som tar bort allt. Jag vet inte. TS får nog göra sin läxa själv om han ska vara helt 100 på vad och var de dåliga ämnena finns i vattnet. Börja med att kontakta Naturvårdsverket och din kommuns miljömyndighet för mer ingående info.
 
Intressant det där med Abisko även om jag har svårt att tor det. Enda referensen jag hittade ute på nätet var en undersökning från nittiotalet där man inventerat ett 70-tal sjöar runt Abisko http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...miljön/3_1996_Vattenkemi_Abisko_1981_1994.pdf

En sjö hade en halt på 8 mikrogram/l men letal dos ligger på 3,5 g per dygn. Så det bli många liter... Jag har annars svårt att tro att sjöar i fjällvärlden blir särskilt salt/metallrika eftersom vattenomsättningen är så pass hög.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...